پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 39160
تاریخ انتشار: 21 مرداد 1396 19:52
وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری دولت دوازدهم با اشاره به صفحه توییتری‌اش، حضور در این شبکه اجتماعی را فرصت دانست.
راه امروز: محمدجواد آذری جهرمی در گفت‌وگو با خانه ملت درباره برنامه‌های خود برای افتتاح هر چه سریع‌تر شبکه ملی اطلاعات در دولت دوازدهم، گفت: دولت این ادعا را دارد که توانسته پس از 12 سال عقب ماندگی، شبکه ملی اطلاعات را متناسب با تعریفی که در قانون آمده، راه‌اندازی کرده و مردم اثرات راه‌اندازی آن را لمس کرده‌اند؛ به عنوان مثال گسترش اینترنت را باید یکی از اثرات راه‌اندازی سه فاز نخست این شبکه دانست که طبیعتا با توسعه زیرساخت‌ها اتفاق افتاده است.

هنوز نتوانسته‌ایم سهم خود را از بازار فضای مجازی دنیا کسب کنیم

وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری دولت دوازدهم با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات به معنای توسعه فضای مجازی با حاکمیت جمهوری اسلامی است، ادامه داد: همان طور که در فضای حقیقی سهمی در مدیریت دنیا داریم باید سهمی نیز در فضای مجازی جهان داشته باشیم اما متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم سهم خود را به دست آوریم و همچنان در ابتدای راه هستیم.

سهم‌خواهی از اقتصاد فناوری اطلاعاتی دنیا با شبکه ملی اطلاعات

وی با بیان اینکه درصورت دریافت سهم حاکمیت خود از فضای مجازی جهانی، اقتصاد و اشتغال از طریق این فضا رونق پیدا خواهد کرد، افزود: عده‌ای معتقدند شبکه ملی اطلاعات معنای محدودسازی می‌دهد و به دنبال تخریب این دستاورد ملی هستند. باید شبکه ملی اطلاعات را سراسر توسعه و  سهم‌خواهی ما از اقتصاد فناوری اطلاعاتی دنیا دانست.

رئوس برنامه‌ها برای وزارت ارتباطات؛ بهربرداری از ترکیب تکنولوژی‌های نوین دنیا

وی همچنین با بیان اینکه ترکیب تکنولوژی‌های نوین در دنیا انقلابی عظیم به پا کرده‌اند، رئوس برنامه‌های خود برای وزارت ارتباطات نگریستن به چشم فرصت به این انقلاب دیجیتالی به منظور توانمندسازی کشور و بهره‌برداری از آن عنوان کرد و گفت: به همین دلیل در این راستا نحوه بهره‌برداری از فرصت‌های فوق را به صورت پارامترهای اقتصادی در برنامه آورده‌ایم.

سالانه 100 هزار شغل از طریق فضای مجازی ایجاد می‌شود
وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری دولت دوازدهم با اشاره به برنامه دولت در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: طبق این برنامه 100 هزار شغل از 900 هزار شغلی که دولت باید در سال ایجاد کند در حوزه فناوری اطلاعات خواهد بود به همین دلیل توسعه کسب و کار خرد اما پایدار در راس برنامه‌های وزارت ارتباطات قرار دارد چراکه همین مشاغل نوپا حاکمیت در فضای مجازی را در دست خواهند گرفت.

صفحه‌ای در فیس بوک ندارم؛ نه به دلیل ممنوعیت بلکه به علت کم‌مشتری شدن آن

وی همچنین با بیان اینکه صفحه‌ای در فیس بوک ندارد؛ نه به دلیل ممنوع بودن آن بلکه به این دلیل که این فضا مشتری و مخاطب خود را از دست داده از حضور و فعالیت خود در شبکه مجازی توییتر خبر داد، گفت: زمانی که فیس بوک به‌عنوان تاپ‌ترین شبکه مجازی مورد استفاده قرار می‌گرفت به طور کل در فضای مجازی فعال نبودم.

آذری جهرمی همچنین درباره اینکه آیا با فیلترشکن وارد شبکه مجازی توییتر می‌شود یا خیر به مزاح، گفت: ما هم مثل شما از امکانات همسایه مان در این رابطه استفاده می‌کنیم! و حدودا روزانه نیم تا یک ساعت از تلگرام استفاده می‌کند.

لزومی بر "فیلتر کردن" یا "در فیلتر نگاه داشتن" شبکه‌های اجتماعی نیست

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر نگاه دولت دوازدهم به موضوع فیلتر تلگرام و اینستاگرام، توضیح داد: اگرچه پاسخ به این سوالات نیازمند مقدماتی است اما سیاست دولت توسعه شبکه‌های اجتماعی است هرچند بر خطوط فرهنگی پایدار خواهیم ماند، اما لزومی بر "فیلتر کردن" یا "در فیلتر نگاه داشتن" شبکه‌ها نمی‌بینیم مگر آنکه با اصول فرهنگی تناقض داشته باشند.  

وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری دولت دوازدهم با بیان اینکه مدیران تلگرام تاکنون همکاری‌های لازم را در رابطه با خط قرمزهای فرهنگی ایران داشته‌اند بنابراین لزومی بر فیلتر آن وجود ندارد، توضیح داد: اگر دنیا به فرهنگ مردم ایران احترام بگذارند ما نیز به آن‌ها احترام خواهیم گذاشت، اما مهمتر از آن، احترام به حقوق مردم است؛ لذا از افکار عمومی به خاطر فیلتر شبکه‌ها نمی‌ترسیم. البته دولت در این زمینه دیدگاه سلبی ندارد و بنای وزارت ارتباطات نیز ادامه این مسیر با حفظ خطوط فرهنگی خواهد بود.

پیوستن به کابینه برای فعال شدن جمع دیپلماسی توییتری دولت

وی با بیان اینکه مدیریت تمامی شبکه‌های اجتماعی خود را شخصا بر عهده دارد، گفت: یکی از دلایل شخصی قبول حضور در کابینه دولت دوازدهم، فعال کردن جمع دیپلماسی توییتری دولت است.

حضور مردم در توییتر فرصت است
آذری جهرمی به برنامه‌های خود برای رفع فیلتر توییتر و رفع محدودیت دسترسی به واتس‌آپ، گفت: اگر گمان می‌کردم فضای توییتر فرصتی برای من محسوب نمی‌شود به یقین وارد آن نمی‌شدم لذا به امکان حضور مردم در توییتر نیز همچنین نگاهی دارم اما از آنجا که فیلتر توییتر به تصیمیم ما صورت نگرفته ما نیز نمی‌توانیم در رابطه با رفع آن تصمیم بگیریم.
بازدید وزیر پیشنهادی ارتباطات از تحریریه خبرگزاری خانه ملت

اعلام آمادگی مدیران توییتر برای مذاکره جهت رعایت چارچوب‌های ایران

وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری دولت دوازدهم تصریح کرد: فیلتر توییتر تصمیم و سیاست کلان نظام است لذا مذاکره با مدیران این سرویس‌دهنده‌ها برای پیگیری خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران تنها کاری است که از دست ما بر می‌آید البته مدیران توییتر نیز برای این مذاکره اعلام آمادگی کرده‌اند و در ادامه اگر نتیجه این مذاکرات مورد قبول جمع عاقله کشور قرار گرفت فبهاالمراد؛ و اگر مورد قبول واقع نشد تلاش بیشتری خواهیم کرد.

تمامی سرمایه حاکمیت‌ها به اعتماد مردم به آن‌ها خلاصه می شود

وی توضیح داد: تمامی سرمایه حاکمیت‌ها به اعتماد مردم به آن‌ها خلاصه می شود لذا توسعه کسب و کار نوپا در فضای مجازی نیز با اعتماد جامعه به حاکمیت و فضای مجازی ایجاد خواهد شد.

وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه جلب اطمینان خاطر مردم و ایجاد شفافیت برای آن‌ها بسیار مهم است چراکه اگر اعتمادی نباشد کسب و کاری در فضای مجازی شکل نخواهد گرفت که شرایط کنونی نیز محصول همین امر است، افزود: در شرایط فعلی کسب و کار در فضای مجازی به دلیل عدم اعتماد مردم با رونق خوبی مواجه نیست لذا به دنبال افزایش اعتماد جامعه به حاکمیت با همراهی سه قوه و رفع موانع موجود بر سر راه کسب و کار اینترنتی هستیم.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر