يکشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - September 29 2024
کد خبر: 6862
تاریخ انتشار: 30 مهر 1392 08:57
رییس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی:

رشد 45 درصدی میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی

رشد  45 درصدی میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی

به گزارش راه مردم، محمدرضا انصاری، رییس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در مراسم روز ملی صادرات اظهار داشت: در شرایطی که کشور نیا به گشایشی تازه دارد و چشم های مردم به جریان آشتی ها و رفع تنگناها دوخته شده، صادرات خدمات فنی و مهندسی جایگاه ویژه خود را در میان راه کاری های توسعه فنی و اقتصادی کشور داراست. این فعالیت منجر به افزایش اشتغال در کشور و درآمد خواهد شد که با هزینه های بسیار کم رخ خواهد داد و تنها تدبیر، توجه و حمایت های غیر مالی را می طلبد.



وی با بیان اینکه صادرکنندگان برای جابجایی و انتقال پول به دلیل مشکلات تحریم با مشکل مواجهند بیان کرد: به صادرکنندگان اجازه افتتاح حساب در دیگر کشورها داده نمی‌شود که این مسئله مشکلات بسیاری را در جابجایی پول ایجاد کرده است.


رییس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی با اشاره به میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی از آغاز فرایند صادرات خدمات فنی و مهندسی افزود: این میزان از سال 81 تا 90 صعودی بود و با نرخ رشد حدود 45 درصد به بالای 4 میلیارد دلار رسید.


وی افزود: میانگین سالانه جوایز صادراتی 35 میلیارد دلار است اما به دلیل بی پولی، دولت جوایز صادراتی در سال 90 را حذف و بخشی از مطالبات سال های 88 و 87 نیز تسویه نشد.


به گفته وی، شرکت های ایرانی در فشار بحران اقتصادی جهان که از سال 87 آغاز شده و هنوز هم ادامه دارد با درایت خود به رشد 45 درصدی تا سال 1390 ادامه داده اند.


این فعال بخش خصوصی تاکید کرد: از 2.3 میلیارد دلارصادرات خدمات فنی و مهندسی در سال 91 نزدیک به 70 درصد آن منحصر به قراردادهای مربوط به کشور عراق است.


انصاری اذعان داشت: که مبالغ سالانه قراردادها در سال 91 به 2.3 میلیارد دلار کاهش یافت، حال آن که این رقم در یک سال قبل از آن 4.2 میلیارد دلار بود.


وی در ادامه افزود: پتانسیل سالانه خدمات فنی و مهندسی کشور امروزه بیش از 20 میلیارد دلار است که ظرف مدت 5 سال قابل تحقق است. تحقق این آرمان با کوشش شرکت ها در بهبود ساختار خود، مساعی انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران در گشودن راه ها و نیز حمایت ارزشمند دولت محترم، شدنی است.


 

 

 

 

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر