چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - July 03 2024
کد خبر: 3287
تاریخ انتشار: 12 شهريور 1392 19:49
به گزارش راه مردم، «علی مطهری» برای شفاف‌ترشدن امکان سه دوره شهردارشدن یک فرد بر اساس قانون پرسشی از اداره قوانین مجلس شورای اسلامی مطرح ساخته و این اداره نیز در پاسخ به سوال مطهری آورده: «با وجود شواهدی دال بر قصد و نیت قانونگذار بر لغو تمامی قوانین مغایر حکم تبصره (1) بند (7) ماده (35) مصوب 1369 که می‌گوید یک نفر نمی‌تواند بیش از دو دوره متوالی شهردار شود، نسخ صریح نشده است.»

نتیجه: نظر به مراتب فوق نتیجه گرفته می‌شود که تبصره (1) بند (7) ماده (35) مصوب 1369 نسخ صریح نشده و بنابراین پیشنهاد می‌شود برای رفع ابهام فوق با یک طرح استفساریه به فوریت نظر مجلس اخذ شود.

استفساریه: آیا با تصویب قانون شوراهای اسلامی مصوب 1/3/1375 حکم تبصره (1) بند (7) ماده (35) مصوب سال 1369 قانون تشکیلات شوراهای اسلامی لغو شده است یا خیر؟
جواب: خیر لغو نشده است.»براساس ماده (35) قانون تشکیلات شوراهای اسلامی مصوب سال 69 یک فرد نمی‌تواند برای بیش از دو دوره پشت سرهم (یک دوره متوالی) در مسند شهرداری یک شهر باقی بماند. این ماده قانونی در چند هفته اخیر از

به نوشته شرق، سوی بسیاری از ذی‌نفعان فسخ شده اعلام شد اما حال معاونت قانونی مجلس به موجب این نامه از الزامی‌بودن آن خبر داده و بر ارایه استفساریه و پرسش از صحن علنی مجلس تاکید دارد. البته فرصتی برای طی‌شدن این مراحل قانونی وجود ندارد اما از متن پاسخ معاونت حقوقی مجلس به سوال «علی مطهری» می‌توان اینچنین برداشت کرد که شهردارشدن قالیباف، در حال حاضر، منع قانونی داشته و به این سادگی‌ها امکان‌پذیر نیست. البته لابی‌های گسترده‌ای از سوی طیف‌های نزدیک به قالیباف در مجلس صورت گرفته و حالا دیدگاه اعضای عضو کمیسیون شوراهای بهارستان به قالیباف نزدیک‌تر شده، اما قانون کماکان چیز دیگری می‌گوید، در بدترین حالت، نمایندگان با طرح پرسش از هیات رییسه باید نسبت به تعیین‌تکلیف موضوع اقدام کنند. این در حالی است که علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به نامه رییس شورایعالی استان‌ها گفته است که شهردارشدن بیش از دو دوره، هیچ ممنوعیتی ندارد.

در همین حال، مهر، خبرگزاری حامی قالیباف بااحمد توکلی گفت و گویی اختصاصی داشته است، او در این گفت و گو اظهار کرد: در مورد حوادث این روزهای شورای شهر تهران من به عنوان نماینده و خیرخواه مردم چند نکته را لازم می دانم عرض کنم. شورای شهر یک نهاد غیر سیاسی است و طبق اصل یکصدم قانون اساسی برای پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی و سایر امور شهری تشکیل می شود. چنانچه ملاحظه می شود طبق قانون اساسی این نهاد کاملا غیر سیاسی است.

نماینده مردم تهران گفت: رقابت جریانات و احزاب برای تشکیل شورای شهر یک رقابت سیاسی است و رقابت در این مرحله عقلایی است اما به محض تشکیل شورا، رقابت سیاسی در آن خلاف قانون و دو قطبی کردن سیاسی آن عدول از قانون اساسی است و ناخواسته منجر به خیانت به مردم تهران خواهد شد. از این رو دو طرف باید خود را از این خیانت فعلی اگر چه فاعلی نیز نباشد برحذر بدارند.

وی خاطرنشان کرد: اما فارغ از این دو ملاحظه، اصلاح طلبان یک دوره در شورای اول شهر با سیاسی کردن شورا آسیب زیادی به منافع مردم تهران زدند که موجب اختلاف میان اعضای شورا، شهردار و رئیس شورای شهر شد. در این میان مردم از حیث منافع آسیب زیادی دیدند که همین مسئله باعث شد اصلاح طلبان قدرت خود را در انتخابات بعدی شورا از دست بدهند.

احمد توکلی مدعی شد: برادران اصلاح طلب با اصرار بر انتخاب محسن هاشمی تصمیم دارند اداره شهر را سیاسی کنند و در واقع این همان چیزی است که من معتقدم خلاف خدمت رسانی به مردم و خلاف قانون اساسی است. این دوستان که به درستی بر اجرای قانون تاکید دارند چرا بر خلاف نص صریح قانون اساسی می خواهند شورا را سیاسی کنند؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادعا کرد: از همه مهمتر می خواهند فردی مثل قالیباف را که در مدیریت و انصاف دارای سابقه طولانی و 8 سال مدیریت پر تحرک و جهادی و تحول گرا است از این مسئولیت کنار بزنند. این کار جفا به انصاف و مروت و عقل مدیریتی است!
 منبع: شبکه ایران
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر