جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - June 14 2024
کد خبر: 7098
تاریخ انتشار: 08 آبان 1392 15:14
خبرگزاری رویترز نوشت: لایحه تحریم ایران پشت درهای بسته سنای آمریکا در خال بررسی است.

به گزارش راه مردم به نقل از سرویس بین الملل انتخاب ؛ رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده در جلسه‌ای با اعضای ایپک، کمیته روابط عمومی اسرائیل و آمریکا، این خبر را مطرح کرده است.

هدف این لایحه تحریمی، تازه کاهش صادرات نفت ایران تا حد ۵۰۰ هزار بشکه در روز در عرض یک سال پس از تبدیل آن به قانون عنوان شده است.

به گفته سناتور منندز در نیویورک، در صورت تصویب این بسته تحریمی جدید علیه صادرات نفت ایران، از کشورهای چین، هند، کره جنوبی، ترکیه و ژاپن خواسته خواهد شد که باز هم از میزان خرید خود از ایران در قالب نفت خام و دیگر محصولات نفتی بکاهند.

شرمن: دست نگه دارید!

وندی شرمن، معاون وزارت خارجه آمریکا، که روز جمعه، سوم آبان، با بخش فارسی «صدای آمریکا» گفت‌وگو داشت در پاسخ به این پرسش که «آیا دولت اوباما می‌کوشد تصویب تحریم‌های جدید در سنا را به تأخیر بیندازد؟» گفت که دولت اوباما در این زمینه با مجلس نمایندگان و سنا رایزنی‌هایی داشته‌ است.

وی افزود: «ما بر این عقیده هستیم که الان زمانی است که باید برای تصویب تحریم‌ها دست نگه داریم تا ببینیم که مذاکرات هسته‌ای به کجا می‌رسد.»

تلاش وزیران خارجه و خزانه‌داری آمریکا برای منصرف کردن سنا

منابع حزب دموکرات آمریکا گفتند که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و جک لیو، وزیر خزانه‌داری این کشور روز پنجشنبه با سران دموکرات سنا دیدار و گفت‌وگو خواهند داشت. کری صبح روز چهارشنبه نیز با سناتور باب کورکر، عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا دیدار خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری پلیتیکو، قرار است مقامات ارشد دولت آمریکا نیز روز چهارشنبه درباره برنامه هسته‌یی ایران با رییس و اعضای ارشد کمیته سنا که مسوول امور امنیت بین‌الملل است و نیز با رهبران سنا گفت‌وگو کنند.

سناتور باب منندز، رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا اعلام کرده است، پیش از تصمیم‌گیری درباره حمایت از دور جدید تحریم‌ها علیه ایران به اظهارات مقامات دولتی آمریکا گوش خواهد داد، ولی نسبت به استدلال آن‌ها ابراز شک و تردید کرد.

منندز در گفت‌وگو با پلیتیکو گفت: من فقط این را می‌بینم که ایران به پیشبرد برنامه‌اش ادامه داده و چیزی را تعلیق نکرده است‌، نه در زمینه سانتریفیوژها و نه در زمینه غنی‌سازی یا چیزهای دیگر. من نمی‌دانم چگونه یک طرف می‌تواند به صورت یک جانبه تعلیق کند،‌ در حالی که طرف دیگر به حرکت ادامه می‌دهد. بنابراین یک نفر باید به من توضیح دهد این چگونه سیاست خارجی خوبی محسوب می‌شود.

کاخ سفید که مذاکرات چند جانبه اخیر با مقامات ایران در ژنو باعث دلگرمی‌اش شده است، مایل نیست دور جدید تحریم‌ها علیه ایران در حال حاضر تصویب شود. اما کمیته روابط عمومی

آمریکا اسراییل و دیگر گروه‌های لابی طرفدار رژیم صهیونیستی، اعضای کاخ سفید و سناتورهای آمریکا را برای اتخاذ اقدامات بیش‌تر تحت فشار قرار داده‌اند و باعث شده‌اند قانون‌گذاران آمریکایی سر یک دو راهی سیاسی قرار گیرند؛ آن‌ها از یک طرف می‌خواهند فرصتی در اختیار باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا و دیگر مقامات دولتی این کشور قرار دهند تا فرصت دیپلماتیک پیش آمده در قبال حسن روحانی، رییس‌جمهور جدید ایران را دنبال کنند،‌ در عین حال نگران این هستند که دولت ایران از این مذاکرات برای گرفتن زمان بیش‌تر به منظور دنبال کردن برنامه غنی‌سازی اورانیوم‌اش استفاده کند.

به گفته برخی سناتورها که خواستند نامشان فاش نشود، کری و لیو قرار است بعد از ظهر روز پنج‌شنبه با کمیته بانکداری سنا دیدار کنند و از آن‌ها بخواهند تصویب هرگونه قانون جدیدی را به تاخیر بیاندازند. آن‌ها علاوه بر آن قرار است سناتورها را در جریان جدیدترین تحولات در ژنو قرار دهند.

به گفته یک سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا، لیو وجان کری قصد دارند تاکید کنند که تلاش‌های دیپلماتیک و فشارهای اقتصادی در چهار سال گذشته تاثیر مثبتی داشته است و فرصت جدیدی را در اختیار آمریکا و جامعه بین‌المللی قرار داده است تا ببیند آیا یک راه‌حل دیپلماتیک پایدار برای حل موضوع هسته‌یی ایران وجود دارد یا خیر.

این مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت که دولت با سران کنگره در زمینه مشخص کردن واکنش آمریکا به موضوع هسته‌یی ایران مشورت‌های نزدیکی داشته است.

وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در زمینه امور سیاسی هفته گذشته در جلسه‌ای با کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا درباره وضعیت مذاکرات چند جانبه با ایران صحبت کرد.

سناتور تیم جانسون،‌ رییس کمیته بانکداری سنای آمریکا گفت که تا پایان جلسه با کری و لیو برای تصمیم‌گیری درباره پیشبرد طرح تحریم‌ها علیه ایران صبر خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، زمزمه‌های اعمال تحریم‌های بیش‌تر علیه ایران در حالی مطرح می‌شود که مذاکرات هسته‌یی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز سه‌شنبه 6 آبان در وین پس از مذاکرات وزیران خارجه ایران و 1+5 در نیویورک و مذاکرات ژنو در فضای مثبتی برگزاری شد.

ایران و آژانس بعد از دو روز مذاکره‌ درباره سوال‌ها و ابهام‌های باقی‌مانده درباره مساله هسته‌یی توانستند بر سر متن جدیدی برای بررسی و حل و فصل مسایل توافق کنند. این متن جایگزین 10 دور مذاکره قبلی و نیز چارچوب‌هایی خواهد شد که تاکنون میان ایران و آژانس در دو سال گذشته مذاکره شده است.

هم‌چنین بر اساس توافق هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و آژانس قرار شد دو طرف 20 آبان (11 نوامبر) مذاکرات را در تهران ادامه دهند.

هم‌چنین قرار است مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 در ادامه مذاکرات ژنو در 23 و 24 مهرماه روز چهارشنبه برگزار شود. در این مذاکرات کارشناسان دو طرف در زمینه مسایل هسته‌یی و تحریم‌ها به بحث و بررسی بیش‌تر می‌پردازند.

بر اساس بیانیه پایانی نشست 23 و 24 مهر‌ماه در ژنو، دو طرف توافق کردند تا کارشناسان هسته‌یی، علمی و امور تحریم کشورهای EU3+3)انگلیس، فرانسه و آلمان به علاوه آمریکا، روسیه و چین) و جمهوری اسلامی ایران قبل از نشست آینده و برای بررسی اختلاف نظر‌ها و تهیه و تدوین گام‌های‌های عملی تشکیل جلسه دهند.

نتایج مذاکرات کارشناسی وین در اختیار هیات‌های مذاکره‌کننده قرار خواهد گرفت و سپس دو طرف در 16 و 17 آبان (7 و8 نوامبر) در ژنو برگزار خواهد شد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر