شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - June 29 2024
کد خبر: 4033
تاریخ انتشار: 31 شهريور 1392 08:24

به گزارش راه مردم،  روز گذشته بعد از مدت‌ها قیمت دلار به زیر 3‌هزار‌تومان رسید. در کنار این کاهش قیمت در بازار ارز، بازارهای خودرو و مسکن نیز متاثر از این اتفاق سیاسی دچار افت‌هایی شدند و در مقابل شاخص بورس بار دیگر رکوردی ثبت کرد. شاخص بورس تهران روز گذشته به بیش از 62‌هزار واحد رسید. در پی انتشار مقاله‌ای به قلم حسن روحانی در واشنگتن‌پست و گفت‌و‌گوی او با شبکه ان‌بی‌سی، قیمت آزاد دلار بعد از مدت‌ها به زیر 3000‌تومان سقوط کرد و شاخص بورس به قله 62‌هزار واحد رسید. به دنبال حاشیه‌های پیرامون سفر روحانی به نیویورک، بازارها هم از دور خبرها دور نماندند و تغییرات چشمگیری را در روزهای واپسین تابستان رقم زدند. بازار ارز که در یکی دو سال اخیر با نوسان‌های متعددی مواجه بود و باعث تشکیل دلال‌بازی و سوداگری ارزی شده بود،


این روزها از سکه افتاده است. آن طور که خبرگزاری‌ها گزارش دادند برخی فعالان این بازار می‌گویند حباب قیمتی در حال تخلیه شدن است و به زودی بازار شاهد قیمت‌های واقعی ارز خواهد بود. قیمت دلار برای اولین‌بار پس از دوره‌ای طولانی به زیر 3000‌تومان رسیده و نرخ 2950 تومانی را تجربه کرده است. یورو هم با قیمت 3950 تومانی در چهارراه استانبول مبادله شد و قیمت پوند به 4800‌تومان رسید. شاخص بورس هم پس از عبور از قله 61‌هزار واحد خود را به کانال 62‌هزار واحد رساند و رکورد جدیدی در تاریخ بورس کشورمان به ثبت رساند و ارزش بازار سهام پس از مدت‌ها از 303‌هزار میلیارد‌تومان عبور کرد.


از سویی سکه تمام طرح جدید با 925هزار‌تومان و سکه تمام طرح قدیم با 921‌هزار‌تومان در بازار عرضه شد. نیم سکه 490‌هزار‌تومان و ربع سکه 300‌هزار‌تومان به فروش رسید. هر گرم طلای 18 عیار نیز با 94‌هزار‌تومان مبادله شد. از دیگر سو، بانك مركزي نرخ انواع ارز بانكي را برای شنبه اعلام كرده بود كه بر اين اساس نرخ دلار و پوند نسبت به روز پنج‌شنبه هفته گذشته كاهش و قيمت يورو افزايش يافت. نرخ رسمی دلار آمريكا از سوی بانک مرکزی نیز با روندی کاهشی ۲۴۷۲‌تومان و نرخ پوند انگليس با روندی کاهشی ۳۹۵۹‌تومان و قيمت يورو نيز با روندی افزایشی ۳۳۴۵‌تومان تعيين شد. به‌نظر تحلیلگران بازار، کسادی بازار سکه و طلا و لغو تحریم‌های بین‌المللی 7 بانک ایرانی از جمله عوامل تاثیرگذار در رونق بورس و صعودی شدن روند شاخص است. این تغییرات سبب شده تا رئیس پژوهشکده بیمه نیز در این رابطه واکنش نشان دهد و خطاب به صاحبان ارز در کشور بگوید که امکان بیمه شدن این نوسان‌های ارزی وجود ندارد. غدیر مهدوی با اشاره به تحقیقات لازم در طرح‌های جدید بیمه‌ای گفت: روی بیمه نوسانات نرخ ارز باید بررسی‌های لازم صورت گیرد زیرا این نوسان بیمه‌پذیر نیست.


تثبیت نرخ ارز در راه است


در این رابطه رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشوری درباره تحلیل قیمت طلا و سکه در آینده گفت: این روز‌ها نوسانات طلا و سکه بین یک تا 7‌درصد است و شاهد نوسان‌های شدیدی که در گذشته وجود داشت نخواهیم بود و بیشتر به سمت تثبیت نرخ ارز پیش خواهیم رفت. محمد کشتی‌آرای در گفت‌و‌گو با خانه ملت با اشاره به تاثیر مذاکرات سیاسی هفته جاری در قیمت طلا و سکه تصریح کرد:‌ مذاکرات سیاسی ارزش پول ملی را به همراه دارد و افزایش ارزش پول ملی نیز معادل کاهش نرخ ارز است. کشتی آرای اظهار کرد: در نتیجه مذاکراتی که در پیش است با توجه به پالس‌های مثبتی که شنیده می‌شود طبیعی است که اقتدار سیاسی ایران تقویت می‌شود و افزایش پول ملی را در پی دارد. رئیس اتحادیه طلاو جواهر کشور با اشاره به قیمت سکه در روزهای اخیر با مدت مشابه در سال گذشته افزود:‌ قیمت سکه در اواخر شهریور ماه گذشته حدود 960‌هزار‌تومان بود البته با این تفاوت که قیمت جهانی هر انس طلا در شهریور گذشته 1771 دلار بود اما هر انس طلا در حال حاضر در محور 1350 دلار است، به عبارتی قیمت جهانی طلا حدود 400 دلار کاهش یافته است. وی تصریح کرد: اعتقاد بسیاری از تحلیلگران اقتصادی این است که قیمت جهانی طلا روبه کاهش است، به‌طوری‌که حتی این تحلیلگران تصور نمی‌کردند قیمت جهانی طلا به‌جای افزایش حدود 400 تا 450 دلار در هر انس کاهش داشته باشد که این نشان می‌دهد اوضاع اقتصادی دنیا با یک شیب ملایم روبه بهبود است. جدای از بازار ارز در بازار سرمایه نیز برخی بهبود اوضاع را چندان باور ندارند. روز گذشته نیز برخی کارشناسان از جمله احمد میرمطهری، دبیر پیشین بورس از حبابی بودن بورس اظهار نگرانی کرده بود اما مدیرعامل شرکت فرابورس ایران با تاکید بر این‌که حبابی بودن بورس موضوعیت ندارد، گفت: با توجه به قیمت ارز و سایر متغیرهای کلان اقتصادی روندی که شاخص بورس در حال حاضر طی می‌کند طبیعی است. امیر هامونی گفت: پیش‌بینی‌هایی هم که در راستای متعادل شدن بازار بورس در هفته‌های پیش انجام شده بود به نتیجه رسید و در حال حاضر شاهد متعادل شدن بازار هستیم.


کاهش قیمت جهانی طلا


پس از آن‌که بار دیگر نگرانی سرمایه‌گذاران از کاهش سیاست محرک اقتصادی فدرال رزرو در ماه آینده افزایش یافت، قیمت طلا و اکثر کالاها در بازارهای جهانی کاهش یافت. به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، این در حالی است که فدرال رزرو آمریکا این هفته اعلام کرد که طرح کاهش سیاست محرک اقتصادی خود را به تاخیر می‌اندازد. افزایش ارزش دلار نسبت به پایین‌ترین قیمت 7 ماه گذشته، فشار بر کالاهایی که قیمتشان با دلار تعیین می‌شود را افزایش داد. پس از آن‌که جیمز بولارد، رئیس شعبه سنت لوئیس فدرال رزرو امریکا اعلام کرد، فدرال رزرو ممکن است کاهش خرید اوراق قرضه را از ماه آینده شروع کند، باز هم گمانه‌زنی‌ها در مورد سیاست محرک اقتصادی امریکا اوج گرفت و ارزش دلار افزایش یافت. جیمز استیل، تحلیلگر بازار فلزات گرانبها در بانک اچ‌اس‌بی‌سی در این باره گفت: اظهارات بولارد موجب به وجود آمدن بلاتکلیفی در بازار در کوتاه‌مدت شد و موجی از فروش دارایی‌ها در بازار طلا و دیگر فلزات گرانبها را به راه انداخت. بر اساس این گزارش، جمعه قیمت هر اونس طلا با 4/2درصد کاهش به 1331 دلار و 20 سنت رسید. اما به‌رغم این کاهش قیمت، طلا این هفته را با رشد قیمت حدودا 5/0‌درصدی به پایان برد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر