پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 49729
تاریخ انتشار: 19 آبان 1398 16:20
سه تغییر مهم در فدراسیون فوتبال / احتمال ادامه تغییرات

در فدراسیون تاج چه خبر است؟

تغییرات در فدراسیون فوتبال در شرایطی صورت گرفته است که این فدراسیون در روز‌های اخیر درگیر پرداخت دستمزد ویلموتس سرمربی تیم ملی بود. ویلموتس در آستانه بازی حساس تیم ملی برابر عراق تهدید به کناره گیری کرده بود که ظاهرا با ورود وزارت ورزش به ماجرا مشکل حل شده و بخشی از دستمزد او پرداخت شده است.
پس از برکناری سعید فتاحی چهره جنجالی فوتبال و مسئول برگزاری رقابت‌های لیگ برتر، دو مقام مهم فدراسیون فوتبال نیز استعفا کردند تا موج تغییرات در نهاد فوتبال کشور به راه بیافتد. به این ترتیب حسن زاده رییس کمیته انضباطی و تورک رییس کمیته اخلاق هم پس از فتاحی کنار رفتند.

به گزارش فرارو، روز گذشته رییس فدراسیون فوتبال با ارسال نامه‌ای در پاسخ به تقاضای مجدد دادگستری استان تهران با اشاره به مسولیت جدید حسن زاده در آن نهاد، با استعفا او از ریاست کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال موافقت کرد.

جدایی حسن زاده از فدراسیون فوتبال از شهریور ماه مطرح بود که در آن مقطع با مخالفت تاج روبه رو شد، اما با اصرار دادگستری تهران این اتفاق بالاخره رخ داد.

حسن زاده پیش از تائید استعفایش آخرین حکم جنجالی اش راهم صادر کرد و گابریل کالدرون مربی تیم فوتبال پرسپولیس را به خاطر اظهاراتش یک جلسه محروم کرد. اقدامی که با خشم باشگاه پرسپولیس روبه رو شد. انصاری فرد رییس باشگاه پرسپولیس و کالدرون نسبت به این حکم اعتراض کردند.

حسن زاده در مدتی که رییس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال بود با چالش‌های زیادی روبه رو شد. او باید قضاوت‌های مهمی می‌کرد. در دو سال اخیر وضعیت سکو‌های نامناسب بوده و تماشاگران عاصی فوتبال حواشی زیادی را ایجاد کرده اند. در زمین‌های بازی نیز اوضاع بهتر نبود و فوتبالیست‌های همیشه معترض هم برای حسن زاده دردسر ساز بودند. حالا با رفتن حسن زاده قرار است در روز‌های آتی جانشین او معرفی شود.

استعفای تورک
دومین استعفا از فدراسیون فوتبال باز هم توسط یک مقام قضایی بود. مرتضی تورک رئیس کمیته اخلاق از سمت خود در فدراسیون فوتبال کنار رفت. ابراهیم شکوری دبیرکل فدراسیون فوتبال این استعفا را تائید کرد و گفت: "تغییرات در سازمان‌های مختلف صورت می‌گیرد و دلیل خاصی ندارد! هر تغییر می‌تواند مثبت باشد. جا دارد از آقایان تورک، حسن زاده و فتاحی که چند سال زحمت کشیدند تشکر کنیم."

با وجود اینکه سایت فدراسیون در این باره خبری منتشر نکرده، اما ظاهرا با استعفای تورک هم موافقت شده است.  تورک در مرداد سال ۱۳۹۵ با سمت اصلی معاون دادستان دادگاه انقلاب ریاست کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال را بر عهده گرفته بود.

او نیز همچون حسن زاده با چالش‌های زیادی روبه رو بود که مهمترین آن مربوط به بازی جنجالی فینال جام حذفی و تاخیر عجیب و غریب در برگزاری آن بود. کمیته اخلاق در آن شب و در شرایطی که هنوز بازی برگزار نشده بود، خیلی سریع سعید فتاحی را ممنوع‌الفعالیت کند. رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ، بلافاصله در همان شب به حکم این کمیته واکنش نشان داد و گفت که حکمی به او ابلاغ نشده و درواقع باید گفت حکم کمیته اخلاق را جدی نگرفت.

این کمیته در آن شب حیدر بهاروند، رئیس سازمان لیگ فدراسیون فوتبال و عبدالکاظم طالقانی رئیس هیئت فوتبال استان خوزستان را برای ادای توضیحات دعوت کرد و آن‌ها که عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال نیز هستند، دعوت کمیته اخلاق را نادیده گرفتند.

کمیته اخلاق بار‌ها طالقانی، بهاروند و فتاحی را احضار کرد و، اما هیچ یک به جلسات کمیته نرفتند تا این کمیته تصمیم گرفت با ریاست قاضی مرتضی تورک اقدام به صدور رأی در این پرونده کند. بر اساس حکم کمیته اخلاق حیدر بهاروند به ۵ سال محرومیت از کلیه فعالیت‌های فوتبالی و جریمه نقدی، سعید فتاحی نیز به ۲ سال محرومیت و جریمه نقدی و عبدالکاظم طالقانی نیز به جریمه نقدی محکوم شدند. این کمیته هم‌چنین مدیرعامل و مالک باشگاه داماش گیلانیان را نیز به ۶ ماه محرومیت از تمامی فعالیت‌های فوتبالی و پرداخت جریمه نقدی محکوم کرد.

احکامی عجیب که البته جنبه اجرایی پیدا نکردند و در ادامه توسط کمیته استیناف لغو شدند. جنگ تورک با دیگر مدیران فدراسیون نیز به جریان افتاد به گونه‌ای که کمیته اخلاق بعد از اتفاقات فینال جام حذفی، یک رأی دیگر هم در مورد علی کفاشیان و عباس ترابیان- دو عضو سابق فدراسیون فوتبال- صادر و این دو نفر را به جریمه‌ای سنگین محکوم کرد. به نظر می‌رسد مدیران فدراسیون فوتبال از استعفای تورک استقبال کنند.

برکناری فتاحی و تمجید تاج از او
پیش از این تغییرات، ۱۶ آبان ماه حیدر بهاروند رئیس سازمان لیگ فوتبال، سعید فتاحی را از مدیریت کمیته مسابقات این سازمان برکنار و سهیل مهدی را جانشین او کرد. شایعات زیادی درباره دلیل برکناری فتاحی مطرح است از جمله اینکه گفته می‌شود این برکناری مرتبط با بازی جنجالی فینال جام حذفی است. اما قویترین گمانه زنی این است که فتاحی به دلیل اختلاف با بهاروند بر سر توپ های لیگ برکنار شده است.

حالا مدتی پس از برکناری سعید فتاحی گفته می‌شود او از ساختمان سازمان لیگ در ضلع جنوبی خیابان سئول به چند کوچه بالاتر خواهد رفت و در فدراسیون فوتبال مسئولیت خواهد گرفت.

این انتقال به نوعی از سوی تاج نیز تائید شده است. رییس فدراسیون فوتبال در مشهد اعلام کرد سعید فتاحی در پست دیگری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

تاج گفت: «آقای فتاحی همانطور که گفتم نیروی کاربلد و خوبی هستند و هیچ مشکل خاصی ندارند. در مورد موضوع قبلی که مربوط به لیگ قبل می‌شد، کمیته اخلاق برای ایشان و دیگر افراد حاضر در سازمان لیگ رای صادر کردند، اما کمیته استیناف رای را نقض کرد.»
در فدراسیون تاج چه خبر است؟انتخابات فدراسیون فوتبال شش ماه دیگر برگزار می شود و ممکن است تاج باز هم وارد میدان شود

پشت پرده‌ای وجود دارد؟
تغییرات در فدراسیون فوتبال برخی را به این فکر انداخته است که در فدراسیون فوتبال چه خبر است و این تغییرات وضعیت تازه‌ای را به وجود خواهد آورد یا خیر؟

گفته می‌شود استعفای تورک از کمیته اخلاق بی ارتباط با احکام سنگینی که او برای مدیران فدراسیون صادر کرده است نیست. اما این ادعا از سوی دبیر کل فدراسیون رد شده است.

ابراهیم شکوری در پاسخ به این سوال آیا جدایی آقای تورک ارتباطی به احکامی که او اخیرا درباره رئیس فدراسیون و نزدیکانش صادر کرد دارد؟، گفت: «خیر. اگر به این مسائل ربط بدهیم پیچیده می‌شود، ولی ماجرا به این پیچیدگی‌ها هم نیست. به دلیل اینکه فدراسیون مخاطبان گسترده‌ای دارد، به اتفاقاتش بیشتر پرداخته می‌شود. مسائل شفاف و طبیعی است.»

شکوری درباره اینکه تغییرات در فدراسیون فوتبال شفاف نیست و دلیل این تغییرات نامشخص است، گفت: "تغییر دلیل نمی‌خواهد."

او. در خصوص اینکه چرا در صورتی که عملکرد این افراد خوب بوده فدراسیون تصمیم به تغییرشان گرفته است؟ یادآور شد: "آقای حسن زاده را دادگستری خواست و بعد از ۱۰ سال کار در فدراسیون جدایی اش منطقی است."

گفته می‌شود برکناری فتاحی نیز به ماجرای توپ‌های لیگ ارتباط دارد که شکوری این ادعا را هم رد کرده است. به گفته او "شفاف می‌گویم و آقای تاج هم در نشست خبری اشاره کرد که تغییر در هر سازمانی صورت می‌گیرد. تغییرات همواره منفی نیست و می‌تواند مثبت هم باشد. در این ارتباط از سمت فدراسیون فوتبال ابهامی وجود ندارد."

در همین حال داریوش مصطفوی رییس کمیته استیناف فدراسیون فوتبال تغییرات صورت گرفته در فدراسیون را "مثبت" ارزیابی کرد و گفت: «حسن زاده آدم خوبی بود، اما تنها روشش در کمیته انضباطی جریمه تیم‌ها بود.»

مصطفوی همچنین از عملکرد شکوری در دبیرخانه فدراسیون انتقاد کرد و گفت: «امروز کسی از دبیرکل فدراسیون فوتبال اطاعت نمی‌کند و این برای وجهه فوتبال ایران در آسیا بد است. من راجع به توانایی افراد حرف نمی‌زنم موضوع این است که این افراد با هم جفت نشده اند."

رییس کمیته استیناف همچنین درباره وضعیت محمد رضا ساکت در فدراسیون فوتبال گفت: «به نظر من شرایطی به وجود آمده که هم برای ساکت و هم برای فدراسیون بد است. به نظر من برای برخی پست‌ها می‌توانند آدم‌های مناسب تری پیدا کنند. برای سرپرستی و مدیریت تیم بهتر است کسی باشد که خودش بازیکن ملی بوده و او را بشناسند. این فوتبال آدم بزرگ مثل علی کریمی، علی دایی، مهدوی کیا، کریم باقری و ... کم ندارد.»

با این اظهارات مصطفوی احتمال تغییرات بیشتر در فدراسیون فوتبال نیز وجود دارد.  حالا شاید راز صحبت های تاج بیشتر روشن شود. از روز گذشته شایعه تازه ای مطرح شده و گفته می شود قرار است سعید فتاحی مدیر برکنار شده، جانشین ابراهیم شکوری دبیرکل فدراسیون فوتبال شود. حتی گفته شده است که فتاحی موافقت خود را در این باره اعلام کرده است. البته این اخبار در حد گمانه زنی و شایعه است.
 
اگر فتاحی دبیرکل فدراسیون شود مسئول برگزاری انتخابات آتی فدراسیون فوتبال نیز خواهد بود. انتخاباتی که حدود شش ماه دیگر قرار است برگزار شود و تکلیف مدیریت آینده فدراسیون را مشخص می کند.

تغییرات در فدراسیون فوتبال در شرایطی صورت گرفته است که این فدراسیون در روز‌های اخیر درگیر پرداخت دستمزد ویلموتس سرمربی تیم ملی بود. ویلموتس در آستانه بازی حساس تیم ملی برابر عراق تهدید به کناره گیری کرده بود که ظاهرا با ورود وزارت ورزش به ماجرا مشکل حل شده و چند قسط دستمزد او پرداخت شده است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر