يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳ - July 07 2024
کد خبر: 64509
تاریخ انتشار: 17 فروردين 1400 11:39
راه امروز/تحولات بازار مسکن طی سال های ۹۹ - ۹۸نشان از روند نزولی معاملات مسکن دارد

افزایش ۸۰.۳ درصدی قیمت مسکن در سال ۹۹

روند نزولی تعداد معاملات واحد مسکونی شهر تهران در سال ۱۳۹۹ به۸۳.۳ هزار واحد رسیده که نسبت به سال ۱۳۹۸ با کاهش۰.۳درصدی همراه بوده است.
به گزارش راه امروز: بررسی آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی نشان می دهد، روند نزولی تعداد معاملات واحد مسکونی شهر تهران که از سال ۱۳۹۷ آغاز شده بود، همچنان ادامه یافته و در سال ۱۳۹۹ به ۸۳.۳ هزار واحد رسیده که نسبت به سال ۱۳۹۸ با کاهش ۰.۳ درصدی همراه بوده است. طی سال ۱۳۹۹، تعداد معاملات در طول ماه‏ های مختلف در مقایسه با مدت زمان مشابه سال ۱۳۹۸ متفاوت بوده و بیشترین افزایش در شهریور ۱۳۹۹ (۲۰۳.۷ درصد) صورت گرفته است.

ارزیابی ها نشان می دهد، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران طی سال ۱۳۹۹حدود ۲۴ میلیون تومان بوده که افزایش ۸۰.۳ درصدی را نسبت به سال ۱۳۹۸ تجربه کرده است.
 
به طور کلی در طول سال ۱۳۹۹ در کلیه ماه‏ ها متوسط قیمت هر واحد مسکونی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته که بیشترین آن (118.2 درصد) در آبان سال مذکور رخ داده است.

ارزیابی ها نیز حاکی از این است که متوسط قیمت هرمترمربع واحد مسکونی در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل ۸۰.۳ درصد افزایش یافته است. با توجه به تورم ۳۶.۴ درصد در این سال  رشدواقعی  متوسط  قیمت هرمتر مربع واحد مسکونی نسبت به سال ۱۳۹۸ حدود ۴۴ درصد بوده است، که با توجه به سال های قبل رقمی بی سابقه به نظر می رسد. 

افزایش قابل ملاحظه متوسط قیمت حقیقی مسکن در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ در حالی رخ داده که حجم معاملات در این بازه زمان تقریبا کاهش چندانی نداشته است. با توجه به کاهش عرضه به علت افت قابل توجه صدور پروانه های ساختمانی در شهر تهران و همچنین عدم تغییر حجم معاملات واحدهای مسکونی در این شهر، به نظر می رسد افزایش قابل توجه قمت در سال ۱۳۹۹ شاهدی بر بروز رکود تورمی در بازار مسکن شهر تهران باشد.  

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر