چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - July 03 2024
کد خبر: 8032
تاریخ انتشار: 04 آذر 1392 07:55

به گزارش راه مردم، بالاخره ايران و 1+5 به توافق رسيدند. توافقي كه شايد راهي را براي خروج اقتصاد ايران از ركود فعلي باز كند. بسياري اما اعتقاد دارند كه در كنار رفع تدريجي تحريم‌ها برخي خودتحريمي‌هاي داخلي هم بايد حذف شوند تا زمينه رشد اقتصادي كشور فراهم شود. توافق ايران با غرب اما شايد صنعت خودروسازي را بيشتر از ساير صنايع خوشحال كند. صنعتي كه از سال قبل با افت شديد توليد مواجه شد و حتي در مقطعي كاهش توليد آن به مرز بي‌سابقه 50‌درصد نيز رسيد. افت توليد با افزايش شديد قيمت خودرو در بازار مواجه شد به طوري كه پرايد زير 10 ميليون تومان به رقم عجيب نزديك به 20 ميليون تومان هم رسيد. در چند ماه گذشته رسانه‌ها هجمه‌هاي سنگيني را به خودروسازان وارد كردند تا شايد آنها مجبور شوند قيمت‌هاي خود را پايين بياورند. با اين وجود خودروسازان هر بار توقف واردات قطعه به دليل تحريم‌ها و نبود نقدينگي را دليل اصلي افت توليد و افزايش قيمت محصولات خود اعلام كردند. حالا اما اين اميدواري به وجود آمده تا با رفع تدريجي تحريم‌ها به ويژه تحريم‌هاي صنعت خودروسازي اين صنعت استراتژيك كشور بار ديگر بتواند به روزهاي طلايي خود بازگردد. البته بسياري از كارشناسان تاكيد مي‌كنند كه بدون توليد مشاركتي با خودروسازان معتبر جهان صنعت خودروسازي ايران حتي بدون وجود تحريم‌ها نيز چندان مقتدرنخواهد بود. به همين دليل هم قرار است به زودي با حضور نمايندگاني از شركت‌هاي بزرگ خودروسازي جهان همايشي در تهران برگزار شود. اما بسياري از مردم اين سوال را از خود مي‌پرسند كه بعد از توافق تاريخي ايران و 1+5 وضعيت بازار خودرو چگونه خواهد شد؟ آيا قيمت‌ها كاهش مي‌يابد و يا كاهش قيمت در بلندمدت رخ خواهد داد و يا اين‌كه اصلا كاهش قيمتي در كار نخواهد بود. در پی به توافق رسیدن مذاکرات هسته‌ای قرار شده که تحریم از بعضی محصولات برداشته شود که صنعت خودروسازی را هم شامل می‌شود. به همین دلیل و براي بررسي وضعيت اين روزهاي بازار خودرو سری به نمایندگی‌های مجاز فروش ایران خودرو و سایپا زدیم تا از وضعیت چند ماه اخیر فروش خودرو و قیمت‌ها در این نمایندگی‌ها مطلع شویم و این‌که آیا لغو تحریم‌ها تاثیری در روند فروش و قیمت خودرو خواهد گذاشت.

نمایندگی ایران‌خودرو


سری به یکی از نمایندگی‌های مجاز ایران خودرو زدیم و در مورد قیمت خودرو در چند ماه اخیر از یکی از مسئولان فروش سوال کردیم و این‌گونه پاسخ داد: نمایندگی ایران خودرو تنها در چند محصول فروش فوری دارد و این محصولات شامل وانت باردو جدید بنزینی، سمند ال‌ایکس EF7، سمند ال‌ایکس سال بنزینی و رانا LX است و در محصولاتی مانند وانت، پژو 206، پژو 405، سمند، پژو پارس و رانا به‌صورت پیش فروش و تحویلی اسفند 92 و اردیبهشت 93 آماده ارائه خدمات به مشتریان هستیم. این مسئول فروش گفت: وضعیت خرید پیش فروشی مردم نسبت به چند ماه گذشته بهبود پیدا کرده و استقبال خوبی از محصولات پیش فروش شده می‌شود. ولی بازار خرید نقدی خودرو تقریبا راکد است. وی در مورد تاثیر لغو تحریم‌ها روی قیمت خودروها بیان کرد: قیمت‌ها هیچ‌وقت ثبات ندارد، از لحاظ تولید شاید لغو تحریم‌ها تاثیرگذار باشد آن هم به‌دلیل این‌که بعضی از قطعات که باید از خارج وارد شود، به راحتی وارد شده و به دست تولیدکننده می‌رسد اما در کوتاه‌مدت تاثیری در کاهش قیمت خودرو ندارد.


نمایندگی سایپا


در نمایندگی سایپا روی تابلو اعلانات لیست فروش و قیمت نقدی محصولات به چشم نمی‌خورد. از مسئول فروش این نمایندگی علت را جویا می‌شویم. وی این‌گونه بیان می‌کند: کارخانه خودرويی که برای فروش نقدی، آماده تحویل باشد ندارد به همین علت ما لیست قیمتی نداریم. وی در ادامه اضافه کرد: ما در حال حاضر فقط برای پیش فروش ثبت‌نام می‌کنیم که تحویل این محصولات در خرداد ماه سال آینده است. استقبال مردم از محصولات پیش فروشی خوب است البته کسانی هستند که به جهت سود 25‌درصدی که خودروساز برای ودیعه‌های خریداران در نظر
گرفته است، ثبت‌نام می‌کنند و بعد از گذشت مدتی ثبت‌نام خود را فسخ می‌کنند. اما در کل استقبال مردم نسبتا خوب است. این مسئول فروش در مورد این‌که آینده بازار خودرو بعد از برداشتن تحریم‌ها چگونه خواهد شد، می‌گوید: الان کارخانه‌ها به خاطر نداشتن برخی قطعات قادر به تولید خودرو نیستند و با برداشته شدن تحریم این قطعات به راحتی به کشور وارد می‌شود و دست کارخانه‌ها برای تولید خودرو باز می‌شود اما در قیمت خودرو در حال حاضر تاثیر ندارد و ممکن است در بلندمدت تاثیری در کاهش قیمت خودرو احساس شود.


نمایندگی بهمن


به یکی از نمایندگی‌های گروه خودروسازی بهمن سری زدیم تا از وضعیت فروش خودرو در این نمایندگی مطلع شویم. نمایندگی خیلی خلوت بود و خبری از مشتری نبود. علت را از مسئول فروش این نمایندگی جویا شدیم. وی گفت: فروش نقدی در این نمایندگی نداریم، چون کارخانه خودرویی تولید نمی‌کند. حتی در حال حاضر پیش فروش هم نداریم و تقریبا وضعیت بازار ما راکد است. این مسئول فروش نیز در مورد وضعیت بازار خودرو بعد از لغو تحریم‌ها در آینده گفت: این لغو تحریم‌ها فعلا تاثیری روی کاهش قیمت خودرو ندارد و ممکن است از لحاظ قطعات تاثیرگذار باشد چون تولیدکننده قطعات را بعد از لغو تحریم مستقیم و بدون واسطه وارد می‌کند، ممکن است در درازمدت بر کاهش قیمت خودرو تاثیر بگذارد.


بازار وارداتي‌ها


سری هم به بازار فروش خودرو در نمایشگاه‌های اتومبیل زدیم که ببینیم وضعیت خرید و فروش خودروهای خارجی در این نمایشگاه‌ها چگونه است. اکثر نمایشگاه‌دارها از راکد بودن بازار صحبت می‌کردند. یکی از این نمایشگاه‌داران که بیشتر يكي از خودروهاي پرفروش كره‌اي در نمایشگاهش به چشم می‌خورد، گفت: بازار خودرو راکد است. بیشتر مردم تمایل به خرید خودرو ندارند، چون بر این باور هستند که قیمت خودروهای خارجی کاهش پیدا می‌کند و اکثر کسانی هم که اتومبیل خود را با قیمت بالا خریداری کرده‌اند تمایلی به فروش ندارند و در حال حاضر ضرر می‌کنند. به نظر مي‌رسد با توجه به اظهارات فعالان بازار خودرو اگرچه شايد تاثير رواني ناشي از توافق ايران و 1+5 بتواند در كوتاه‌مدت باعث افت جزيي قيمت‌ها در بازار خودرو شود اما براي واقعي شدن قيمت خودرو (احيانا كاهش) بايد دستكم شش ماه ديگر صبر كرد تا تاثير واقعي رفع تحريم‌ها بر صنعت خودروسازي ايران مشخص شود.




نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر