شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - June 29 2024
کد خبر: 3573
تاریخ انتشار: 19 شهريور 1392 08:41
به گزارش راه مردم، «بحران سوریه درنهایت باید روی میز مذاکره حل شود نه در میدان جنگ.» این عبارتی است که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترکش با همتای انگلیسی خود، ویلیام هیگ بر زبان آورد. وزیر امور خارجه آمریکا خطاب به بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه از او خواست برای جلوگیری از وقوع هرگونه حمله نظامی، سلاح‌های شیمیایی‌اش را طی روزهای آتی به سازمان ملل تحویل دهد. اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا نشان‌دهنده عقب‌نشینی آشکار ایالات متحده آمریکا از مواضع اولیه‌اش بوده است.
ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس نیز ضمن اشاره به رای منفی پارلمان بریتانیا به طرح دیوید کامرون، نخست‌وزیر این کشور مبنی بر حمله نظامی به خاک سوریه اعلام کرد که مواضع کشورش با آمریکا در یک مسیر قرار دارد و هدف آمریکا و انگلیس فراهم کردن زمینه لازم جهت برگزاری کنفرانس ژنو 2 است؛ کنفرانسی که به گفته وزرای خارجه دو کشور شاید تنها راه برای حل بحران سوریه باشد.
«بشار اسد مسئول حمله شیمیایی حومه دمشق نیست» این خبری است که روزنامه آلمانی بیلد‌ام زونتاگ با استناد به منابع نزدیک سازمان اطلاعات برون‌مرزی آلمان منتشر کرده است. براساس گزارش سازمان اطلاعاتی آلمان احتمالا نیروهای دولتی سوریه بدون اجازه اسد از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده‌اند. براساس این اطلاعات فرماندهان نظامی چهار ماه پیش از رییس‌جمهوری سوریه خواسته بودند به حمله شیمیایی دست بزنند؛ درخواستی که هر بار از سوی اسد رد شده بود. شاید افشای اسناد سازمان اطلاعات آلمان مبنی بر دست نداشتن اسد در حمله شیمیایی حومه دمشق زمینه را برای عقب‌نشینی مقامات آمریکایی و انگلیسی فراهم کرده است؛ کشورهایی که از همان ساعات ابتدایی حمله به دمشق بر طبل جنگ کوبیده و بر گزینه نظامی تاکید داشتند.
جنگ روانی میان آمریکا و سوریه پس از وقوع حمله شیمیایی در حومه دمشق آغاز شده است. باراک اوباما پس از این حادثه هربار انگشت اتهامش را به سوی بشار اسد نشانه گرفته و حکومت سوریه را مسئول این حمله شیمیایی قلمداد می‌کند. با این حال حکومت سوریه نیز ساکت ننشسته و در برابر جنگ روانی آمریکا ضدحمله تبلیغاتی را آغاز کرده است. بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه در مصاحبه‌اش با چارلی رز، خبرنگار سی‌بی‌اس، منکر هرگونه ارتباط با حمله شیمیایی اخیر در حومه دمشق شد و ادعای استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی را تکذیب کرد. رییس‌جمهوری سوریه به مردم آمریکا پیام داد و از آن‌ها خواست مانع اقدام نظامی کشورشان علیه سوریه شوند، زیرا جنگ با سوریه بر مشکلات آمریکا در منطقه خاورمیانه خواهد افزود.
با این حال اوباما همچنان در حال یارگیری برای حمله به سوریه است. او همزمان تلاش دارد افکار عمومی شهروندان آمریکایی را برای پذیرش حمله‌ای دیگر به کشوری دیگر در خاورمیانه آماده کند. کنگره آمریکا بررسی طرح ادعایی آمریکا مبنی بر حمله شیمیایی دولت اسد به منطقه غوطه را آغاز کرده است و احتمالا طی دو روز آینده در این مورد رای‌گیری خواهد کرد. همزمان فشارها بر آمریکا جهت خودداری از حمله نظامی به سوریه ادامه دارد؛ حمله‌ای که به عقیده بعضی از ناظران، آمریکا را در باتلاق دیگری گرفتار خواهد کرد.
پس از روسیه، چین از آمریکا خواسته احتیاط پیشه کرده و تصمیم‌گیری درباره حمله به سوریه را به سازمان ملل واگذار کند. وانگ یی، وزیر امور خارجه چین طی گفت‌وگوی تلفنی با همتای آمریکایی‌اش جان کری، از آمریکا خواست به شورای امنیت بازگشته و در جست‌وجوی اتاق نظر برای اتخاذ رویکردی مناسب در ارتباط با سوریه باشد. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز طی نشست مشترکی که با ولید معلم همتای سوری‌اش داشت به آمریکا نسبت به پیامدهای ناشی از حمله نظامی هشدار داد و نسبت به آینده این منطقه- به گفته او «حساس» ابراز نگرانی کرد. ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه نیز ضمن هشدار نسبت به پیامدهای حاصل از جنگ احتمالی آمریکا از آمادگی دمشق برای حضور در کنفرانس ژنو 2 خبر داد.
در حالی که گمانه‌زنی‌ها درباره حمله احتمالی آمریکا به سوریه هر روز به شکلی جدید تغییر می‌کند، منطقه خاورمیانه کماکان صحنه صف‌آرایی نظامی است. ترکیه موشک‌های زمین به هوای جدیدی را در مرزهای خود با سوریه جهت مقابله با هرگونه حمله احتمالی مستقر کرده است. ارتش ترکیه ساخت یک پایگاه نظامی جدید را در منطقه کوهستانی «کِل» در نزدیکی شهر لاذقیه سوریه آغاز کرده است. ارتش این کشور همچنین کامیون‌هایی را که حامل تجهیزات نظامی هستند، از استان هاتای به منطقه کوهستانی کل منتقل کرده است و سربازان ارتش مشغول نصب این تجهیزات بر فراز کوه‌های این منطقه هستند.
روسیه قرار است طی چند روز آینده چندمین کشتی نظامی‌اش را به سواحل سوریه بفرستد. رژیم صهیونیستی نیز سامانه ضدموشکی «گنبد آهنین»‌اش را در نزدیکی بیت‌المقدس مستقر کرد. در همین حال به گزارش خبرگزاری آناتولی کشتی انگلیسی موسوم به «ماونتس بای» متشکل از سربازان آمریکایی در بندر شهر «بودروم» ترکیه لنگر انداخته است.
همزمان با تهدیدات ناشی از حمله آمریکا به سوریه، تنش‌های داخلی در این کشور کماکان ادامه دارد. شورشیان سوری کنترل کامل روستای مسیحی‌نشین «معلولا» در حاشیه دمشق را در دست گرفتند. به گفته ناظران یکشنبه‌شب این منطقه تاریخی و زیارتی مسیحیان شاهد درگیری‌های سخت میان واحدهای ارتش سوریه و شورشیان بود. درگیری‌هایی که منجر به کشته شدن 17 شورشی نظامی شد. در همین حال خبرنگار العالم نیز از هدف قرار گرفتن خودروی حامل گروه این شبکه خبری در این منطقه تاریخی خبر داده است. این دومین بار است که تیم خبری العالم هدف حمله قرار می‌گیرد.

 

منبع: بهار
برچسب ها: کری ، سوریه
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر