سه‌شنبه ۰۵ تير ۱۴۰۳ - June 25 2024
کد خبر: 36421
تاریخ انتشار: 24 ارديبهشت 1396 10:23
محمد باقر قالیباف شامگاه شنبه در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با محوریت برنامه های اقتصادی افزود: سه مشکل گرانی، رکود و تورم موجب بحران اقتصادی در کشور است که به هم متصل و برهم اثرگذار هستند.
راه امروز: نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بیکاری، رکود و گرانی سه مشکل اساسی اقتصادی کشور است.
محمد باقر قالیباف شامگاه شنبه در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با محوریت برنامه های اقتصادی افزود: سه مشکل گرانی، رکود و تورم موجب بحران اقتصادی در کشور است که به هم متصل و برهم اثرگذار هستند.
وی تصریح کرد: اینکه برخی نامزدها در مناظره گفتند هر نامزد برنامه‌اش چیست، این سوال غلطی است چون کشور سندچشم انداز دارد که میثاق ملی ما است.
قالیباف ادامه داد: این سند چشم انداز توسط نخبگان کشورتدوین و به تصویب رهبری رسیده و ابلاغ شده است؛ دولت و مجلس هم تلاش کردند و برنامه ششم را نوشتند پس اگر کسی بخواهد قانون را رعایت کند و به مردم آدرس غلط ندهد باید بگوید شیوه اجرای وی برای تحقق این سند چیست.
وی گفت: دولت فعلی همین برنامه مصوب مجلس را با وجود گذشت 15 روز قانونی، ابلاغ نکرد تا ریاست مجلس آن را ابلاغ کرد.
این نامزد انتخابات افزود: آمارها نشان می‌دهد حدود ۳.۵ میلیون نفر بیکار در کشور بر اساس یک ساعت کار در هفته وجود دارد و در دوره دولت یازدهم، آمار ۱۰.۵درصد بیکاری به ۱۲.۵ درصد افزایش پیدا کرد.
قالیباف ادامه داد: متولدین 1364 در ایران یک میلیون و 280 هزار نفر هستند و از آن سال تا 1374 هر سال یک میلیون و 200 هزار نفر در حوزه اشتغال وارد می شوند؛ این که گفتیم 5 میلیون شغل ایجاد می کنیم هم با برنامه است و هم یک ضرورت. 
وی تاکید کرد: سابقه من نشان داده که برنامه مدون ششم را بر اساس ایجاد ۵ میلیون شغل با کمک جوانان محقق می کنم.
قالیباف افزود: برای تحقق این امر نیازمند سه عامل سرمایه، نیروی کار و تکنولوژی هستیم که به نظرم ما همه این موارد را در کشور داریم.
وی با بیان اینکه ما یک درصد جغرافیا، یک درصد جمعیت و پنج درصد منابع دنیا در بخش های مختلف را داریم، گفت: پس بحران کجاست که بیکاری داریم. به نظر من بحران و کلید اصلی در عملیاتی کردن این کار است.
قالیباف ادامه داد: با این مدیریت که در کشور حاکم و مربوط به 60 سال پیش است و می گوید که برای تولید شغل 350 میلیون تومان هزینه دارد، نمی شود کاری کرد.
وی با بیان اینکه رویکرد نسل چهارمی به کارها سرعت بخشیده و هزینه ها را کاهش می دهد، گفت: امروز برخی شرکت ها دانش بنیان وجود دارند که کار توزیع کالا را انجام می دهند و امروز مثل قدیم نیست که 100 هزار متر انبار احداث و کالاها در ان دپو شود و امرو با حذف واسطه ها می توان زمان عرضه و تقاضا سرعت بخشید.
قالیباف با بیان اینکه برای ایجاد 5 هزار شغل برنامه دارد، گفت: برنامه داریم که یک میلیون و 250 هزار شغل در مناطق روستایی با فعال کردن بخش های کشاورزی و صنایع کوچک ایجاد کنیم که با این کار جلوی مهاجرت به کلانشهرها نیز گرفته می شود.
وی ادامه داد: با رونق گردشگری داخلی و خارجی می توان یک میلیون شغل دیگر ایجاد کرد و همچنین با هدایت نقدینگی و سرمایه ها و سیاست های مالیاتی می توان چند ده هزار کارخانه هایی که تعطیل شده اند را احیا کرد.
قالیباف افزود: : اخیرا درباره خودرو تصمیم گرفته شد و وامی دادند و ۱۰۰ هزار خودرو وارد شد. اگر قرار است نقدینگی به صنایع خودرو برود، عدالت و انصاف باید رعایت شود. اگر وامی داده شد چقدر خوب بود این اولویت را به تاکسی‌ها می‌دادیم نه ماشین‌های شخصی؛ امروز به تاکسی‌ها چه سرویسی می‌دهیم، نه قیمت بنزین و گاز می‌دهیم و نه در بیمه مشکل حل شده است.
این نامز انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه امروز در بخش ساختمان رکود منفی 16 درصدی را تجربه می کنیم گفت: براساس تحقیقات صورت گرفته 78 بخش اقتصادی فعال می شوند تا ساختمانی احداث شود و پس از احداث ساختمان نیز 56 بخش اقتصادی فعال خواهند شد.
وی تاکید کرد: امروز جامعه نیاز به ساخت و ساز و احداث مسکن دارد و جالب است بدانید که تمام مواد اولیه برای ساختمان سازی تولید داخل است.
قالیباف ادامه داد: یکی از دلایلی که رکود در این بخش وجود دارد بخاطر همین 4 درصدی ها است چرا که در این بخش چون واردات وجود ندارد اجازه تولید نمی دهند.
به گفته وی، رفع انحصار در فضای کسب و کار باید ایجاد شود و نباید گرفتن یک مجوز ساده یک و سال و نیم طول بکشد.

**بیکاری و گرانی
قالیباف در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه امروز جامعه گرفتار بیکاری و گرانی است، گفت: بعضی‌ها معتقدند گرانی نداریم و می‌گویند تورم تک رقمی شده اما آیا مردم هم تورم را 7 یا 8 درصد می بینند؟ حتما اینطور نیست. در تعریف علم اقتصادی تورم به جای خود درست است اما امروز مردم ما گرانی را می بینند و رکود هم هست. بارها گفته اند از رکود عبور کردیم اما معقتدیم عبور نکردیم.
وی با بیان اینکه باید رونق را بوجود بیاوریم، گفت: رونقی که به دنبال خودش گرانی نیاورد، اگر گرانی آورد دچار اشکال می‌شود که برای این کارنیز باید پایه‌های درآمدی جدیدی برای دولت خلق کنیم.
به گفته قالیباف، امروز 40 درصد، فرار مالیاتی در کشور داریم که باید جلوی آن گرفته شود و باید به تولید کننده شغل و صنایع کوچک و متوسط حداقل 50 درصد معافیت دهیم. 
وی ادامه داد: در حوزه یارانه‌ها بحثی است که وقتی می‌خواهیم افزایش دهیم می‌گویند تورم ایجاد می‌کند. من می‌گویم چطور می‌شود بودجه جاری دولت سه برابر می‌شود؛ در آغاز دولت، بودجه کشور 104 هزار میلیارد بوده و امسال 330 هزار میلیارد شده، این در حالی است که بودجه عمرانی تغییری پیدا نکرده است. بودجه جاری سه برابر شده و باعث گرانی نمی‌شود اما وقتی می‌خواهیم یارانه مردم را بدهیم می‌گوییم گرانی می‌شود.
وی تاکید کرد: معتقدیم می‌توانیم هم رونق داشته باشیم و در عین حال گرانی نداشته باشیم؛ دولت‌ها باید بلد باشند دو کار را با هم انجام دهند. 
قالیباف گفت: ما گرانی، بیکاری و رکود داریم که هر سه باید با هم رفع شود. رکود ایجاد می‌کنیم و می‌گوییم می‌خواهیم تورم را حل کنیم اما بازار کسب و کار همه مردم دچار مشکل است‌ اینکه نشد مدیریت اقتصادی.
وی با بیان اینکه یکی از اشکالات جدی وارده بر این دولت این است که بیشترین افزایش نقدینگی را داشته است، گفت: امروز 1280 هزار میلیارد تومان نقدینگی کشور است و دولت یازدهم از ابتدای شروع کارش تاکنون 800 هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه کرده که به ازای هر خانوار 40 میلیون تومان می شود. اگر این کار درست مدیریت می شد باید تحول جدی اتفاق می افتاد. اگر می خواهند رونق ایجاد کنند و جریان نقدینگی درست هدایت نشود ، ممکن است تورم اتفاق بیفتد. این پول عمدتا در اختیار بانک های ماست.
به گفته قالیباف بانک‌ها نقش جدی در حوزه سرمایه دارند وپول‌های مردم و همه نقدینگی کشور در اختیار بانک مرکزی است اما امروز مدیریتی بر اینها نمی‌شود؛ بعنوان مثال اگر بخواهید وام ازدواج، خرید خودرو یا وام ساختمان بگیرید، ماه ها و سالها معطل می شوید و اینقدر ضمانت و وثیقه می خواهند که در نهایت از گرفتن وام منصرف خواهید شد.
وی ادامه داد:4 درصدی آنها هستند که با رابطه به بانکها می آیند و با یک چک و سفته چند صد میلیاد تومان وام می گیرند و در مسیری دیگر استفاده می کنند.
قالیباف خاطرنشان کرد: باید سیستم نظارتی دقیقی برای خرج کردن وام در آن نقطه اصلی و هدف مورد نظر داشته باشیم و به دلیل اینکه وام های ما هدفمند نیستند، شغل ایجاد نمی شود و تولید شکل واقعی ندارد از این رو می بینیم چند صد هزار میلیارد تومان به افرادی داده می شود و کمتر از 20 درصد ظرفیت های وام بانکی به 96 درصد جامعه تعلق می گیرد بنابراین یکی از برنامه های ما اصلاح نظارت بر این بخش است.

** مسکن بدون مالک 
قالیباف گفت: وقتی رویکردها بر بی توجهی به قشر عمومی جامعه است و آمار می دهند که سه میلیون مسکن بدون مالک وجود دارد، باید پرسید که اینها در اختیار کیست؟ اینها در اختیار همان چهار درصدی هاست که از طریق دلالی و قاچاق بدست آورده اند بطوری که یک خانواده چهار باب خانه دارد
وی افزود: هنوز به مسکن نیاز داریم چون توزیع عادلانه ای صورت نگرفته و برنامه ما اتمام مسکن مهر و رهایی مردم از مشقت است و در دولت مردم بافت های فرسوده در شهرهای بزرگ ، کوچک و متوسط را که دارای زیرساخت های آماده هستند و نیازی به سرمایه گذاری های سنگین ندارند، احیا و همچنین در برابر زلزله و آسیب های اجتماعی مقاوم می کنیم و در اختیار خانواده های مستضعف و اقشار ضعیف قرار خواهیم داد.
وی ادامه داد: لازم است بودجه جاری دولت را کاهش و به سمت کارهای عمرانی که اشتغال زا می باشد، هدایت کنیم که با این کار می توانیم مسکن را از رکود خارج و حدود 500 هزار شغل ایجاد کنیم.
به گفته قالیباف، مهمترین مشکل حوزه بانکی ما مدیریت های کنونی و هیات مدیره های آنهاست و خیلی از مفاسد که اتفاق می افتد ریشه در اینجا دارد که این افراد به بالاترین مراجع کشوری متصل هستند؛ مثلا برادر رئیس جمهوری، برادر معاون رئیس جمهوری و.. تعیین تکلیف می کنند که چه کسی رئیس بانک و رئیس هیات مدیره بانک باشد و بدین ترتیب افرادی بدون صلاحیت بر سر کار می آورند و نتیجه این اقدامات هم اتفاقاتی مشابه بانک ملت است.
به ادعای این نامزد انتخابات ریاست جمهوری، مفسده 4 درصدی ها اینجاست که وام بدون بهره به حجم چند صد میلیارد پول تومان واگذار می کنند و دوباره همان رقم ها را در بانک ها سپرده گذاری می کنند و سود آن را دریافت می کنند.
وی اضافه کرد که اولویت دولت او تولید است و بانکها را از حالت بنگاه خارج و به سمت تولید هدایت خواهد کرد زیرا به ادعای او امروز اکثر بانکها به دلایل مختلف دارایی های زیادی پیدا کرده اند.
قالیباف همچنین تامین امنیت سپرده های مردم را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: تجمع هایی که در خصوص موسسه هایی چون کاسپین و... می بینیم که هم اصل پول و هم اصل سودشان از بین رفته خسارت بار است؛ بنابراین امنیت سرمایه و حفظ سرمایه را باید در دست اجرا قرار دهیم.
او ادامه داد: دولت مردم برنامه ای برای ضمانت وام های خرد دارد و تا سقف 15 میلیون تومان از محل همین یارانه های دریافتی را تضمین می کند و اگر مردم وام بیشتری هم بخواهند، اعطا می کنیم اما به شرط اشتغال، این گونه نیست که یارانه را فقط برای هزینه های جاری اعطا کنیم که این رویه در واقع اصلاح نظام بانکی است.

** نابسامانی ریشه در فساد دارد
قالیباف در بخش دیگر سخنان خود اظهار کرد: نابسامانی های ما ریشه در فساد دارد؛ بخشی از این فساد باید اصلاح ساختاری و هوشمندسازی شود و مهم تر از آن هم اراده مسئولان است بدین معنا که اگر مسئولان روحیه فسادستیزی نداشته باشند فساد ریشه کن نمی شود و برخورد قضائی در مرحله بعدی قرار دارد.
وی گفت: متاسفانه روحیه فسادستیزی در این دولت وجود ندارد و نمونه های آن هم موجود است و روحیه اشرافی و تاجرمسلکی در میان مسئولان این دولت که گاه 20 تا 30 شرکت دارند، رخنه کرده است.
به باور قالیباف، تولید ثروت و ثروت اندوزی چیز بدی نیست بشرطی که مردم آن را انجام دهند اما مسئولانی که در دره های بالا قرار دارند چه لزومی دارد که ثروت اندوزی کنند؟ این همان رویه 4 درصدی هاست که وعده های بی عمل و حرف کذب می زنند درست مانند دوره قاجار که طوایف مختلف که همگی تاجر بودند دور هم جمع می شدند ولی در همین دوره که امیرکبیر دست آنها را کوتاه کرد، قهرمان ملی شد.
وی افزود: در مناظره شب گذشته، من با عدد و رقم اموالم را اعلام کردم و اعلام می کنم که من (محمدباقر قالیباف) تا این لحظه هیچ گونه فعالیت اقتصادی مباحی انجام نداده ام و در صورت پیروزی هم انجام نخواهم داد ولی آیا از دولتی که با کارت بازرگانی یک روستائی مستضعف تجارت کند، انتظار دارید که فسادستیزی کند؟
وی مدعی شد که این حرفها برای من هزینه های سنگینی دارد و از فردا مورد هجمه و تخریب قرار می گیرم.

** یارانه ها را افزایش می دهید و از کدام منبع و به چه کسانی؟
قالیباف گفت: قانون، قیمت حامل های انرژی و نان را مشخص کرده و می گوید از محل افزایش این قیمت ها ذخیره ای در سازمان هدفمندی یارانه ها داشته باشیم تا 50 درصد را به مردم، 30 درصد به تولید و 20 درصد را هم به دولت بدهیم.
وی گفت: امروز 85 هزار میلیارد تومان از محل حامل های انرژی آورده ایجاد شده که باید بر اساس قانون توزیع شود؛ ما جمعیت کمی نداریم که جز با یارانه زندگی شان نمی چرخد و برنامه ما رساندن یارانه این افراد به 150 هزار تومان است گرچه بخشی از یارانه ها باید به تولید تزریق شود.
وی همچنین در خصوص کارانه 250 هزار تومانی، اظهار کرد: ما در هر ماه به افراد جویای کار چنین رقمی اعطا می کنیم و منابعش هم وجود دارد و همچنین قادر هستیم درآمدهای ارزی کشور را با ظرفیت های موجود به 2 برابر افزایش دهیم.
قالیباف اظهار کرد: یکی از مشکلات اصلی ما خام فروشی است؛ امروز ببنید که صنایع فولاد، بانک ها و پتروشیمی های ما در دست چه کسانی قرار دارد که مواد اولیه را به جای اینکه به صنایع پایین دستی و با توجه به وجود تکنولوژی های روز بدهند تا ارزش افزوده بیشتری ایجاد شود آن را به کشوری دیگر می دهند و برای آنها کار و ارزش افزوده ایجاد می کنند و در عوض کالای گران از آنها می خریم و بیکاری را هم بر گرده مردم تحمیل می کنیم.
قالیباف گفت: اگر جلوی واردات بی رویه، قاچاق و 4 درصدی ها را بگیریم حتما کار و اشتغال و رونق را در کشور شاهد خواهیم بود.
نامزد دوازدهیمن دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: به مردم عرض می کنم که من همیشه به تعهد خود پای بند بوده و به قولم وفادار بودم و کارنامه ام نیز این مساله را نشان می دهد.
وی تاکید کرد که با این نیروهای جوان، توان علمی و منابع سرشار کشور، ما هم داریم، هم می شود و هم می توانیم و با کمک شما مردم و یاری خدا در 4 سال آینده دولت مردم می تواند آرامش اقتصادی و روال متعارف را به زندگی شما بازگرداند.
منبع: ایرنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر