جمعه ۱۵ تير ۱۴۰۳ - July 05 2024
کد خبر: 32939
تاریخ انتشار: 05 بهمن 1395 12:51
قائم مقام بانک مرکزی از بازنگری دستورالعمل فعالیت صرافی ها متاسب با شرایط پسابرجام در شورای پول و اعتبار خبر داد و گفت: صرافی ها باید در فعالیت های خُرد ارزی از جمله تامین ارز مسافرتی هموطنان و یا حواله های با رقم اندک فعالیت کنند.
راه امروز: اکبر کمیجانی روز سه شنبه در حاشیه همایش «سیاست های پولی و چالش های بانکداری و تولید» در موسسه عالی بانکداری در جمع خبرنگاران افزود: موضوع ساماندهی صرافی ها در جریان است و در دستور جلسه شورای پول و اعتبار قرار گرفته است و امیدواریم تا پایان سال به نتیجه برسد.
وی درباره دلیل بازنگری در این دستورالعمل که در سال 1393 نگاشته و اجرا شده است، توضیح داد: تحولاتی در تعاملات بین المللی صورت گرفته که فقط یک دلیل آن وضعیت دوران پسابرجام است.
کمیجانی با یادآوری اینکه گسترده شدن فعالیت صرافی ها به دوره تحریم ها و محدود شدن نظام بانکی در عرصه تعاملات بین الملل باز می گشت، گفت: در آن دوره، بیشتر صرافی ها با نظارت بانک مرکزی فعالیت داشتند و این سبب شده بود فعالیت آنها و حجم آن رشد کند و لذا می طلبد آن دستورالعمل بازنگری شود.
کمیجانی درباره انتقال فعالیت های عمده ارزی از صرافی ها به بانک ها نیز گفت: ما باید از صرافی ها انتظار رفع نیازهای کوتاه مدت مشتریان خرد، مسافران و نیازهای آنی را داشته باشیم؛ صرافی نمی تواند نیاز کلان کشور را رفع کند.
وی یادآورشد: از 2 ماه پیش، دستورالعمل ها اعلام و بانک ها وارد عمل شدند و امروز وقتی گشایش اعتباری اسنادی می شود، در واقع تعهدات ارزی را پذیرفته اند.
کمیجانی ابراز امیدواری کرد که با توسعه روابط بانکی و کارگزاری، بخش عمده ای از انتقال وجوه به سمت بانک ها هدایت شود.
وی افزود: سیستم بانکی باید وظیفه خود را در نقل و انتقال وجوه برای رفع نیازهای تولید و تجاری انجام دهد و صرافی ها نیز در سطح بازار خُرد و تامین نیازهای خرد و آنی را پوشش دهد.
قائم مقام بانک مرکزی با تاکید بر اینکه روابط کارگزاری و روابط بانکی با نظام بین الملل رو به گسترش است، اظهار داشت: موضوع ورود بانک های خارجی به بازار ایران، امری زمان بر بوده و کارهای کارشناسی در این زمینه انجام شده است.
وی ادامه داد: تقاضاهایی مطرح می شود اما باید جدی تر باشد و اغلب مشتریان در حال کسب اطلاعات و بازاریابی هستند زیرا کسی که می خواهد سرمایه گذاری کند، باید محاسبات ریسک داشته باشد و با توجیه اقتصادی وارد کار شود.
کمیجانی پرسش خبرنگاران درباره دلیل عرضه ارز مداخله ای در بازار در روزهای اخیر را پاسخ نداد.

** تسعیر ارز کلید خورد
وی درباره تسعیر ارز و منابع ناشی از آن نیز اظهار داشت: اکنون در قالب مصوبه اولیه مجلس، ترتیباتی در قالب آیین نامه ای تهیه و بر مبنای 45 هزار میلیارد تومان تدبیر شده تا وارد مرحله اجرا شویم.
وی درباره اینکه گفته می شود فقط 10 هزار میلیارد تومان از محل تسعیر ارز نصیب دولت می شود، گفت: اینها برآوردهای اولیه ای بوده که با توجه به اجرای سیاست یکسان سازی نرخ ارز در نظر گرفته شده بود اما هنوز یکسان سازی نشده است.
کمیجانی ادامه داد: محاسبات به طور کارشناسی انجام و آیین نامه ای که اکنون تنظیم شده است، روی میز اجرا قرار دارد و در جهت بخش تولید، عملیاتی می شود.

** پرداخت تسهیلات به زیان دیدگان ساختمان پلاسکو
قائم مقام بانک مرکزی درباره زمان پرداخت تسهیلات 300 میلیون تومانی به زیان دیدگان حادثه ساختمان پلاسکو نیز گفت: باید ابتدا اطلاعات مالکان و نیز متقاضیان مشخص شود و در قالب تعداد متقاضیان و حجم نیازهای آنان، جمع بندی و درباره آن تصمیم گیری می شود.
منبع: ایرنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر