جمعه ۱۵ تير ۱۴۰۳ - July 05 2024
کد خبر: 4463
تاریخ انتشار: 08 مهر 1392 07:46

به گزارش راه مردم،  بر این اساس، پس از اظهارات مقامات اقتصادی دولت یازدهم درباره رشد اقتصادی، در تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از تحولات اقتصادی کشور، رشد اقتصادی در 9‌ماهه اول سال 91 با نفت منفی 4/5‌درصد و بدون نفت منفی 4/2‌درصد اعلام شده است. پیش از این رشد اقتصادی در صحبت‌های سخنگوی رئیس‌جمهوری دیده شده بود که از رشد اقتصادی منفی صحبت‌کرده و تاکید کرده بود که نرخ منفی از سوی مرکز آمار ایران تایید شده است. هرچند که بعد از آن، این نرخ به صورت رسمی از سوی مرکز آمار ایران تایید شد اما رئیس سابق بانک مرکزی معتقد بود که قطعا این نرخ اعلامی نرخ رشد اقتصادی نیست. حال با رسیدن نرخ اعلام شده از سوی بانک مرکزی، نرخ رشد منفی اقتصادی برای اقتصاد ایران به ثبت رسیده است. مقایسه ساده‌ نرخ اعلام شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران حاکی از توافق این 2 نهاد در نرخ رشد اقتصادی بدون نفت است و این در حالی است که پیش از این، این 2 نهاد مسئول، اختلاف‌های بسیاری در اعلام نرخ داشتند. در همین حال، اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی نماگرهای اقتصادی جدید را در 7 شاخص عمده اقتصادی منتشر کرد که براساس آن در بخش خارجی تراز حساب جاری کشور در 9‌ماهه ابتدای سال گذشته 20179 میلیون دلار بوده است. بانک مرکزی اعلام کرد در بخش واقعی اقتصاد در 9‌ماهه ابتدای سال گذشته رشد تولید ناخالص داخلی با نفت منفی 4/5‌درصد و بدون نفت منفی 4/2‌درصد بوده است. همچنین براساس آمار، در 3‌ماهه سوم سال گذشته رشد همه بخش‌ها به غیر از بخش کشاورزی منفی بوده است. در 3‌ماهه سوم سال گذشته رشد بخش کشاورزی 2/10‌درصد بود، در حالی که رشد بخش نفت منفی 1/34 درصد، صنایع و معادن منفی 7/13‌درصد و خدمات منفی 6/0‌درصد بوده است. رشد منفی اقتصادی از 3‌ماهه چهارم سال 90 آغاز و در 3‌ماهه اول، دوم و سوم سال 91 ادامه یافته است. بررسی اعداد و ارقام این 3 دوره نشان می‌دهد که در 3‌ماهه سوم سال گذشته رشد منفی اقتصادی در برخی بخش‌ها عمیق‌تر و در برخی دیگر مقداری بهبود داشته است.


بیکاری 2/11‌درصدی


در گزارش بانک مرکزی همچنین نرخ بیکاری 2/11‌درصد اعلام شده است. براساس نماگرهای اقتصادی ۹‌ماهه سال ۹۱ نرخ بیکاری به 2/11‌درصد رسیده است. به گزارش تسنیم، طبق آمار بانک مرکزی نرخ بیکاری مناطق شهری در تاریخ مورد بررسی 5/12 درصد، مناطق روستایی 8 درصد، در گروه زنان 7/17 درصد، در گروه مردان 8/9 درصد، در بخش جوانان
29-15ساله 23‌درصد و جوانان 24-15 ساله 8/25‌درصد برآورد شده است. در آمار مربوط به جمعیت در 9‌ماهه سال 1391 جمعیت کشور به 1/75 میلیون نفر رسیده است؛ البته جمعیت در بخش شهری 7/53 میلیون نفر و در بخش روستایی 5/21 میلیون نفر گزارش شده است. علاوه بر نرخ بیکاری، بانک مرکزی نماگرهای اقتصادی دیگر 3‌ماهه سوم سال 91 را منتشر کرد که در آن جدیدترین آمارها از نقدینگی، تراز بازرگانی، صادرات، واردات، ذخایر بین‌المللی و ... هم آمده است. در بخش نرخ رشد متغیرهای بخش پولی نقدینگی در آذر ماه سال گذشته نسبت به پایان سال قبل‌تر از آن 20‌درصد رشد داشته، پول 5 درصد، شبه پول 25‌درصد و سپرده‌های بخش غیردولتی نیز 22‌درصد رشد داشته است.


پیش‌بینی رشد اقتصادی


همزمان با تایید نرخ منفی رشد اقتصادی، صندوق بین‌المللی پول برآوردی از نرخ رشد اقتصادی در سال آینده منتشر کرده است. بر این اساس، صندوق بین‌المللی پول با اعلام اینکه نرخ رشد اقتصادی ایران در سال آینده به 1/1‌درصد می‌رسد، از اعزام هیاتی اقتصادی به ایران خبر داد. به گزارش فارس، سخنگوی صندوق بین‌المللی پول گفت: صندوق بین‌المللی پول در حال بررسی برای اعزام گروهی به ایران است تا برای بازگشت هیات اقتصادی ایران برای شرکت در جلسات آینده صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی که در واشنگتن برگزار می‌شود، از آنها دعوت کنند. صندوق بین‌المللی پول در ماه آوریل برآورد کرد، اقتصاد ایران بعد از کاهش 9/1‌درصدی رشد اقتصاد در آخر سال گذشته، امسال قدری بهتر شده و این نرخ کاهشی به 3/1‌درصد می‌رسد.


رتبه ۴۸ ایران در رشد اقتصادی


همزمان بانک جهانی در گزارش «شاخص‌های توسعه جهانی سال ۲۰۱۳» خود، ایران را از لحاظ متوسط رشد اقتصادی در بازه زمانی ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۱ در میان ۲۱۳ کشور جهان در رتبه ۴۸ قرار داد. به گزارش فارس، بانک جهانی در گزارش «شاخص‌های توسعه جهانی سال 2013» به بررسی شاخص‌های توسعه 213 کشور جهان پرداخته است. براساس این گزارش، متوسط رشد اقتصادی سالانه ایران در بازه زمانی 11 ساله 2000 تا 2011 حدود 4/5‌درصد برآورد شده است. همچنین تولید ناخالص داخلی این کشور براساس شاخص کسری بودجه دولت در سال 2011 برابر با 5/0‌درصد تخمین زده شده و این کشور از این لحاظ در رتبه 48 جهان قرار گرفته است. این نهاد همچنین در گزارشی به بررسی سرانه درآمد ناخالص ملی و قدرت برابری خرید کشورها پرداخته است. در حال حاضر ایران از لحاظ قدرت برابری خرید، هفتمین کشور دنیا است و براساس فهرست صندوق بین‌المللی پول ایران رتبه ۲۷ را داراست. این بانک در گزارشی به بررسی آخرین سرانه درآمد ناخالص ملی و قدرت برابری خرید کشورها پرداخت. در مقدمه گزارش این بانک آمده است: تغییرات سالانه در سطح اسمی تولید و درآمد اقتصادی توسط مجموعه‌ای از عوامل تحت تاثیر قرار می‌گیرد. رشد واقعی، تورم قیمت و نرخ ارز، تغییرات در هر یک از این 3 عامل می‌تواند بزرگی نسبی اقتصاد و بنابراین رتبه اقتصادی یک کشور را در قیاس با دیگر کشورها تحت تاثیر قرار دهد. ایران مطابق آخرین آمار، شاخص برابری قدرت خرید به میزان 320/10 دلار را داشته است. از لحاظ جهانی نیز میانگین شاخص قدرت خرید جهانی 116/12 دلار بوده است.

منبع: آرمان
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر