جمعه ۱۵ تير ۱۴۰۳ - July 05 2024
کد خبر: 7945
تاریخ انتشار: 01 آذر 1392 16:40
روز سوم مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در ژنو در حالی آغاز شد که هنوز به هیچ مشخص نیست آیا طرفین خواهند توانست در این دور به توافق مورد نظر دست یابند یا خیر. در این میان، توقف ناگهانی گفت و گوهای ظریف و اشتون، گمانه هایی را درباره روند جاری این مذاکرات به وجود آورده است.

به گزارش «تابناک» از ژنو، جلسه مذاکرات وزیر خارجه ایران با نماینده گروه 1+5 که حدود ساعت 11:45 به وقت ایران آغاز شده بود، پس از تنها یک ساعت متوقف شد. این در حالی است که هنوز جزئیاتی از این موضوع در اختیار خبرنگاران قرار نگرفته و مشخص نیست توقف ناگهانی این جلسه به چه علت بوده است.

البته آنچه به طور رسمی اعلام شده، این است که گفت و گوهای ظریف و اشتون به منظور انجام رایزنی های بیشتر میان تیم های مذاکره کننده هر یک از طرفین متوقف شده است. برخی اخبار از احتمال ادامه مذاکرات به صورت دیدارهای دوجانبه حکایت دارد؛ اما این خبر هنوز به طور رسمی به تأیید نرسیده است.

در این میان، برخی ناظران دو دلیل احتمالی را برای توقف مذاکرات ظریف و اشتون ذکر می کنند:

دلیل نخست می تواند این باشد که بر خلاف آنچه انتظار می رفت، گروه 1+5 هنوز نتوانسته در میان اعضای خود به وحدت نظر و موضعی واحد درباره محتوای توافق هسته ای با ایران دست پیدا کند. این گمانه بیش از هر چیز از آنجا تقویت می شود که بر اساس شواهد موجود، دولت فرانسه این بار نیز سعی در مانع تراشی در روند رسیدن به توافق دارد و خواستار اتخاذ موضعی شدیدتر در قبال ایران است.

دلیل دوم نیز می تواند به این صورت مطرح شود که پیشنهاد طرف ایرانی درباره جزئیات متن توافق، از سوی طرف مقابل با پذیرش مواجه نشده و اشتون لازم دیده که اعضای گروه بار دیگر برای بررسی این پیشنهادات، جلسه ای داخلی تشکیل دهند.


به هر حال، باید منتظر ماند و دید آیا این جلسه می تواند تأثیری بر روند کلی پیشرفت در مذاکرات داشته باشد یا خیر.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر