جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: 59595
تاریخ انتشار: 15 آذر 1399 09:43
دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با «راه امروز» از اصلاح دوره‌ای در بازار سهام می گوید

عاملی که بورس را به تعادل می رساند

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه می گوید: یکی از مهم ترین مواردی که می تواند بورس را به تعادل برساند و وضعیت آن را صعودی کند انتظار معامله‌گران از بازار بوده و اگر انتظار این افراد به صورت بلندمدت باشد وضعیت دیگری را برای تالار شیشه ای می توان متصور بود.
به گزارش راه امروز: آمار و ارقام وضعیت شاخص بازار، نوید از بازگشت بازار به روزهای سبز و امیدوار کننده خود می دهد البته؛ این بار با یک تفاوت که در مقایسه با ماه های نخست سال، آهسته و پیوسته حرکت می کند و این رشد منطقی و گزارش های ماهانه می تواند وضعیت بازار به طور کلی تغییر دهد. همچنین با شرایط حال حاضر اقتصادی و سیاسی کشور می توان وضعیت خوبی را برای بازار سرمایه متصور بود.


همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه درخصوص نزول روز چهارشنبه بازار سهام گفت: شاخص بازار سرمایه از کف یک میلیون و 200 هزار واحد در حدود 25 درصد رشد داشته و در این رشد طبیعی است که معامله گران به صورت کوتاه مدت و مقطعی وقفه ای در بازار ایجاد کنند همچنین ورود نقدینگی به بازار نیز مسئله مهمی است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: یکی از مهم ترین مواردی که می تواند بورس را به تعادل برساند و وضعیت آن را صعودی کند انتظار معامله‌گران از بازار بوده و اگر انتظار این افراد به صورت بلندمدت باشد وضعیت دیگری را برای تالار شیشه ای می توان متصور بود.

وی افزود: برای تداوم رشد بازار لازم است عرضه‌های معامله گران کوتاه مدت باید جمع آوری شود و اگر بازار توان و نقدینگی را داشته باشد که عرضه‌ها را کنترل کند می‌توان برای رشد بیشتر بازار امیدوار بود.
این کارشناس اقتصادی درباره بازگشت رونق طی روزهای آینده به بازار گفت: پس از گذر از تحولات سیاسی که رخ داد فضایی اقتصادی خصوصا بورس ایران آرام شده است و همچنین قیمت ارز، سکه، خودرو و مسکن نیز با کاهش همراه بوده‌اند و به همین علت بازارسرمایه و بورس مقصد نقدینگی های بازار بوده است.

واریز یکهزار میلیارد تومان به نفع صندوق توسعه ملی است

دارابی درباره واریز یکهزار میلیاردتومان از صندوق توسعه ملی به بازار سهام بیان کرد: واریز این مبلغ از سوی صندوق توسعه ملی قابل توجه نیست؛ چراکه ارزش معاملات روزانه بازار سرمایه بیش از 18 الی 19 هزار میلیارد تومان است و این رقم درمقابل ارزش بازارسهام قابل توجه نیست.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: واریز یک هزار میلیارد تومان به نفع صندوق توسعه ملی است زیرا؛ با خرید سهام مدنظر می تواند ارزش دارایی های خود را حدود زیادی حفظ کند. البته این صندوق در سال های گذشته وام داده و در اقتصاد تورمی اگر فردی وام دهد فقط زیان می کند چراکه؛ ارزش واقعی پول به صندوق برگردانده نمی شود.

دارابی اظهار داشت: در تمامی دنیا این نوع از صندوق ها با خرید سهام ارزش دارایی خود را حفظ می کنند و صندوق باید به صورت مستقیم سرمایه گذاری کند تا ارزش دارایی خود را به تا حد قابل توجهی حفظ کند.

وی ادامه داد: نرخ بهره در بازارپول مقدار قابل توجهی کاهش یافته و امیدواریم این نقدینگی به سمت بازار سرمایه بازگردانده شود البته بخش عمده ای از نقدینگی فعال در بازار مشغول معامله است و بدین ترتیب شاهد جهش در بازار خواهیم بود.

همچنین این کارشناس بازارسرمایه درخصوص بازگشایی پالایشی یکم گفت: بازگشایی پالایشی یکم مثبت بود، اما هنوز برای ارزیابی و تاثیرگذاری آن بر بازار زود است.

دارابی در نهایت تاکید کرد: ریسک اقتصادی در تمامی دنیا وجود دارد و رشد قیمتی نیز همیشه با اصلاح همراه بوده و حتی اگر در بازاری ریسک سیاسی وجود نداشته باشد بازهم تحولات بازارهای جهانی می تواند برروی بازار تاثیرگذار باشد و سبب کاهش و نزول بازار سهام شود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر