سه‌شنبه ۱۹ تير ۱۴۰۳ - July 09 2024
کد خبر: 487
تاریخ انتشار: 04 تير 1392 10:07

در یکی از جدیدترین موارد خشونت فرقه‌ای در کشورهای مسلمان، افراطیون سلفی، به روستاییان شیعه در الجیزه مصر حمله کرده‌اند. رهبران افراطی سلفی که شیعیان را مرتد می‌دانند در حضور توام با سکوت مرسی به شیعیان توهین کردند و چند روز بعد جنایت الجیزه را رقم زدند.


روز یک شنبه کشاورزان سنی مذهب مصری ، چهار مرد شیعه را به اتهام تلاش برای گسترش مذهب خود به قتل رساندند.


به گزارش راه مردم به نقل از وال استریت ژورنال این چهار مرد در استان الجیزه در نزدیکی قاهره پایتخت این کشور و در نتیجه یکی از جدی‌ترین موارد خشونت فرقه‌ای در این کشور جان باخته‌اند.


وزارت بهداری مصر ضمن تائید شهادت چهار نفر از شیعیان، اضافه کرده است که تعداد بیشتری نیز در این حمله به شدت مجروح شده‌اند.


بنا به اعلام مقامات، حدود سه هزار نفر از روستائیان که شامل سلفی‌های بسیار تندرو می‌شدند، خانه حسن شحاته رهبر شیعیان را محاصره کرده و تهدید کردند که این خانه را به آتش خواهند کشید مگر این که 34 شیعه داخل آن قبل از پایان روز، روستا را ترک کنند. با رد این درخواست از سوی شیعیان، روستائیان سلفی به خانه حمله کرده، انها را کشان کشان از خانه خارج کرده و بخشی از این خانه را در آتش سوختند.



شیعیان مصر، جدیدترین قربانی خشونت فرقه‌ای

شیعیان در زمان حمله در حال برگزاری مراسم تولد امام عصر (عج) بوده‌اند. خشونت فرقه‌ای در دو سال اخیر در مصر افزایش یافته است ولی تاکنون بیشتر مسیحیان این کشور مورد حمله افراطیون قرار می‌گرفته‌اند. شیعیان بخش بسیار کوچکی از جمعیت مصر را تشکیل می‌دهند در حالی که ده درصد از جمعیت این کشور را مسیحیان تشکیل می‌دهند.


حمله در روز یکشنبه بعد از آن اتفاق افتاد که چند روز پیش از این، گروهی از سلفی‌ها در جریان یک راهپیمایی و در حضور محمد مرسی رئیس جمهور مصر به شیعیان توهین کردند و وی ساکت ماند. یکی از رهبران افراطیون به نام محمد حسن خظاب به مرسی گفته است که درهای مصر را به روی شیعیان باز نکند.




الاهرام مصر هم گزارش داده است که این حادثه در روستای زاویه ابو مسلم در استان الجیزه و بعد از چند هفته تحریک توسط رهبران سلفی اتفاق افتاده است. در این حادثه پنج خانه شیعیان به آتش کشیده شده است و پلیش سایر منازل شیعیان را تخلیه کرده است. حسن شحاته از رهبران برجسته شیعیان یکی از قربانیان حادثه است.


حازم برکت یک خبرنگار عکاس و شاهد عینی به الاهرام گفته است که طی سه هفته گدشته شیوخ سلفی شیعیان را به فساد متهم می‌کرده‌اند. بنا به گفته وی چندین شیعه در خیابان بر روی زمین کشیده شده و در زیر خشونت سلفی‌ها جان باخته‌اند. طبق گفته پلیس الجیزه، حداقل چهار نفر کشته شده و سی نفر به شدت مجروح شده‌اند.


یکی از قربانیان حسن شحاته 66 ساله است که در زمان جکومت مبارک هم دو بار بنا به دلایل مذهبی به زندان رفته بود. طبق گفته شاهدان، پلیش دیر در صحنه حاضر شده است و افدامی برای جلوگیری از حمله یه شیعیان انجام نداده است. بنا به گفته شاهدان، پلیس مانند دیگران فقط به تماشای صحنه قتل شیعیان پرداخته است.


بها انور از فعالان شیعه، محمد مرسی را مسئول این حادثه دانسته است. وی گفته «در مصر حداقل سه میلیون شیعه زندگی می‌کنند. شنبه گذشته در جریان کنفرانس همبستگی با سوریه که در استادیوم قاهره برگزار می‌شد، شیئخ سلفی به شیعیان توهین کردند و محمد مرسی هیچ واکنشی نشان نداد»


بها انور گفته است که حداقل 40 خانواده شیعه در این روستا زندگی می‌کنند. بعضی از خانواده‌ها توانسته‌اند از روستا فرار کنند و برخی دیگر در روستا گرفتار شده‌اند. بنا به گفته وی، شحاته برای دیدن یکی از خانواده‌های شیعه به این روستا رفته بود که در همین زمان، حمله به شیعیان اتفاق افتاده است.


سلفی‌ها شیعیان را به توهین به پیامبر متهم کرده‌اند. چندین صفحه متعلق به سلفی‌ها و از جمله صفحه «اتحاد برای دفاع از خانواده و اصحاب پیامبر» در فیسبوک با ابراز رضایت از قتل شیعیان وعده داده‌اند که این اقدام تنها شروه از بین بردن شیعیان مصر است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر