پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 71338
تاریخ انتشار: 04 آبان 1400 11:44
مهم‌ترین شرط ازدواج مجدد مردان متاهل، رضایت همسر اول است یا این که مرد بتواند در دادگاه اثبات کند که همسرش نمی‌تواند یا نمی‌خواهد وظایف زناشویی اش را انجام دهد.

تا قبل از تصویب قانون حمایت در خانواده در سال ۱۳۴۶ هیچ گونه منعی برای چند همسری مردان وجود نداشت، ولی بعد از تصویب این قانون ازدواج مجدد مرد متاهل نیازمند اجازه دادگاه شد و دادگاه با تحقیق از همسر فعلی، احزار تمکن مالی و احراز اجرای عدالت بین همسران به مرد اجازه ازدواج مجدد به صورت رسمی و قانونی می‌داد و ازدواج مجدد مرد بدون اجازه دادگاه با مجازات همراه بود.

در سال ۱۳۵۳ شرط رضایت همسر اول برای ازدواج مجدد مرد متاهل تصویب شد و همچنان پابرجا مانده است.


شرایط ازدوج مجدد برای مرد متاهل در قوانین فعلی

از نظر فقه اسلامی محدودیتی به جز شرط علالت برای ازدواج مجدد تا ۴ همسر برای مردان وجود ندارد، ولی در سال ۵۳ قانون حمایت از خانواده اصل را بر منع ازدواج مجدد مردان قرار داد و اعلام کرد که مرد متاهل نمی‌تواند به صورت قانونی ازدواج مجدد داشته باشد مگر در شرایط زیر:

۱ – رضایت همسر اول

۲ – عدم توانایی همسر اول برای انجام وظایف زناشویی

۳ – عدم تمکین همسر اول

۴ – ابتلای همسر اول به جنون یا بیماری غیرقابل درمان

۵ – محکومیت زن به زندان بیشتر از ۶ ماه

۶ – معتاد شدن همسر اول

۷ – ترک زندگی از طرف همسر اول به مدت ۶ ماه

۸ – عقیم بودن همسر

۹ – ناپدید شدن همسر به مدت ۱ سال

۱۰ – بدرفتاری زن به اندازه‌ای که ادامه زندگی را برای مرد غیرقابل تحمل کرده باشد

بنابراین اگر همسر اول سالم باشد، زندانی نباشد و بچه دار هم شده باید تنها راه برای ازدواج قانونی و مجدد مرد داشتن رضایت از همسر اول و گرفتن اجازه از دادگاه است.

تایید بند‌های ۲ – ۹ برای تایید و اجازه رسمی برای ازدواج مجدد هم بر عهده دادگاه است در غیر اینصورت مرد اجازه ازدواج رسمی مجدد نخواهد داشت.

در قانون حمایت از خانواده در سال ۹۱ آمده است که مرد متاهل نمیتواند بدون اجازه همسر اول خود ازدواج مجدد داشته باشد.

شرایط ازدواج مجدد برای مردان متاهل

مراحل قانونی ازدواج مجدد برای مردان متاهل

مراحل قانونی درخواست ازدواج مجدد مرد متاهل

در صورتی که مردی بخواهد به صورت رسمی و قانونی ازدواج مجدد داشته باشد باید دادخواستی به طرفیت همسر اولش تنظیم کرده و خطاب به دادگاه، دلیل و علت تقاضای خود را بیان نماید.

دادگاه بعد از تعیین وقت رسیدگی، یک نسخه از دادخواست را برای همسر اول مرد ارسال می‌نماید تا به دادخواست به صورت کتبی پاسخ داده با برای جلسه دادگاه آمادگی لازم را داشته باشد.

بعد از ان، دادگاه شروع به تحقیقات از همسر اول، احزار توانایی مالی مرد و اجرای عدالت بین همسران می‌کند و در نهایت در صورتی که شرایط لازم فراهم باشد مجوز ازدواج مجدد برای مرد صادر می‌شود.

درصورتی که مرد شرایط مالی مساعدی نداشته باشد و همسر اولش نسبت به شوهر تمکین نموده و وظایف زناشویی اش را انجام دهد با درخواست مرد مخالفت خواهد شد.

در صورتی که مرد با اجازه دادن زن دوم بگیرد، ولی ازدواج دوم به علت مرگ یا جدایی همسر تمام شود و مرد بخواهد دوباره ازدواج کند باید مجدد از دادگاه اجازه بگیرد.

دفتر خانه‌های ازدواج حق ندارند بدون مجوز دادگاه، ازدوج دوم مرد را به صورت قانونی در شناسنامه ثبت نمایید در غیر اینصورت از اشتغال به سردفتری منع شده و محکوم می‌شوند.

شرایط ازدواج مجدد برای مردان متاهل

ازدواج مجدد مخفیانه مردان متاهل

ازدواج مجدد مرد متاهل به صورت مخفیانه و غیرقانونی

از آنجایی که ثبت قانونی ازدواج دوم مردان متاهل بدون مجوز دادگاه در دفترخانه‌ها امکان پذیر نیست، مردان اغلب ترجیح می‌دهند که به صورت مخفیانه و بدون ثبت رسمی و قانونی ازدواج نمایند.

در این شرایط مرد فقط با صیغه شرعی ازدواج دائم، همسر دوم می‌گیرند.

البته از نظر قانونی چنانچه مردی بدون ثبت رسمی، دوباره ازدواج دائم داشته باشد از نظر قانونی مجرم بوده و باید جزای نقدی بین ۸ – ۱۸ میلیون تومان پرداخت نموده یا بین ۹۱ روز تا ماه به زندان محکوم خواهد شد.

البته راه فرار از این قانون هم برای مردان فراهم است و کافی است صیغه ازدواج موقت را جایگزین ازدواج دائم نمایند تا از نظر قانونی نیازی به ثبت رسمی آن نباشد.

برای این شرایط معمولا از صیغه بلند مدت مثلا ۹۹ ساله استفاده می‌شود که البته هیچ تفاوتی از نظر قانونی با صیغه‌های کوتاه مدت ندارد یعنی همسر دوم که صیغه ۹۹ ساله شده حق نفقه ندارد و جزو وارثان شوهرش محسوب نمی‌شود.


حقوق همسر اول بعد از ازدواج مجدد شوهر

زن در دو صورت میتواند در خواست طلاق نماید:

اگر در زندگی دچار عسر و حرج شده باشد.

اگر یکی از شرایط ۱۲ گانه عقد نکاح توسط مرد رعایت نشده باشد.

یکی از شرایط عقد نکاه این است که مرد بدون اجازه همسر اول نمی‌تواند ازدواج مجدد داشته باشد بنابراین اگر ازدواج مجدد مرد بدون رضایت همسر اول بوده باشد، زن می‌تواند با ازدواج مجدد شوهرش به دادگاه مراجعه نموده و درخواست طلاق بدهد.

 

در صورتی که مرد با یکی از دلایل ۱۰ گانه که در بالا آمده است و با مجوز دادگاه اقدام به ازدواج مجدد نموده باشد، حق طلاق به زن تعلق نمی‌گیرد مگ در موردی که مرد عدالت بین دو همسرش را رعایت نکند.

شرایط ازدواج مجدد برای مردان متاهل

حقوق همسر اول بعد از ازدواج مجدد مردان متاهل

حقوق همسر اول بعد از ازدواج موقت مخفیانه شوهر

ازدواج موقت مرد متاهل در صورتی که بدون اجازه همسر باشد می‌تواند از نظر حقوقی شرایطی را برای همسر اول ایجاد کند. از جمله:

مهم‌ترین شرط ازدواج مجدد مردان متاهل، رضایت همسر اول است یا این که مرد بتواند در دادگاه اثبات کند که همسرش نمی‌تواند یا نمی‌خواهد وظایف زناشویی اش را انجام دهد. تا قبل از تصویب قانون حمایت در خانواده در سال ۱۳۴۶ هیچ گونه منعی برای چند همسری مردان وجود نداشت...

با وجودی که ازدواج موقت مرد متاهل از نظر قانونی جرم محسوب نمی‌شود، ولی در صورتی که بدون اجازه همسر اول باشد باعث ایجاد حق طلاق برای همسر اول خواهد شد.

در صورتی که مرد شروط ضمن عقد نکاه را هنگام ازدواج اول امضا کرده باشد زن بعد از اطلاع از صیغه مخفیانه شوهرش با استناد به بند ۱۲ شروط عقد نامه که ازدواج مجدد مرد را مشروط به رضایت همسر اول نموده است، می‌توند به صورت قانونی به دادگاه مراجعه نموده و در صورتی که بتواند صیغه مخفیانه شوهرش را اثبات کند، وکیل شوهرش در طلاق خواهد شد و حق طلاق به همراه مهریه را خواهد داشت یا این که میتواند به واسطه عسر و حرج از شوهرش طلاق بگیرد.

در صورتی که شوهر بند ۱۲ از عقدنامه را امضا نکرده باشد زن میتواند با اثبات عسر و حرج و استناد به بند ۱۰ ماده ۸ قانون حمایت از خانواده از دادگاه تقاضای طلاق کند.

به هر روی در صورتی که تصمیم قطعی به جدایی گرفته اید و نمی‌خواهید با شوهرتان سازش نمایید. از آن جا که گرفتن حق طلاق از دادگاه در این شرایط نیاز به اثبات خیانت مرد دارد بنابراین قبل از هر گونه اقدام یا بحث و دعوا با شوهر و اطلاع دادن به او، با یک وکیل مجرب در این زمینه مشورت نمایید تا از نظر حقوقی بهترین روش برای طلاق گرفتن و دریافت مهریه را به شما بیاموزد.

منبع: بیتوته

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر