دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - July 01 2024
کد خبر: 34424
تاریخ انتشار: 15 اسفند 1395 10:51
رئیس مرکز نظام ایمنی هسته‌ای:

برجام؛ گوهری برای نظام جمهوری اسلامی ایران

معاون رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه شعار بومی‌سازی، شعار اشتباهی است، گفت: هیچ صنعتی در دنیا به تنهایی گسترش نیافته است و صنعت هسته‌ای از این امر مستنثی نیست.

راه امروز: ناصر راستخواه در نشست تخصصی کنفرانس ملی اقتصاد مقاومتی و برجام تاکید کرد: ثبات در برنامه‌ریزی، مقاومت را در برابر تغییر و تحولات سیاسی بیشتر می‌کند.

وی ادامه داد: ما یاد گرفته‌ایم در صنعت هسته‌ای ظرفیت‌سازی کنیم تا بهتر بتوانیم در برابر فشارها مقاومت کنیم و از شرایط بهتر استفاده کنیم و این مسئله در نظام ایمنی هسته‌ای به کار گرفته شده است.

راستخواه گفت: جهان‌شمولی و فرامرزی بودن نیروگاه‌های اتمی، امری مهم در آینده این صنعت است و بدون توجه به این ضرورت نمی‌توان به گسترش این صنعت دلخوش کرد.

معاون رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: هیچ کشوری نبوده است که به سمت گداخت هسته‌ای برود مگر آنکه مرحله شکافت هسته‌ای را به خوبی طی نکرده باشد. با توجه به تکنولوژی بالایی که باید در گداخت مورد استفاده قرار گیرد باید از تنگناهای شکافت هسته‌ای به خوبی عبور کرد.

وی با بیان اینکه صنعت هسته‌ای موجب ارتقای صنایع مختلف می‌شود، گفت: صنعت هسته‌ای در ۲۰ سال گذشته در کشور خودمان اتفاقا باعث رشد دیگر صنایع شده است. ما باید انتخاب کنیم که می‌خواهیم مثل امارات متحده عربی این صنعت را یکجا بخریم یا در آن مشارکت داشته باشیم.

راستخواه با بیان این اعتقاد که "شعار بومی‌سازی در صنعت هسته‌ای شعاری اشتباه از برخی جهات است" اظهار کرد: هیچ صنعتی در دنیا تنهایی به دست نمی‌آید. به‌ویژه در صنعت هسته‌ای به شدت دانش و تکنولوژی نیازمند تبادل اطلاعات و تجربه است.

رئیس مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور در ادامه خاطرنشان کرد: برجام نعمتی برای نظام جمهوری اسلامی است. به طوری که توانست تابوی محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها از صنعت هسته‌ای ایران را بردارد و امروز کشورهایی که تمایل به همکاری با ایران داشتند را به سمت ما سرازیر کند. ما امروز پیشنهادهای مشخصی برای همکاری داریم. از جمله برای اروپایی‌ها و قرار است در ۳۶ ماه آینده پنج میلیون یورو برای کمک به گسترش و تکمیل زیرساخت‌های ایمنی هسته‌ای در ایران هزینه شود و این اولین مرحله همکاری خواهد بود.

وی گفت: علاوه بر این با کشورهایی از جمله ژاپن، آلمان، سوئیس و اسپانیا به طور دوجانبه و مستقل قراردادهای جدی در حوزه ایمنی هسته‌ای خواهیم داشت.

راستخواه خاطرنشان کرد: دورنمای همکاری‌های هسته‌ای روشن و مثبت است و این همکاری‌ها شایستگی ایران در این حوزه را بیشتر و بهتر نشان می‌دهد.

معاون رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: برجام فرصتی است تا ما به دنیا ثابت کنیم اتهاماتی که به ما وارد می‌کردند درست نیست و همچنین نیروگاه‌ها و تاسیسات ما ایمن هستند. ما امروز با اجرای برجام می‌توانیم این مهم را بهتر به دنیا نشان دهیم.

وی با اشاره به کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی اتمی که شهریورماه سال جاری در وین برگزار شد، گفت: در این کنفرانس و در کنفرانسی که اخیرا با حضور کارشناسان و متخصصان ایران و اروپا در بروکسل برگزار شد، به خوبی مشاهده کردیم که دیگر کشورها و طرف‌های ایران حب و بغضی نسبت به همکاری با ایران ندارند.
منبع: ایسنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر