دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - July 01 2024
کد خبر: 31977
تاریخ انتشار: 10 دی 1395 14:46
دولت باراک اوباما ساعاتی قبل اعلام کرد به 35 دیپلمات روسیه 72 ساعت مهلت داده تا خاک امریکا را ترک کنند. همچنین دو ساختمان روسیه در ایالت مریلند و نیویورک را که برای کارهای اطلاعاتی مورد استفاده قرار می‌گرفت، تعطیل کرده است

راه امروز: در حالیکه دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا، مجموعه‌ای از اقدامات تنبیهی را علیه روسیه به دلیل آنچه دخالت مسکو در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده خوانده، اعمال کرده است؛ وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرده درخواست اخراج 35 دیپلمات امریکایی را مطرح کرده است.

دولت باراک اوباما ساعاتی قبل اعلام کرد به 35 دیپلمات روسیه  72 ساعت مهلت داده تا خاک امریکا را ترک کنند. همچنین دو ساختمان روسیه در ایالت مریلند و نیویورک را که برای کارهای اطلاعاتی مورد استفاده قرار می‌گرفت، تعطیل کرده است و تحریم‌هایی علیه چند سازمان و شخصیت روسیه اعمال کرده است. واشنگتن اعلام کرده این اقدامات در پاسخ به آزار دیپلمات‌های امریکایی در روسیه و نیز دخالت مسکو در انتخابات امریکا انجام شده‌اند. دولت این کشور پیشتر روسیه را متهم کرده بود که با هک ایمیل های هیلاری کلینتون به کمپین رقیب او در انتخابات ریاست جمهوری کمک کرده است.
 
در مقابل اقدامات تنش زای دولت امریکا، مقامات روس ضمن رد اتهامات واشنگتن به دخالت در انتخابات این کشور اعلام کرده‌اند، روسیه در عرصه‌های مشابه "ناراحتی‌های جدی" برای آمریکا ایجاد می‌کند.

"دیمیتری پسکوف"، ‌سخنگوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه که این موضوع را اعلام کرده است تاکید کرده مسکو برای تلافی کردن عجله‌ای ندارد.

دیمیتری پسکوف گفت: "این تصمیمات توسط پرزیدنت اوباما گرفته شد اما تا سه هفته دیگر ترامپ رئیس جمهور خواهد شد. مسلم است که این مساله به نحوی در نظر گرفته خواهد شد."

با این حال دقایقی قبل مسکو اقداماتی تلافی جویانه در پاسخ به دولت واشنگتن انجام داد؛ این کشور در گام نخست مدارس انگلیسی-آمریکایی در مسکو را تعطیل کرد. مدرسه انگلیسی‌ـ‌آمریکایی در مسکو جایی است که فرزندان کارمندان نمایندگی‌های دیپلماتیک آمریکا، بریتانیا و کانادا در آن تحصیل می‌کنند.

همچنین مقامات امنیتی روسیه راه دسترسی به اقامتگاه سفیر آمریکا در محله سربرنی بور مسکو را مسدود کرده‌اند.
 
از سوی دیگر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجۀ روسیه، خبرداد، روسیه قصد دارد 35 دیپلمات امریکا را اخراج کند و استفادۀ دیپلمات‌های امریکایی از یک ویلا و یک انبار در مسکو را ممنوع کند. به گفته وی فهرست دیپلمات های آمریکایی برای صدور دستور اخراج آماده شده است.

به گفته وزیرخارجه روسیه 31 نفر از کارکنان سفارت آمریکا در مسکو و چهار کارمند سرکنسولگری این کشور در سن پترزبورگ به عنوان "عنصر نامطلوب" درنظر گرفته شده اند. 

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه "اقدام خصمانه طرف آمریکایی نباید بدون پاسخ بماند" اعلام کرد: این پیشنهاد‌ها را به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، ارائه داده است.  

منبع:فرارو
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر