جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 61159
تاریخ انتشار: 20 دی 1399 09:30
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با«راه امروز» دلیل رفت وبرگشت بازار سرمایه را تحلیل کرد

واکنش بورس به گارد صعودی دلار

حمید رضا کوشکی، کارشناس بازار سرمایه معتقد است تا زمانی که دلار گارد صعودی نگیرد تحول مثبتی در بازار سرمایه ایجاد نمی‌شود. اگر دلار صعودی شود دوباره تورم انتظاری شکل می گیرد و حجم و ارزش معاملات رشد می کند. اما اگر قیمت دلار کاهشی شود شاهد کاهش حجم معاملات خواهیم بود.
به گزارش راه امروز: بازار سهام در هفته گذشته نزولی شد؛ به نحوی که با عقب نشینی بیش از ۶ درصدی شاخص کل، این متغیر کلیدی به مرز ۱.۳ میلیون واحد نزدیک شد.کارشناسان دلایل مختلفی برای رفت و برگشت و وضعیت این روزهای بازار سهام عنوان می کنند. برخی از نقش و مداخله دولت و حقوقی ها می گویند. برخی هم احتیاط بازار سرمایه را به ریسک های پایان دوره دولت کنونی آمریکا ربط می دهند.  اما «حمیدرضا کوشکی» کارشناس در گفت وگو با «راه امروز»، در رابطه با عدم ثبات در بازار سرمایه به ارائه توضیحاتی پرداخته است.
  

این کارشناس بازار سرمایه دلیل رشد بازار سرمایه در دو سال گذشته را رشد نرخ ارز عنوان کرد و افزود: هرچند نرخ ارز در کشور باعث ایجاد تورم شده و آینده نرخ ارز سبب ایجاد یک تورم انتظاری در کشور شده است.
 
او با اشاره به اینکه در چنین شرایطی کالاهای لوکس که مردم قدرت خرید آنها را ندارند، تبدیل به کالا سرمایه‌ای می شود، گفت:  کالا لوکس کالایی است که مردم نیازی به خرید آن احساس نمی‌کنند. اما وقتی در کشور تورم انتظاری شکل گیرد مردم کالای لوکس را نه برای مصرف بلکه برای پس انداز خرید می‌کنند. بنابراین تورم انتظاری سبب افزایش سطح تقاضای داخلی از محصولات می‌شود.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، شرکت‌هایی در بازار سرمایه وجود دارند که به نوعی فروش داخلی دارند و این موضوع باعث سودآوری آنها می‌شود.

کوشکی در ادامه تاکید کرد که دو نکته در رشد و سقوط شاخص و سردرگمی مردم وجود دارد؛ رشد شاخص از محدوده یک میلیون و 600 تا 2 میلیون و 70 هزار واحد حباب محض بود. خاصیت حباب این است که در عرض کمترین زمان به محدوده قبلی برگردد. طی 8 تا 10 روز کاری به یکباره شاخص از محدوده 2 میلیون واحد به یک میلیون و 600 هزار واحد رسید. در واقع این حباب تخلیه شد. 
وی تصریح کرد: نکته بعدی اینکه پس از تخلیه حباب، بازار منتظر نتایج انتخابات آمریکا ماند. اگر نتایج انتخابات آمریکا باعث تنش‌های سیاسی و اقتصادی می‌شد آن موقع مجددا تورم انتظاری شکل می‌گرفت. در یک ماه منتهی به انتخابات آمریکا در بازارهای کالایی همه خریداران عقب نشسته بودند و منتظر اتفاقات بودند.

دلیل رفت و برگشت بورس چیست؟

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با هر اتفاق مثبت یک سری افراد نمادها را برای یک یا دو روز شاخص را  مثبت می‌کنند و با یک سود ناچیز از بازار خارج می‌شوند. اما به طور کلی روند بازار تا زمانی که اخبار سیاسی مثبت وجود نداشته باشد، نزولی است.
کوشکی بیان کرد: اگر میل به کاهش تنش وجود داشته باشد بعد از بهبود وضعیت سیاسی وضعیت اقتصادی کشور نیز بهتر می‌شود. حتی اگر شاهد کاهش قیمت دلار نباشیم، حداقل افزایش قیمت دلار را نخواهیم داشت.
او در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه اگر در سال آینده قیمت دلار بالاتر نرود فرصت جهش و سودآوری از شرکت‌ها گرفته می‌شود، تاکید کرد: در این شرایط جذابیت سودآوری مانند سابق وجود نخواهد داشت و زمانی هم که بازار جذاب نباشد عرضه زیاد می‌شود و بازار به سمت انتشار تک سهم‌های منتشر نشده می‌رود، مانند شرکت‌هایی که نرخ فروش آنها بدون ارتبط مستقیم با نرخ دلار و تحت عنوان قدرت‌های چانه زنی در بازار رشد می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در این شرایط افرادی که به بازار ناآگاه هستنند این شرکت‌ها را می خرند، پس شاخص مثبت می‌شود. افرادی که آگاه هستند عرضه می کنند بنابراین ما شاهد یک روند مثبت و منفی در بازار هستیم. کوشکی گفت: تا زمانی که دلار گارد صعودی نگیرد تحول مثبتی در بازار سرمایه ایجاد نمی‌شود. رشد در بازار سهام با افزایش عرضه همراه خواهد بود.

اثرپذیری بازار سرمایه از دلار 

وی ادامه داد: متاسفانه افراد نابلد در بازار سرمایه جملات را مطلق به کار می برند. خیلی از افراد درک تحلیل شرکت ها را ندارند.  در حالی که این ماهیت بازار است و متغیرهای زیادی در آن دخالت دارند.
این کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: اخبار سیاسی و ریزش قیمت دلار در محدوده 20 هزارتومان عامل نگرانی کلی در بازار سرمایه است. این مسئله حاکی از تخصصی شدن بازار سرمایه است. 
کوشکی با بیان اینکه در حال حاضر بازار در انتظار است، گفت: با مثبت شدن اخبار سیاسی بازار سرمایه وارد مرحله پیش رکود و با تحقق این اخبار وارد مرحله رکود می شود. اخبار سیاسی بد بازار را به سمت مراحل پیش رونق و رونق خواهد برد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان تأکید کرد: مردم باید نرخ دلار را رصد کنند. اگر دلار صعودی شود دوباره تورم انتظاری شکل می گیرد و حجم و ارزش معاملات رشد می کند. اما اگر قیمت دلار کاهشی شود شاهد کاهش حجم معاملات خواهیم بود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر