پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 33780
تاریخ انتشار: 26 بهمن 1395 18:27
سیدرضا غیاثی، رییس اسبق کمیته داوران فدراسیون فوتبال از دیرباز دستی به قلم داشته و درباره نکات مربوط به داوری در نوشتن و نقد فعال است.
به گزارش "ورزش سه" ، این کارشناس فوتبال ایران در آخرین مطلب خود درباره گزارش عادل فردوسی پور در دربی و البته آیتم داوری نود مطلبی خواندنی نوشته است:

*من هم مثل خیلی از دوستان عادل فردوسی پور قبول دارم که او نسبت به دیگر گزارشگران، گزارشگر متفاوتی است؛ ضمنا بعضی دیگر هم می گویند او تافته جدا بافته برنامه های ورزشی سیما می باشد که این نظر نیز صحیح است.

*علت این ادعا ها را باید در نحوه گزارشگری او جستجو کرد. او گزارشگری است که ضمن گزارشکری کارشناسی هم می کند. و این درحالی است که تهیه کنندگان برنامه لیگ برتر و دیگر برنامه ها همواره قبل از مسابقات ورزشی به گزارشگران توصیه می کنند" لطفاً در مسایل داوری اظهارنظر نفرمایید" و کار را به کارشناسان داوری واگذار کنید، علیرغم این عادل فردوسی پور چون تافته جدا بافته است، در حین گزارشگری خیلی راحت به خودش اجازه می دهد که تصمیمات داوران را نقد کند و زیر سئوال ببرد. شاید فراموش می کند آنجا برنامه نود نیست که بتواند هم از سینما و اسکار بگوید هم سیاسی شود و برود با آقای ظریف مصاحبه کند و هم مسئولان را برای حادثه دلخراش پلاسکو به چالش بکشد و یا حبیب رضایی و رامبد جوان و.... را به برنامه اش بیاورد تا یک برنامه کمدی- فوتبالی بسازد همین دخالتهای غیرمرتبط او با فوتبال به من هم اجازه می دهد تا به جز داوری مقوله دیگری را به نقد بکشم و بنویسم که او تافته جدا بافته ای است که به هر موضوعی که دلش بخواهد ورود می کند.

*آخرین باری که او مرتکب یک خود کارشناس انگاری بزرگ داوری  شد، دقیقه ٢٦ شهر آورد اخیر تهران بود وقتی درکناره خط طولی زمین جانواریو با یک تکل وحشتناک وحید امیری را سرنگون کرد علیرضا فغانی داور بازی به درستی و برابر با بند ششم پاراگواف اول قانون١٢(خطاهاو رفتارهای نا شایست) مندرج در صفحه٨١ کتاب قوانین بازی که تاکید می کند جریمه تکل کردن یا درگیر شدن باحریف یک ضربه آزاد مستقیم است، حرکت تکل او را خطا تشخیص داد و یک ضربه آزاد مستقیم علیه او اعلام کرد علاوه بر این داور برابر بند چهارم مبحث «اخطار برای رفتار غیرورزشی» مندرج در صفحه ٨٥ همان کتاب که اشعار می دارد هر بازیکنی که با بی پروایی یکی از تخلفاتی را که جریمه آن یک ضربه آزاد مستقیم است را مرتکب شود باید کارت زرد بگیرد به جانواریو اخطار داد که هر دو تصمیمش درست و وفق قانون بود. متاسفانه در این صحنه حس خود کارشناس داوری انگاری عادل خان گل کرد تا در اعتراض به داور بگوید که جانواریو که اول توپرا زد (نقل به مضمون) یعنی خطا نکرد چه  برسد به مستحق اخطار بودن.
 

*بنده و عادل خان گرامی در سه مورد همیشه اختلاف سلیقه داشته ایم:

ا- بحث هند 

٢-بحث اخطار دادن برای نقض مکرر قانون

٣-بحث خطا بودن تکل
 
که آقای فردوسی پور نمیدانم چرا نخواسته اند که عین  آن چیزی را یاد بگیرند که در قانون بدان تصریح شده است.

*من اخیرا در شبکه ورزش سیماو بعد از برنامه شبهای فوتبالی ایشان را قبل از یکی از برنامه های فوتبال ١٢٠ زیارت کردم بعد از دیده بوسی و احوالپرسی قانون١٢و مبحث خطا بودن تکل را در کتاب قوانین سال٢٠١٦/٢٠١٧ بازی فوتبال هم به زبان فارسی و هم به زبان انگلیسی به ایشان نشان دادم تا دیگر درباره خطا بودن تکل در حالت بی ملاحظگی تشکیک نکند اما او گفت "پس چرا داوران اروپایی خیلی از مواقع تکل را خطا نمی گیرند" پاسخ سوال ایشان خیلی ساده است. آنها هم داورند و می توانند مرتکب اشتباه شده باشند.

*در بحث بازی پرسپولیس با استقلال فردی بازی را قضاوت می کرد که خیلی از داوران بزرگ اروپایی آرزو شان بود ای کاش به جای او قضاوت فینال المپیک را داوری می کردند. من با توجه به تصمیم درست فغانی به ضرس قاطع می گویم جو گیر شدن آقای فردوسی پور در دقیقه٢٦ بازی اشتباه محض و غیر کارشناسی و از نوع همان نظرات او در سایر مسایل غیرمرتبط با کار گزارشگری و اجرا بود، و اگر قبول دارند که بنده از دوستان خیرخواه او هستم از ایشان خواهش می کنم  فکری به حال ایتم داوری برنامه نود بکنند؛ همگان به خوبی می دانند علت اصلی به وجود آمدن برنامه نود مباحث داوری بوده است اما این روزها عادل خان و کارشناسان داوری برنامه نود که با کارشناسی های مششع خود به او آموزش غلط می دهند کار رابه جایی رسانده اند که دوستداران برنامه نود در نظر سنجی  سایت رسمی برنامه نود در مورد آیتم های برنامه نود، آیتم داوری و کارشناسی های آن را فقط شایسته حدود یک درصد آرای مخاطبان برنامه نود بدانند اگر این امر برای برنامه نود و آقای عادل فردوسی پور فاجعه نیست، پس بهتر است خودشان بفرمایند چیست؟
 

سیدرضا غیاثی
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر