جمعه ۱۵ تير ۱۴۰۳ - July 05 2024
کد خبر: 69027
تاریخ انتشار: 02 شهريور 1400 14:45
بر اساس آمارهاي وزارت صمت، بیشترین افزایش قیمت در تیر امسال مربوط به برنج تایلندی بوده که قیمت آن با ۷۹.۳ درصد افزایش از حدود ۸۹۰۰ تومان در تیر سال ۱۳۹۹ به نزدیک ۱۶ هزار تومان در ماه مشابه سال جاری رسیده است.
آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که از بین انواع برنج، ‌گوشت و شکر که وضعیت قیمت آن‌ها در تیرماه امسال منتشر شده، قیمت تمام کالاها بین ۲۷ تا ۷۹ درصد نسبت به تیر ماه سال گذشته افزایش داشته و بیشترین افزایش قیمت مربوط به برنج تایلندی بوده است.

بر اساس این آمار بیشترین افزایش قیمت در تیر امسال مربوط به برنج تایلندی بوده که قیمت آن با ۷۹.۳ درصد افزایش از حدود ۸۹۰۰ تومان در تیر سال ۱۳۹۹ به نزدیک ۱۶ هزار تومان در ماه مشابه سال جاری رسیده است.

بررسی قیمت این اقلام اساسی طی یک ماه نیز نشان می‌دهد قیمت همه اقلام یاد شده در تیر امسال نسبت به ماه قبلش به جز برنج گوشت گوسفندی و گوساله با ۰.۳ و ۰.۱ درصد کاهش،  بین ۰.۶ درصد (برنج پاکستانی) تا ۷.۷ درصد (برنج تایلندی) افزایش یافته است.

افزایش ۳۹ درصدی قیمت برنج ایرانی 

بر اساس این آمار بیشترین افزایش قیمت در تیر امسال مربوط به برنج تایلندی بوده که قیمت آن با ۷۹.۳ درصد افزایش از حدود ۸۹۰۰ تومان در تیر سال ۱۳۹۹ به نزدیک ۱۶ هزار تومان در ماه مشابه سال جاری رسیده است.


در این میان از بین سایر انواع برنج، برنج طارم اصل، هاشمی و پاکستانی به ترتیب۳۹.۴، ۳۹ و ۲۷.۴ درصد افزایش یافته و به حدود ۳۶ هزار و ۷۰۰، ۳۵ هزار و ۷۰۰و ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است.

گفتنی است که اواخر خرداد ماه دبیر انجمن واردکنندگان برنج از طرح موضوع کاهش حذف دوره ممنوعیت واردات فصلی برنج خبر داده بود و گفته بود که علت طرح آن ذخیره کم برنج خارجی است و با توجه به اینکه واردکنندگان نیز تمایلی به واردات برنج برای دوره ممنوعیت ندارند، ممکن است کشور با کمبود برنج خارجی مواجه شود.  

امسال ممنوعیت فصلی از ابتدای مردادماه تا پایان آبان‌ماه اعمال خواهد شد و طبق اعلام وزارت صمت، تنها برنج‌هایی که قبل از ۳۱ تیرماه دارای قبض انبار و اعلامیه ورود و همچنین ثبت سفارش باشند امکان اظهار و ترخیص دارند و خارج از آن به بعد از ممنوعیت می رسد. اما در تازه‌ترین مکاتبه گمرک ایران با وزارت صمت وضعیت واردات برنج و ذخایر آن با توجه به اعمال ممنوعیت فصلی واردات و بلاتکلیفی کشتی‌های حامل برنج برای ورود به ایران مورد تاکید قرار گرفته و خواستار بازنگری در تاریخ ممنوعیت فصلی واردات این کالا جهت جلوگیری از کمبود برنج یا افزایش قیمت آن در ماه‌های آتی شده است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر