جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 52706
تاریخ انتشار: 31 ارديبهشت 1399 11:16
علی لاریجانی : نمی‌توانیم در ‌حکومت یک بام و دو هوا باشیم

وداع با صندلی سبز

12 سال است که نام علی لاریجانی با ریاست مجلس عجین شده است. او اوایل ماه پیش‌رو مجلس را ترک می‌کند و گمانه‌زنی‌ها درباره آینده‌اش در سپهر سیاسی آغاز شده است، از احتمال بازگشت به شورای عالی امنیت ملی تا کاندیدای احتمالی ریاست‌جمهوری برای 1400. خودش اما گفته که «خانه اصلی ما دانشگاه است»
 12 سال است که نام علی لاریجانی با ریاست مجلس عجین شده است. او اوایل ماه پیش‌رو مجلس را ترک می‌کند و گمانه‌زنی‌ها درباره آینده‌اش در سپهر سیاسی آغاز شده است، از احتمال بازگشت به شورای عالی امنیت ملی تا کاندیدای احتمالی ریاست‌جمهوری برای 1400. خودش اما گفته که «خانه اصلی ما دانشگاه است»؛ لاریجانی گفته «البته برحسب ضرورت زمانی در رادیو و تلویزیون و زمانی در دبیرخانه و مدتی را در مجلس مشغول بودم که از همه موارد راضی هستم زیرا وظیفه ما خدمت به انقلاب است؛ من از حضور در مجلس درس‌های زیادی آموختم و البته تلاش کردم تا مشکلات مردم را مرتفع کنم، با همه این تفاسیر، خانه اصلی ما دانشگاه است بنابراین برای تدریس به دانشگاه می‌روم». او در آخرین گفت‌وگوی تلویزیونی‌اش از عملکرد مجلس دهم دفاع کرد و به سؤالات مختلف و حاشیه‌های مجلس پاسخ داد و از شیرین‌ترین و تلخ‌ترین خاطراتش سخن گفت. 
 نمی‌توانیم در حکومت یک بام و دو هوا باشیم
شرق نوشت: شفافیت آرا ازجمله موضوعاتی بود که جنجال‌های زیادی در مجلس دهم و خارج از آن داشت. از همان آذر 96 صف‌بندی موافقان و مخالفان شفافیت آرا در مجلس تشکیل شد و البته درنهایت نمایندگان زیر بار آن نرفتند. لاریجانی در‌این‌باره گفت: «شما کُنه این مسئله را درباره خودتان باز نمی‌کنید، باید به این نکته دقت کرد که در تمامی کمیسیون‌های مجلس باز بوده و خبرنگاران می‌توانند به آن ورود کنند. ازسوی دیگر، تمام مذاکرات مجلس علنی است و صحبت موافقان و مخالفان پخش می‌شود و تنها رأی نمایندگان مطابق آیین‌نامه مکشوف نیست». او ادامه داد: «آیا مذاکرات مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان به‌صورت مستقیم پخش می‌شود؟ همه جزء یک حکومت هستیم و نمی‌توان گفت رادیو و تلویزیون مردمی نیست. تنها صحبت‌های رئیس قوه قضائیه از صداوسیما پخش می‌شود، آیا صحبت سایر افراد حاضر در جلسات قوه قضائیه به‌صورت مستقیم از رادیو و تلویزیون پخش می‌شود، آیا جلسات شوراهای موجود در رادیو و تلویزیون مانند شورای معاونین، سیاست‌گذاری و... برای مردم پخش می‌شود؟». او گفت که در ابتدا باید تلاش شود سایر دستگاه‌ها نیز مانند مجلس شفاف باشند و حداقل مذاکرات آنها پخش شود: «پس از این مرحله باید به‌دنبال اجرائی‌کردن گام بعدی بود، نمی‌توان در حکومت یک بام و دو هوا باشیم». به گفته لاریجانی «نباید سایر دستگاه‌ها در نهایت اختفا باشند و تنها یک خبر از آنها پخش شود، اما در مورد مجلس علی‌رغم شفافیت بسیاری که هم‌اکنون وجود دارد به‌دنبال شفافیت بیشتر باشیم».
 ارتباط با شورای نگهبان
لاریجانی در بخش دیگری از این گفت‌وگوی تفصیلی به ارتباط مجلس با شورای نگهبان پرداخت. آن هم در‌حالی‌که در واپسین روزها بیش از پیش مجادله مجلس دهم با شورای نگهبان بالا گرفت. آخرین چالش هم از طرح اصلاح قانون انتخابات آغاز شد که دبیر شورای نگهبان آن را با هدف «بی‌خاصیت‌کردن احراز صلاحیت‌ها» دانست. لاریجانی اما در این زمینه توضیح داد: «برای آیت‌الله جنتی احترام زیادی قائلم، ایشان از سابقون انقلاب هستند و نمی‌دانم این مطلب را گفته‌اند یا نه و شأن ایشان اجل از این است که در جزئیات نظر بدهند، اما تصور می‌کنم مسئله این بوده در هر مجلسی درباره قانون انتخابات وصله و پینه‌‌ای صورت می‌گرفت و ما در این مجلس گفتیم یک بار براساس سیاست‌های کلی قانون انتخابات بنویسیم که در این زمینه یکی از دوستانی که نماینده مجلس بوده و اکنون عضو حقوق‌دان شورای نگهبان است، کمک کرد». 
لاریجانی در ادامه فرایند طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات را توضیح داد که مجلس در آن تلاش کرد نظام انتخاباتی را از اکثریتی به تناسبی تغییر دهد. لاریجانی با اشاره به مکالمه تلفنی خود با آیت‌الله جنتی در این زمینه و تأیید و همراهی کار ازسوی کدخدایی، ادامه داد: «بر این اساس، قانون انتخابات بسیار تغییر کرد و دو سال کار برد و بعد در مجلس تصویب شد، اما یک‌دفعه دیدیم شورای نگهبان اصل تناسبی و استانی‌بودن را برهم زده و شفافیت مالی خواست که اینجا مجلس حق داشت ناراحت شود البته موضوع شفافیت مالی را با اصرار شورای نگهبان تصویب کردیم و نمی‌دانیم گره آن کجاست اما درباره قسمت‌های دیگر، مجلس روی نظر خود ماند و نظر شورا به کمیسیون رفت و از آن تبعیت شد و اصل تناسبی را برداشت و در مجلس به تصویب رسید، اما باز هم شورا آن را قبول نکرد».
 لاریجانی به ردصلاحیت‌ها و بحث‌هایی که در این زمینه شده بود هم اشاره کرد و گفت: «مقداری از این بگوومگوها در مورد تأیید صلاحیت‌ها بود، ضمن اینکه فکر می‌کنم شورای نگهبان فصل‌الخطاب است و به‌هرحال باید نظر آنان را پذیرفت ولی این نقد را هم وارد می‌دانم که در بعضی جاها دقیق عمل نشد، اگر مجلس راجع به حقوق‌دانان شورای نگهبان همین کار را می‌کرد و می‌گفت اشکالاتی همچون فساد دارند آیا اقدام شایسته‌ و خوبی بود؟ مجلس در بررسی حقوق‌دانان شورای نگهبان با متانت رفتار کرد، در مورد بررسی وزرای دولت نیز همین‌طور بود؛ البته این موضوعات گذشته و هر دو طرف باید از این مسئله عبور کنند زیرا مسائل مهم‌تری در کشور وجود دارد».
 ‌‌آیت‌الله هاشمی خدمات بسیاری به انقلاب داشتند
علی لاریجانی در این دیدار از بهترین و بدترین خاطرات خود در مجلس نیز سخن گفت. او درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و شهادت سردار سلیمانی را تلخ‌ترین خاطره خود دانست: ‌«اواخر تصویب برنامه توسعه در مجلس بود که اداره جلسه را برعهده داشتم، یکی از دوستان مراجعه و اعلام کرد که برای آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی حادثه ناگواری رخ داده که بسیار خطرناک است؛ بنده همان زمان جلسه را رها کردم و به دفتر آمدم و بعد از پیگیری متوجه شدم که ایشان رحلت کردند که بسیار متأسف شدم، زیرا طی این چهل و چند سال پس از انقلاب بنده اغلب با ایشان محشور بودم و معتقدم ایشان خدمات بسیاری به انقلاب داشتند». او حضور در کنار سردار سلیمانی به‌همراه سید‌حسن نصرالله و شهید عماد مغنیه را از دیگر خاطرات شیرین خود برشمرد و گفت: «یک روز شهید حاج قاسم تماس گرفتند زیرا هر زمان که آقای سیدحسن نصرالله به تهران تشریف می‌آوردند، ایشان تماس می‌گرفتند و ما با ایشان جلسات طولانی داشتیم، یک‌بار گفتند ما می‌خواهیم به منزل شما بیاییم، شب هنگام و در موعد شام آقای شهید عماد مغنیه، آقای نصرالله و حاج قاسم به منزل ما آمدند که شب بسیار شیرینی بود».
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر