چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - June 26 2024
کد خبر: 69006
تاریخ انتشار: 02 شهريور 1400 09:00

جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه) مجلس به ریاست محمد باقر قالیباف جهت ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی شروع شد. تاکنون صلاحیت ۱۱ وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، دادگستری، دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح و راه و شهرسازی بررسی قرار گرفته است.

جزییات روز چهارم کابینه پیشنهادی رئیسی 

کمیسیون صنایع صلاحیت فاطمی امین را تایید کرد
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی برنامه وزیر پیشنهادی صمت را با تا حدودی با اسناد بالادستی منطبق دانست و گفت که‌ کمیسیون صنایع صلاحیت فاطمی امین را تایید کرد.  روح الله عباسپور در جلسه علنی صبح امروز ( سه شنبه) مجلس گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره سیدرضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را قرائت کرد.

 آغاز بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت
جلسه صبح امروز مجلس شورای اسلامی آغاز شد و در اولین دستور آن بررسی صلاحیت رضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در دستور کار قرار گرفت. 


وزیر پیشنهادی صمت: تا سه سال دیگر صنعت خودرو افتخار آفرین خواهد بود

سید رضا فاطمی امین، وزیر پیشنهادی صمت دولت سیزدهم:

تنظیم بازار در حال حاضر اولویت دارد چراکه قیمت ها نوسانات بسیاری دارد. تورم بیماری مزمن اقتصاد ایران است و درمان آن ۳ سال زمان می خواهد.

نقدینگی، رشد نقدینگی، تولید و نرخ ارز بر تورم موثر هستند و ما در وزارت صمت می توانیم اثر تورم را کاهش بدهیم. ما تا پایان سال سامانه جامعه تجارت را تکمیل می کنیم و از این طریق بازار تنظیم می شود و مبارزه با رانت و فساد هم صورت می گیرد.

صادرات همیشه مهم است و امروز از همیشه مهم تر است، با تعادل بخشی به بازار ارز به زودی شاهد کنترل بازار خواهیم بود. با همکاری مجلس می توانیم کشور را به جلو برانیم، ساختن ایران کار مشترک همه ما است.

دولت و وزارت صمت نباید بنگاه داری کنند و باید بازار سازی کنند، من وظیفه خود می دانم که شریک واحد های تولیدی باشم. ما در دولت وارث مشکلات بیکاری هستیم و راه حل آن این است که بخش خصوصی به میدان بیاید.

باید بازارهای داخلی و خارجی را تقویت کنیم و بین بنگاه ها هم افزایی ایجاد کنیم، بهبود کسب و کارها هم از لازمه های کشور است، حکمرانی در وزارت صمت باید هوشمند شود، سامانه مجوزها باید سریعتر راه اندازی شود و امضاهای طلایی از میان برود.

مجوزها باید تسهیل بشوند و نظارت ها پسینی شوند، سرمایه گذار فقط باید انتخاب کند و در گیر و دار مجوز نماند. ما در وزارت صمت فرافکنی نمی کنیم و پنجره واحد باشیم. باید دولت را یکپارچه ببینیم.

من از استقبال گستره تجاری و صنعتی تشکر می کنم. من قول می دهم تحریم های داخلی را برداریم و تحریم های خارجی را خنثی کنیم و تجربه این کار را هم دارم. اگر واحد های تولیدی دچار مشکل هستند، من باید پاسخگو باشم.

در حوزه خودرو یک برنامه شش ماهه و دوساله داریم. تا سه سال دیگر صنعت خودرو افتخار آفرین خواهد بود.

در حوزه خودرو مشکل فنی نداریم. مشکلات ما در بازار خودرو عدم رقابتی بودن و تولید پایین خودرو است با تولید ۱۰۰ هزار خودرو هزینه ای در نمی آید. اگر بخواهیم کاهش قیمت بدهیم باید هزینه تمام شده خودرو را کاهش دهیم. 

فاطمی امین برنامه‌ها را شجاعانه هدف‌گذاری کرده است

احمد راستینه نماینده شهرکرد در موافقت با وزیر پیشنهادی صمت:

رییس جمهور آبروی خود را به میدان آورد تا با اعتماد به جوانان و تشکیل دولت انقلابی چالش های کشور را حل کند و ما نمایندگان وظیفه داریم با رای اعتماد از او حمایت کنیم.

وزیر پیشنهادی صمت از جمله وزرای جوان است که برنامه های او باعث شده از او دفاع کنم، مجلس می تواند در نظارت های خود تحقق برنامه های وزیر را ارزیابی کند.

به برادر عزیز مطهری به عنوان مخالف می گویم، اگر به اعداد معنا دار رشد صنعت در برنامه های فاطمی امین توجه کنید می بینید او با برنامه های عملیاتی خود را شجاعانه هدف گذاری کرده است.

فاطمی امین پنج سطح برنامه ارائه کرده که به طور کوتاه مدت بلند مدت و میان مدت اجرایی می شوند. باید برای کسری بودجه علاجی پیدا کرد، وزارت صمت نقش مهمی در تنظیم بازار دارد و دکتر فاطمی امین تلاش کرده برنامه های خود را در افزایش صادرات و رونق تولید تکمیل کند که خود این موضوع راهکار بسیاری از چالش ها است.

محمدحسین فرهنگی موافق وزیر پیشنهادی صمت در صحن علنی مجلس:

روحیه ادراکی و قوی لازمه هر وزارتخانه در هر کشوری است. وزیر صمت تجارب قابل اتکای زیادی دارد و در موضوع خودروهای فرسوده هم عملکرد قابل قبولی داشت.

در وزارت صمت هم تجربه برای مدت طولانی دارد و در آستان قدس هم خوب عمل کرده است. وزیر پیشنهادی برنامه های خود را با زمانبندی و هدف در کمیسیون ارائه کرده است و می توانیم نسبت به آنها پرسشگری کنیم.

دفاع عجیب از وزیر پیشنهادی صمت

در جلسه امروز مجلس سید کاظم موسوی نماینده اردبیل با استدلالی عجیب به دفاع از وزیر پیشنهادی صمت پرداخت. او درباره رضا فاطمی امین گفت: وزیر پیشنهادی «فاطمی امین» بهترین گزینه برای این وزارتخانه است.

موسوی افزود: دختران حضرت شعیب به پدرشان گفتند از حضرت موسی استفاده کن. ‌۲ شاخصه دارد. قوی و امین است. دختران شعیب اگر میگفتند «فانه فاطمی الامین»، همه اش تمام شده بود!؟

برنامه فاطمی امین کلی نیست و اشراف کامل به مسائل دارد

خلیل بهروزی فرد نماینده فومن در موافقت با وزیر پیشنهادی صمت در صحن علنی مجلس:

فاطمی امین بسیار نتیجه محور است و حرف کلی نمی زند، چیزی که امروز ما نمایندگان توقع داریم وزرا در برنامه های خود اعمال کنند عدم کلی گویی است بنا براین فاطمی امین پروژه های خود را مطرح کرده و زمان و مکان آن هم مشخص شده است.

وزیر پیشنهادی با برنامه است و چارچوب مشخص دارد، در برنامه های اقتصادی اشراف کامل دارد و عضو فعال تیم اقتصادی رییسی است.

او متعهد و متخصص است و تجارب گرانی دارد، در حوزه صنعت معدن و تجارت تجربه های قوی دارد و به ارزش های انقلابی معتقد است، فاطمی امین فرهنگ بسیجی دارد و دارای روحیه جهادی است.

وزیر پیشنهادی در مقابل فساد و شبکه های فساد خواهد ایستاد، لازمه مبارزه وزیر صمت با فساد رای قوی نمایندگان است. اشراف او بر موضوعات وزارتخانه و داشتن راهکار برای چالش های وزارت صمت نقطه قوت است، برنامه های فاطمی امین جامعیت دارد.

وزیر پیشنهادی صنعت وعده‌های موهومی می‌دهد، برنامه او انشایی است

اردشیر مطهری در مخالفت با وزیر پیشنهادی صمت در صحن علنی مجلس:

رشد اقتصادی ده سال اخیر صفر بوده و اقتصاد ایران بیشترین تورم سال ۲۰۲۱ را دارا بوده است، جزو دو الی سه کشوری هستیم که رشد اقتصادی پایین و تورم بالا داریم.

برای همگان روشن است که وزارت صمت بیشترین نقش برای عبور از این شرایط بحرانی را دارد و باید ببرد و بدوزد و سرعت عمل و جسارت داشته باشد، فردی به مجلس معرفی شده که برای تامین کالاهای اساسی مردم و تنظیم بازار هیچ برنامه عملیاتی ندارد. این وزیر موجب ناامیدی مردم از این دولت مردمی خواهد شد.

در این اوضاع کشور چه باید کرد؟ می توان سر سری از این وزارتخانه مهم گذشت؟ یکسال دیگر مردم شهرستان ها به سراغ شما خواهند آمد و باید پاسخگوی عملکرد وزیری باشیم که برنامه او انشایی است.

گفته اید می‌خواهید تولید خودرو را به ۳ میلیون برسانید و ۱ میلیون خودرو را صادر کنید!، این اعداد موهوم است، شما مسئله خودروسازی داخلی را درک نکرده اید. آلمان در سال هشتصد هزار خودرو صادر می کند شما میخ واهید صادرات را از هزار به یک میلیون خودرو برسانید! می شود بگویید چگونه؟

متن برنامه شما پر از حرف های کلی است که برای دانشجویان کارشناسی جذاب است.

برنامه های شما بوی جمع کردن متن از مقاله های دانشگاهی دور از واقعیت را دارد. 

انتقاد از استقبال نمایندگان از وزرای پیشنهادی

انتقاد غضنفر آبادی نماینده کرمان از رفتار برخی نمایندگان انتقاد کرد و گفت: برای اولین بار رفتن به استقبال وزرای پیشنهادی در مجلس در حال باب شدن است و این خلاف شان مجلس است.

او افزود: در ذهن اینطور تداعی می شود که حمایت های محلی بر دقت و منطق کلی نمایندگان در انتخاب وزیر ارجح است!

نیکزاد نائب رئیس مجلس در واکنش به این انتقاد گفت: شان مجلس حفظ شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر