يکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - October 06 2024
کد خبر: 69377
تاریخ انتشار: 13 شهريور 1400 09:14
«راه امروز» در گفت و گو با یک کارشناس پولی و بانکی:

رشد نرخ دلار و طلا در پی انتظارات تورمی

رابطه بین بازار ارز و بازار طلا یک طرفه نیست. گاهی اوقات تحولات بازار ارز از بازار طلا تاثیر می گذارد و برخی اوقات نوسانات بازار طلا بازار ارزها را تحت تاثیر قرار می دهد. یعنی هر کدام از این بازارها می توانند تقش پیشرو و پیرو را بازی کنند.
طی روزهای اخیر رکود در بازار طلا و سکه همچنان وجود دارد و داد و ستدها به شدت کاهش یافته است. ضمن اینکه نوسانات نرخ ارز باعث شده فعالین بازار با احتیاط معامله و داد و ستد کنند . بر همین اساس با افزایش قیمت دلار در روزهای گذشته به شدت داد و ستدها در رکود است.

افزایش نرخ جهانی اونس پا به پای تنش ها

در همین رابطه کارشناس پولی و بانکی با بیان اینکه نرخ طلا از دو عامل اصلی متاثر می شود، به خبرنگار «راه امروز»  گفت: عامل اول نرخ جهانی اونس است که متناسب با نگرانی ها و تنش ها در دنیا قیمت آن افزایش پیدا می کند.  بنابه گفته حجت اله فرزانی، عامل دیگر در ایران مربوط به نرخ ارز است و در ایران نرخ ارز باعث می شود که نرخ طلا تحت الشعاع قرار بگیرد.  او با تاکید بر اینکه سهم نرخ ارز در این زمینه مقداری پر رنگ تر است، اضافه کرد: یعنی اگر نرخ ارز در کشور ما افزایش پیدا کند، متناسب با آن، نرخ طلا و منسوجات طلا افزایش پیدا می کند.

همزمانی رشد نرخ طلا ودلار

اين کارشناس اقتصادی در بخش دیگری از سخنان خود درباره پیش بینی قیمت طلا ادامه داد: با توجه به اینکه تنش ها در دنیا افزایش پیدا کرده و شاهد مسائلی از قبیل به خصوص جنگ افغانستان هستیم و یا ممکن است تنش هایی بین چین و آمریکا به وجود بیاید و موضوعات این چنینی، نرخ اونس جهانی را تحت تاثیر قرار می دهد.

او همچنین تاکید کرد: سیاست های آمریکا در مواجهه با بیماری کرونا و مدیریت این بیماری هم می تواند روی اونس جهانی تاثیرگذار باشد و روی بحث تضعیف یا تقویت دلار به صورت جهانی اثرگذار باشد. فرزانی در عین حال بيان كرد: از طرف دیگر این عوامل روی نرخ دلار ما هم اثر می گذارد و به اصطلاح نرخ ارز در کشور ما پس از این موضوعات مورد اشاره تعیین شود، می توان قیمت طلا را با این عوامل براورد کرد.

این کارشناس پولی و بانکی افزود: با توجه به اینکه انتظارات تورمی روی نرخ دلار باعث شد که طی چند مدت اخیر نرخ دلار افزایش پیدا کند، به تبع آن نرخ طلا و سکه هم افزایش پیدا کرد. بنابراين این دو نرخ ارز و نرخ طلا به صورت مستقیم بر همدیگر اثر می گذارند و افزایش هرکدام از آنها بر افزایش  قیمت دیگری اثر دارد. 

بنابه اظهارات اين كارشناس بانكي، چنانچه نرخ ارز بالا برود، نرخ طلا هم سیر صعودی خواهد داشت. لذا حرکت و برآورد هر دو مشابه هم است. چنانچه نرخ دلار و نرخ ارز افزایش یابد، نرخ طلا هم افزایش پیدا می کند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر