جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: 66164
تاریخ انتشار: 02 خرداد 1400 10:58
عضو فراکسیون امید مجلس دهم در گفت وگو با «راه امروز» پاسخ می دهد

آیا اصلاح طلبان با «لاریجانی» اجماع می کنند؟

یک عضو فراکسیون امید مجلس دهم می‌گوید: با وجود همه ناهماهنگی‌هایی که در جبهه اصولگرایی وجود داشته و دارد، این دوره از انتخابات ریاست جمهوری امکان همگرایی و اجماع سازی در این جبهه راحت‌تر است. در صورتیکه هنوز آرایش سیاسی در اصلاح‌طلبان بگونه‌ای نیست که نامزدی در موقعیت اجماع قرار گیرد.

به گزارش راه امروز: براساس اعلام سخنگوی شورای نگهبان سه روز دیگر کاندیدای نهایی ریاست جمهوری اعلام می شود. اما این روزها مهم ترین مساله ای که ذهن بسیاری از کنش گران سیاسی به خود مشغول کرده، نحوه اجماع کاندیدای نهایی است. از این منظر باید دید که اجماع در کدام جبهه راحت صورت می گیرد؛‌جبهه اصولگرایی یا اصلاح طلبان. 

اجماع در اردوگاه اصولگرایان راحت تراست
در همین رابطه، علی ابراهیمی عضو فراکسیون امید مجلس دهم در گفت‌وگو با «راه امروز» در مورد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: به نظرم در این دوره انتخابات ۱۴۰۰ کسانی حضور پیدا کردند که اگر در تعریف رجل سیاسی نیایند و از فیلتر شورای نگهبان رد نشوند، از نظر سیاسی آسیب خواهند دید. 

به گفته او، از طرفی هم کار شورای نگهبان هم از دوره‌های قبل سخت‌تر خواهد بود؛ چراکه اولین بار است که این تعداد از کسانی‌که در رده‌های بالای مسئولیت در کشور بوده و داوطلب ریاست‌جمهوری شدند و غالباً با تعريف رجل سیاسی رایج مطابقت داشته و در دوره‌های قبل هم تائید شده‌اند. بنابراین یا تعداد تائیدشدگان دو رقمی خواهد شد یا دلایل دیگری از جمله رأی کمتر از ٧ نفر از اعضای شورای نگهبان را برای آنان اعلام خواهند کرد. 

این عضو فراکسیون امید مجلس دهم در ادامه درباره اینکه آیا امکان اجماع در جبهه اصلاح طلبان و اصولگرایان، وجود دارد، گفت: به نظرم، با وجود همه ناهماهنگی‌هایی که در جبهه اصولگرایی وجود داشته و دارد، امکان همگرایی و اجماع سازی در این جبهه راحت‌تر است؛ چرا که اصوگرایان  سید ابراهیم رئیسی را به عنوان شخصیت مطرح در نظر دارند، تا دور او جمع شوند. اما اصلاح طلبان تا قبل از اظهار نظر شورای نگهبان این امکان را ندارند یا به عبارتی هنوز آرایش سیاسی به گونه‌ای نیست که نامزدی در این موقعیت برای اصلاح طلبان قرار گیرد.

آیا اصلاح طلبان با لاریجانی اجماع می کنند؟ 

ابراهیمی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال اجماع اصلاح طلبان با علی لاریجانی امکان دارد یا خیر، گفت: کارهای سیاسی - رسانه‌ای آقای لاریجانی و اشاراتی که ایشان هنگام ثبت‌نام داشتند، نشان می‌دهد، نظر بخشی از  جریان اصلاح‌طلب را هم به سوی خود جلب کند.

 این عضو فراکسیون امید مجلس دهم افزود: همچنین با توجه به سوابق عمل‌کردی ایشان در مجلس شورای اسلامی، بخشی از جریان اصلاحات برای اجماع با ایشان بی میل نیست؛ اما فعلاً برای پیش بینی اجماع اطلاح طلبان با آقای لاریجانی زود است.

او در بخش دیگری از صحبت های خود در انتقاد از نامزدهایی که خود را «مستقل» نامیده‌اند، نیز گفت: اینکه بسیاری از نامزدها می‌گویند به جریان خاصی وابستگی ندارند، حرف غیرقابل توجهی است. این اظهارات را مردم به حساب محافظه‌کاری آنها گذاشته که به نظرم  چندان جالب نبود.

در چه صورت انتخابات به دور دوم کشیده می شود؟ 

ابراهیمی همچنین گفت: از دید بنده رقابت این دوره بین سه جریان اصولگرا، اصلاح‌طلب، و اعتدالیون شکل خواهد گرفت.
او بیان کرد: رقابت سیاسی یعنی تعلق داشتن به تفکری مشخص و احزاب سیاسی. نمی‌دانم چرا عده‌ای «مستقل نامیدن» خود را ارزشمند می‌دانند.
این نماینده سابق مجلس در خصوص پیش‌بینی خود از آرایش سیاسی و مشارکت مردمی  هم گفت: به نظرم دو اتفاق وجود دارد که اول، مشارکت بین ۳۰ تا ۴۰ درصدی داشته باشیم، که در این صورت احتمال پیروزی اصولگرایان بالاست. دوم، مشارکت ۵۰ یا ۶۰ درصدی است که در آن صورت پیش بینی می‌کنم به دور دوم کشیده شود و هنوز مشخص نیست که در دور دوم چه اتفاقی خواهد افتاد.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر