سه‌شنبه ۱۹ تير ۱۴۰۳ - July 09 2024
کد خبر: 7497
تاریخ انتشار: 18 آبان 1392 21:20

مواضع لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه در مذاکرات امروز، انتقاد بسیاری از رسانه‌های ایرانی و خارجی و البته بعضی از دیپلمات‌های حاضر در ژنو را نیز برانگیخته است. رهبر انقلاب چنین رفتارهایی از جانب فرانسوی‌ها را غیرمدبرانه و ناهوشمندانه دانسته است.


به گزارش راه مردم، مواضع لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه در مذاکرات امروز، انتقاد بسیاری از رسانه‌های ایرانی و خارجی و البته بعضی از دیپلمات‌های حاضر در ژنو را نیز برانگیخته است، این بار در حالی که انگلیس و آمریکا موضعی نسبتا متعادل‌تر از قبل گرفته‌اند، فرانسه به تنهایی مخالف متنی است که دیگران بر سر آن به توافق رسیده‌اند و حتی انگلیس و آلمان در جریان مذاکرات حمایت خود از روند گفت‌وگوها را نیز رسما اعلام کرده‌اند.


در حالی که رسانه‌های اسرائیلی حتی از بحران اعتماد میان آمریکا و رژیم صهیونیستی خبر می‌دهند، دولت فرانسه از امروز صبح مواضعی را از خود بروز داد که بر اساس ان گفته شد که 5+1 دچار تفرقه شده و کاملا مشخص است که این اختلافات بسیار جدی هستند. یکی از دیپلمات‌های غربی در این باره گفته است: ما قرار بود مذاکرات را در ساعت 8:30 صبح از سر بگیریم ولی طرف غربی دچار اختلافاتی شده است.


طرف فرانسوی اکنون با دو خواسته، یعنی توقف فعالیت در اراک و خروج اورانیوم 20 درصد از ایران مانع رسیدن دیگران به مرحله امضای پیش‌نویس شده است و به خاطر این سنگ‌اندازی در توافق از سوی رژیم صهیونیستی مورد قدردانی قرار گرفته است.


در حالی که موضع فرانسه از سوی بعضی رسانه‌ها نشانه‌ای از تقسیم کار بین غربی‌ها و برای امتیاز گرفتن از ایران تلقی شده است ولی شواهد نشان می‌دهد که موضع فرانسوی‌ها واقعی و از سر دشمنی با ایران است. علاوه بر اخبار منتشر شده از سوی مذاکره‌کنندگان پیشین ایرانی در این مورد، توجه به سخنان رهبر انقلاب در نوروز سال جاری در مشهد مقدس قابل توجه است.


ایشان در این سخنرانی پس از مرور، سیاست‌های دولتهای آمریکا و انگلیس در مورد فرانسه می‌گویند: «جمهوری اسلامی ایران با دولت و ملت فرانسه مشكلی نداشته است اما دولت فرانسه در سالهای اخیر و بویژه از زمان ساركوزی، سیاست دشمنی آشكار با ملت ایران را در پیش گرفته است كه این سیاست غلط همچنان ادامه دارد و این كار، غیرمدبرانه و ناهوشمندانه است.»


ظاهرا دشمنی آشکار فرانسوی‌ها با ملت ایران ادامه دارد. اقدام غیرمدبرانه و ناهوشمندانه‌ای که واکنش‌های زیادی را در همین چند ساعت گذشته و بعد از روشن شدن رفتار فرانسوی‌ها بر انگیخته است.


منبع: تابناک

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر