شنبه ۱۶ تير ۱۴۰۳ - July 06 2024
کد خبر: 72469
تاریخ انتشار: 08 آذر 1400 09:49
در دنیایی که بسیاری از افراد جامعه به دنبال راه‌های غیراصولی برای پولدار شدن، یک شبه به ثروت رسیدن و رؤیاپردازی بیهوده هستند، این کارآفرین‌ها هستند که راهی اصولی و اثربخش در پیش گرفته‌اند.
آن‌ها با کارآفرینی‌شان از دلالی فراری و بیزارند، شغل ایجاد می‌کنند، به رشد اقتصادی کمک کرده و دنیا را به جای بهتری بدل می‌سازند.

دکتر میثم شکری ساز کارآفرین نمونه و از جوانانی است که توانسته با تکیه بر برنامه‌ریزی، تلاش، هدف‌گذاری و روند گام‌به‌گام پیشرفت، اقدامات مهمی در زمینه کارآفرینی کند.

ایشان مؤسس هولدینگی بزرگ متشکل از چندین مجموعه است. برای ده‌ها نفر شغل ایجاد کرده و اکنون برنامه‌های بلندپروازانه و جذابی برای آینده خود، همکاران و جامعه‌اش دارد.

در مقاله پیش رو، هفت توصیه مهم میثم شکری ساز به عنوان یکی از کارآفرینان برتر ایرانی را مرور می‌کنیم.

این توصیه‌ها که برای کارآفرینی با سرمایه کم کاربرد دارد، از دل شکست‌ها و موفقیت‌های واقعی برآمده و می‌تواند چراغ راهی باشد برای آینده شما که دلتان می‌خواهد کسب‌وکار خودتان را راه‌اندازی کنید.

توصیه اول | خودتان هم اگر وقت دارید همکاری کنید!
برای اینکه در مراحل اولیه راه‌اندازی کسب‌وکار با سرمایه کم، بتوانید هزینه‌هایتان را کاهش دهید، باید خودتان هم گوشه از کار را بگیرید و حتی در مراحل اولیه، همه وظایف را خودتان انجام دهید.

مدیریت هزینه‌ها، درست به اندازه افزایش درآمد اهمیت دارد.

با این کار هم هزینه نیروی انسانی کاهش می‌یابد و هم کسب تجربه می‌کنید.

مثلاً اگر چیزی تولید می‌کنید یا خدماتی ارائه می‌دهید، بهتر است فعلاً تا روشن شدن جنبه‌های مختلف کسب وکار، خودتان وظایف آن را عهده‌دار شوید. برای نمونه، اگر قصد راه‌اندازی مجموعه‌ای جهت انجام امور کامپیوتری دارید، فعلاً خدمات کلی آن را خود ارائه داده و مشتریان تازه‌ای جذب کنید.

در مراحل بعدی به فکر جذب نیروی انسانی بیفتید.

توصیه دوم | دانش و مهارتی قابل عرضه دارید از همان شروع کنید!
آیا خدمت، دانش و مهارتی دارید که کسی حاضر باشد برای به دست آوردنش به شما پول پرداخت کند؟ یکی از بهترین نقاط شروع یک کسب‌وکار می‌تواند همین نقاط قوت شما باشد.

مثلاً اگر نقاش خوبی هستید، خطاطی بلدید، خیاطی، تعمیرات تلویزیون و رایانه، کارهای خانگی، لوله کشی، آموزش زبان و از این قبیل خدمات ارائه می‌دهید، می‌توانید از آن‌ها پول دربیاورید و کم کم کسب‌وکارتان را گسترش دهید.

اگر مهارتی دارید که افراد دیگر ندارند یا برای یادگیری آن نیاز به هزینه و وقت زیاد دارند، این موضوع برای شما یک مزیت رقابتی است.

می‌توانید در زمینه‌هایی که در آن استعداد و علاقه دارید، مهارت‌هایی را به شکل خودآموز یا از طریق جاهایی مثل یوتیوب یاد بگیرید و از آن‌ها برای کسب درآمد استفاده کنید. البته شما باید در مهارت و حرفه خودتان متخصص شوید و خدمات با کیفیت ارائه کنید.

این یکی از بهترین راه‌های راه‌اندازی کسب‌وکار و کارآفرینی با سرمایه کم است که دکتر میثم شکری ساز آن را توصیه می‌کند.

توصیه سوم | حواستان به منابع رایگان آنلاین هست؟
در دنیای امروز، شما می‌توانید در کسری از ثانیه به منابع بی‌شماری از اطلاعات دسترسی داشته باشید.
بسیاری از این منابع کاملاً رایگان هستند. یوتیوب و گوگل از مهم‌ترین منابعی است که می‌توانید هرچیزی که فکرش را بکنید در آن‌ها پیدا کنید و یاد بگیرید.

ضمن اینکه می‌توانید برای فروش محصولات یا خدماتتان به سرعت و رایگان صفحه‌ای اینستاگرامی راه‌اندازی کنید، وب سایتی وردپرسی درست کنید و کسب‌وکارتان را به همه نشان دهید.

می‌توانید برای تبلیغات کاملاً رایگان به شبکه‌های اجتماعی همچون فیس بوک، تلگرام و لینکدین تکیه کنید. سپس مرحله به مرحله کسب‌وکارتان را ارتقا داده و رشدش دهید.


توصیه چهارم | می‌توانید از دیگران کمک بگیرید
در مراحل اولیه کار نه وام‌های سنگین، ولی باید از وام‌ها یا قرض‌ها، به عنوان اهرم برای رشد استفاده کنید. کاملاً سنجیده و دقیق!

همان‌طور که می‌دانید گرفتن وام در ایران کاری خسته کننده و طاقت فرساست و سود زیادی هم از شما بابت پس دادن پول دریافت می‌شود.

اما قرض گرفتن از اطرافیان و عزیزان می‌تواند راهی مناسب برای تأمین مالی باشد؛ ضمن اینکه اگر ایده‌های ناب استارتاپی دارید می‌توانید روی شتاب‌دهنده‌هایی که تأمین مالی استارتاپ انجام می‌دهند حساب کنید.

البته به این شرط که ایده‌ای خوب داشته باشید، بتوانید تیم سازی کنید و اهدافتان از راه‌اندازی این استارتاپ را به روشنی برای سرمایه‌گذاران توضیح دهید.

توصیه پنجم | به دنبال علایق و انگیزه‌هایتان بروید
خیلی مهم است کسب‌وکاری که راه‌اندازی می‌کنید کاری باشد که از انجام دادنش خوشحال هستید و برای به ثمر رساندنش حسابی انگیزه و اشتیاق مداوم دارید.

از چالش‌های کسب‌وکاری که راه‌اندازی می‌کنید اصلاً نترسید. چالش‌ها شما را قوی‌تر می‌کند و باعث چکش‌کاری کسب‌وکارتان می‌شود.

توصیه ششم | می‌توانید به شراکت فکر کنید
برخی افراد معتقدند که شراکت چیز خوبی نیست. این افراد احتمالاً از شراکت با دیگران متحمل ضرر و زیان شده‌اند.

درهرصورت هرچیزی خوب و بد دارد. شما می‌توانید شراکتی کنید که حسابی برایتان پرفایده باشد. با این کار قابلیت‌هایی که خودتان ندارید را به کسب‌وکارتان اضافه می‌کنید.

اگر همه چیز قانونی و در راه درستش انجام شود، شراکت ترسی ندارد! ضمن اینکه شراکت احتمالاً می‌تواند هزینه‌های برون سپاری را کاهش دهد؛ اما کجا می‌توانید شریک مناسبتان را پیدا کنید؟ در رویدادها، ملاقات با افراد بیشتر، شبکه‌سازی و خلاصه با قدرتمندتر کردن ارتباطاتتان!

لازم است برای جذب شرکا، از دستاوردهای حرفه‌ای خود صحبت کنید تا در نظر دیگران فردی معتبر به نظر برسید. سپس، به آن‌ها پیشنهادهایی بدهید که به سادگی نتوانند رد کنند.

و کلام پایانی دکتر میثم شکری ساز
راهی که پیموده‌ام، اگرچه دشوار بود، اما نهایتاً نتایج شیرین آن را به چشم دیدم و طعم موفقیت را چشیدم. اگرچه به عنوان یک کارآفرین هرگز نباید متوقف شوید و روزبه‌روز به دانش و مهارت‌هایتان اضافه کنید.

همواره به افق‌های روشن‌تر و تأثیرگذاری عمیق‌تر فکر کرده و دنیا را جایی زیباتر برای زندگی کنید.

برایتان موفقیت‌های بزرگ و ماندگار آرزومندم...
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر