دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - July 01 2024
کد خبر: 6976
تاریخ انتشار: 05 آبان 1392 02:02
حضور بیش از 100 شرکت خودروساز خارجی/رئیس جمهور آمریکا می تواند تحریم ها را ملغی اعلام کند

 به گزارش راه مردم، ساسان قربانی، دبیر همایش بین المللی صنعت خودرو روز شنبه 4 آبان 92 در گفت وگو با خبرنگاران، ضمن اعلام این خبر گفت: شورای سیاست‌گذاری خودرو به منظور معرفی ظرفیت‌های صنعت خودروی کشور و جذب سرمایه‌گذاری مشترک در صنعت خودرو و قطعه‌سازی، برگزاری این همایش را مصوب کرد. هدف از برگزاری این همایش بین المللی برقراری ارتباط بین المللی برای انعقاد قراردادهای تولید مشارکتی، تبدیل ایران به مرکز منطقه ای صادرات خودرو و قطعات به کشورهای همسایه، خاورمیانه، آسیا و اروپا ، افزایش کیفیت خودروهای ساخت ایران، بالابردن سطح توانایی، انتقال دانش فنی، تولید انبوه با صرفه اقتصادی، و استفاده از مزیت های اقتصادی انرژی، نیروی کار تخصصی و بازار منطقه ای است.

 وی در ادامه افزود: این همایش توسط انجمن خودروسازان، انجمن قطعه‌سازان و انجمن خدمات پس از فروش برگزار می‌شود و شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا آن را پشتیبانی می‌کنند که برگزاری چنین همایشی در صنعت خودروی کشور تا به حال بی سابقه بوده است.


 قربانی با اشاره به برگزاری همایش  در 9 آذرماه اشاره داشت: در روز اول برگزاری این همایش، سیاست‌های اقتصادی کشور در صنعت خودرو و قطعه‌سازی از سوی مسئولان نهاد ریاست‌جمهوری، وزارت صنعت و وزارت اقتصاد تبیین می‌شود و در روز دوم همایش از شرکت‌های خودروساز برای نشان دادن توانمندی شرکت‌های ایرانی، بازدید به عمل خواهد آمد.


 دبیر همایش بین‌المللی صنعت خودرو  اعلام داشت: تمامی شرکت های خودروسازی بین المللی،شرکت های قطعه سازی درحال مشارکت یا تمایل به مشارکت، شرکتهای طراحی مهندسی، سفارتهای متبوع و اتاقهای مشترک دعوت بعمل آمده است حتی شرکت‌های آمریکایی نیز جزء این شرکت‌ها هستند و محدودیتی در این مورد وجود ندارد و برای 30 شرکت خودروساز و بیش از 150 شرکت قطعه‌ساز جهت شرکت در این همایش دعوت‌نامه ارسال شده است که تعدادی از آنها اعلام آمادگی کرده‌اند.


قربانی در مورد هزینه‌های برگزاری این همایش نیز بیان کرد: شرکت‌هایی که در این همایش حضور پیدا می‌کنند، هزینه‌های خود را پرداخت خواهند کرد وتنها هزینه برخی مهمان‌ها ی ویژه مانند سخنرانان علمی به عهده برگزار‌کنندگان همایش خواهد بود.


 این عضو انجمن قطعه سازان ایران در خصوص ضرورت بهبود و پیش بینی فضای کسب وکار از جمله سیاست های ارزی برای جلب سرمایه گذاری گفت: دولت جدید و وزارت صنایع تلاش دارد که به سمت تک نرخی شدن ارز برود و فضای کسب وکار به گونه ای شکل گیرد که زیرساخت ها و فضای کلان برای جلب سرمایه گذاری خارجی آماده شود اما باید توجه داشت که خودکفایی کامل امکان پذیر نیست و باید براساس مزیت ها کار کنیم و نمی توانیم انتظار داشته باشیم که همه قطعات را در داخل تولید کنیم و شرکت های خارجی نیز همین گونه فکر می کنند.


 قربانی برگزاری این همایش بین المللی را فرصت بزرگی برای قطعه سازان، شرکت های توانمند صنعتی ایران و خودروسازان کشور دانست و تاکید کرد: در فضای کنونی تجارت جهانی بتوانند که ضمن ارائه و معرفی توانایی های خود، با شرکت های معتبر و با تخصص بالای آمریکایی و اروپایی و آسیایی، در زمینه انتقال دانش فنی، تولید مشارکتی، عرضه خودروهای با کیفیت بالاتر متناسب با انتظار به حق مردم ایران، صادرات خودرو به کشورهای منطقه همکاری داشته باشند.


 مزایای صنعت خودرو سازی ایران


وی با اشاره به سه مزیت ایران برای جذب سرمایه گذاران خارجی صنعت خودرو در ایران افزود: صنعت خودرو سازی کشور دارای مزیت های است که مورد توافق همگان است از جمله این مزیت ها وجود شبکه قدرتمند قطعه سازی و زنجیره تامین در منطقه است به طوری که ایران ضمن در اختیار داشتن زنجیره قدرتمندی از تامین ، از نیروی انسانی توانایی نیز برخوردار است که می تواند در پروژه های به روز دنیا شرکت کند و دومین مزیت صنعت خودروی ما تولید یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو است که می تواند تیراژ بالایی داشته باشد که خود مزیت بزرگی محسوب می شو در نهایت سومین مزیت صنعت خودرو سازی ایران این است که می تواند چه از نظر قیمتی و چه بازار منطقه ای به طور رقابتی عمل کند و بازار های بین المللی جانبی کشور به لحاظ جغرافیایی تمایل خرید از ایران را دارند .


 دبیر همایش بین االمللی صنعت خودروی ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر تعیین استراتژی صنعت خودرو برای مواجه با صنعت خودروی جهان ادامه داد: برگزاری چنین همایش هایی در سطح گسترده مطالبات اولیه این صنعت است که مشارکت بین المللی نیز به طور صریح در آن اعلام شده است.


 قربانی با تاکید بر جنگ تصاحب بازار در صنعت خودرو افزود: هم اکنون تمام شرکت های خودروسازی جهان بیشترین تمرکز شان بر روی تصاحب بخشی از بازار رقیب است  لذا تا حد ممکن باید  از ظرفیت داخلی استفاده می کنیم مگر اینکه مهارت خاصی بخواهد .هم اکنون  از استراتژی های نوین روز دنیا در صنعت خودرو فاصله بسیاری داریم که آمارها گواه این مطلب است ولی نباید اشتباهات گذشته را تکرار کنیم و نیازمند صرف انرژی بسیاری هستیم.


 رئیس جمهور آمریکا می تواند تحریم ها را ملغی اعلام کند


 

دبیر همایش بین االمللی صنعت خودروی ایران با بیان اینکه تحریم صنعت خودروی ایران منطق روشنی ندارد، تصریح کرد: 80 درصد این صنعت در بخش قطعه سازی بخش خصوصی فعالیت می کند و اقدام دولت آمریکا به معنای تحریم مردم ایران و بخش خصوصی است و این تحریم ها ربطی به سنای آمریکا ندارد و  رئیس جمهور آمریکا می تواند این تحریم ها را ملغی اعلام کند. به همین منظور با توجه به رفع تحریم ها در مذاکرات پیش رو از خودروسازان آمریکایی نیز دعوت به عمل آمده است که از پیشرفته ترین صنعت خودروسازی جهان هستند .


فراهم نبودن زیر ساخت ها ، تبادل پولی و گشایش اعتبار از عمده مشکلات  صنعت خودرو


 قربانی فراهم نبودن زیر ساخت ها ، تبادل پولی و گشایش اعتبار را از عمده مشکلات پیش رو دانست و تصریح کرد: دولت به جد به دنبال رفع این مشکلات است و با ارز تک نرخی می توانیم به بخشی از اهداف خود برسیم. در حال حاضر امکان ساخت خودرو در کشور وجود دارد و در تولید بخشی از موتور خودرو و قطعات نیز توانمندیم .

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر