دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - July 01 2024
کد خبر: 78665
تاریخ انتشار: 31 مرداد 1401 08:59
سماوی از بیم و امیدهای بازار سرمایه می گوید

چرا ورود نقدینگی به بورس کاهش یافت؟

یک کارشناس بازار سرمایه می گوید: ادامه دار شدن وضعیت بلاتکلیفی انگیزه ورود حجم نقدینگی به بازار سرمایه را کم می کند و موجب عدم تحرک سرمایه های پارک شده می شود. از طرفی دیگر نامعینی فرجام برجام، کارایی تحلیل بنیادی به دلیل افزایش خطا در برآورد مفروضات را زیر سؤال می برد.
به گزارش راه امروز: محمد ابراهیم سماوی کارشناس بازار سرمایه در ابتدا اشاره ای به ریسک هایی که بر سر بازار سرمایه سایه افکنده شده، داشت و به «راه امروز» گفت: یکی از مهم‌ترین ریسک ها که در شرایط فعلی بسیاری از صنایع انرژی بر را تهدید می کند مربوط به قطعی برق است. هرچند که مقرر شده از قبل اعلام شود و در ساعات دیگر تولید پیش رود اما به نظر می رسد، مثل سال های گذشته اثر منفی بر سود برآوردی این شرکت¬ها داشته باشد که صنعت فولاد و سیمان از جمله صنایع مشمول قطعی برق هستند. 

ریسک دیگری که به گفته این کارشناس بازار سرمایه؛ شاید کمی نسبت به گذشته رنگ‌باخته باشد مربوط به توافق برجام است. 

او عنوان کرد: ادامه دار شدن وضعیت بلاتکلیفی انگیزه ورود حجم نقدینگی به بازار سرمایه را کم می کند و موجب عدم تحرک سرمایه های پارک شده می شود. از طرفی دیگر نامعینی فرجام برجام، کارایی تحلیل بنیادی به دلیل افزایش خطا در برآورد مفروضات را زیر سؤال می برد.

سماوی در ادامه عنوان کرد: در مورد ابعاد مثبت فعلی بازار سرمایه می توان به افزایش انتظارات تورمی اشاره کرد. هرچند که افزایش تورم و انتظارات تورمی کاهنده رفاه جامعه است اما بازار سرمایه به دلیل خاصیت ضد تورمی، چشم انداز رشد مناسبی را دارد. 

این کارشناس بازار سرمایه گفت: از طرفی دیگر با توجه به کسری بودجه دولت احتمال اخذ مالیات بر عایدی سایر دارایی های غیرمولد همانند ارز، سکه و مصنوعات طلا، ماشین، املاک و مستغلات در واقعیت پررنگ شده که در صورت تحقق، همگام با کاهش سفته‌بازی در بازارهای غیرمولد می¬تواند جز عوامل محرک رشد بازار سرمایه باشد. 

سماوی همچنین بیان کرد: با توجه به اصلاح چندماهه بازار، هرچند در هفته های اخیر مقداری از اصلاحات بازیابی شده، اما همچنان بسیاری از صنایع در محدوده های ارزنده هستند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، اقداماتی همچون تغییر ریزساختارهای بازار سرمایه همچون دامنه نوسان و حجم مبنا که در حال انجام است و همچنین حذف ارز رانت زای نیما به دلیل اینکه شرکت های صادراتی به نرخ نیما فروش خود را انجام می دهند، در میان مدت می تواند اثر بسیار مثبتی بر بازار بگذارد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر