چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - June 26 2024
کد خبر: 3096
تاریخ انتشار: 08 شهريور 1392 14:29
نخستین رویداد TEDx دانشگاهی ایران در دانشگاه صنعتی شریف با حضور مشاهیر کشور در حوزه های علمی، اقتصادی، هنری و ورزشی برگزار شد.

به گزارش راه مردم، روز پنج شنبه دانشگاه صنعتی شریف در نخستین رویداد TEDx دانشگاهی خود، توانست با گردهم آوردن تعداد زیادی از چهره های شناخته شده در موضوعات مختلف، فضای متفاوتی را برای به اشتراک گذاشتن ایده ها و انگیزه ها به وجود بیاورد.

 

TEDx یک رویداد پرمخاطب در زمینه طرح و نشر ایده های نو است که در بسیاری از کشورهای دنیا به صورت مستقل و به الگوبرداری از شیوه بنیاد TED برگزار می شود. TED یک سازمان غیر انتفاعی 26 ساله است که وقف به اشتراک گذاشتن افکار و ایده های الهام بخش و نو برای عموم شهروندان و یا متخصصان و علاقمندان به یک حوزه خاص شده است.

 

مهندس مهدی شفیع‌زاده- مدیر این رویداد- درباره شیوه برگزاری آن توضیح داد: سعی کرده‌ایم طبق استاندارد TED از افراد متخصص در سه حوزه علم‌وفناوری، کسب‌وکار و فرهنگ‌وهنر برای سخنرانی در این رویداد دعوت کنیم و از آنها بخواهیم که در زمانی کوتاه، نظرات و ایده‌های مؤثری را بیان کنند.

 

به گفته وی دانشگاه صنعتی شریف در راستای انجام رسالت خود مبنی بر تسهیم دانش، نوآوری و سرمایه‌های فکری در ابعاد ملی و ایجاد روحیه خلاقیت و خودباوری در کشور، میزبان شخصیت‌های برجسته حوزه‌های تخصصی مختلف شده است.

 

در این رویداد جالب توجه افرادی چون دکتر سعید سهراب‌پور، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، دکتر علینقی مشایخی، مؤسس دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف، مهندس احمد قلعه‌بانی، مدیرعامل شرکت ملی نفت، دکتر مجید قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد، محمدعلی اینانلو، طبیعت‌گرد و روزنامه‌نگار، رضا امیرخانی، داستان‌نویس و منتقد ادبی، عادل فردوسی پور، تهیه کننده و مجری برنامه 90، دکتر حسین عبده تبریزی، مدیرکل سابق بورس به سخنرانی پرداختند.

 

همچنین نامدارانی چون شهرام ناظری، رضا کیانیان، شمس لنگرودی و لیلی گلستان در این نشست ایده ها و نظرات خود را با شرکت کنندگان در میان گذاشتند.

سهراب پور: کشور نیازمند ورود نخبگان به رشته‌های مدیریت و اقتصاد است

 

قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان با تمجید از راه‌اندازی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف در سال‌های گذشته، کشور را نیازمند ورود نخبگان به رشته‌های مدیریت و اقتصاد خواند.

 

استاد سعید سهراب‌پور که در نخستین رویداد TED دانشگاه صنعتی شریف سخن می‌گفت درباره ویژگی‌های این دانشگاه گفت: یکی از خصوصیات دانشگاه‌های خوب دانشجویان آن هستند که دانشگاه صنعتی شریف توانسته است در طول سال‌های فعالیت خود بالای 90 درصد رتبه‌های یکم تا صدم کنکور سراسری را به خود جذب کند.

 

به گفته وی، افزون بر رتبه‌های برتر کنکور سراسری، اکثر دارندگان مدال‌های طلا المپیادهای دانش‌آموزی کشور به جز بیولوژی و ادبیات که رشته‌های تخصصی خود را دارند، به دانشگاه صنعتی شریف وارد می‌شوند.

 

 

دکتر سعید سهراب‌پور، رییس دانشگاه صنعتی شریف اولین سخنران این مراسم بود


 

رییس سابق دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: در زمان مدیریت من در دانشگاه صنعتی شریف، طرح پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی بدون برگزاری کنکور برای نخستین بار به وزارت علوم پیشنهاد شد و این وزارتخانه نیز با پذیرش آن، طرح را به دیگر دانشگاه‌ها ابلاغ کرد.

 

سهراب‌پور با اشاره به این که هر دانشجو باید بتواند افزون بر رشته‌ی تخصصی خود در دیگر رشته‌های مورد علاقه و یا مرتبط با حوزه درسی خود نیز اطلاعات داشته باشد، اظهار کرد: در طول سال‌های مدیریت در دانشگاه صنعتی‌شریف موفق شدیم دوره فرعی علوم و مهندسی را در این دانشگاه راه‌اندازی کنیم که بر اساس آن دانشجویان ممتاز بدون شهریه و سایرین با پرداخت شهریه می‌توانستند رشته‌های مورد علاقه خود را طی 25 واحد تخصصی علوم پایه، علوم انسانی و مهندسی فرا بگیرند.

 

قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر این که کشور به ورود نخبگان به رشته‌های مدیریت و اقتصاد نیازمند است، گفت: تأسیس دانشکده مدیریت و اقتصاد در دانشگاه صنعتی شریف از خدمات قابل توجه این دانشگاه به نخبگان بود چرا که در ایران برخلاف سایر کشورهای پیشرفته جهان نخبگان به جای ورود به رشته‌هایی چون حقوق، مدیریت و اقتصاد به سمت رشته‌های فنی گرایش پیدا می‌کنند.

 

استاد سهراب پور ادامه داد: در دوران مدیریت من در این دانشگاه حجم قراردادهای پژوهشی از 10 درصد بودجه دانشگاه به 70 درصد آن رسید و پژوهشکده‌های موفقی در دانشگاه تاسیس شد که پژوهشکده نانوتکنولوژی به عنوان یکی از آنها توانسته است در پنج سال گذشته به طور مستمر رتبه نخست دانشگاه‌های کشور را در زمینه نانوتکنولوژی به خود اختصاص دهد.

 

وی همچنین به دعوت از برندگان نوبل برای حضور در این دانشگاه به عنوان یکی از فعالیت‌های بین‌المللی خود در دوره ریاست در دانشگاه صنعتی شریف نام برد و افزود: دعوت از برندگان رشته‌های مختلف نوبل، اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های مهم آمریکا و همچنین اعضای آکادمی علوم و آکادمی مهندسی این کشور از جمله فعالیت‌هایی بود که شور تحصیل علم و پیشرفت را در میان اساتید و دانشجویان این دانشگاه ایجاد کرد و نام این دانشگاه را در کشورهای دیگر جهان بر سر زبان‌ها انداخت.

 

استاد مشایخی: با تغییر افراد، بدون تغییر ساختارها هیچ چیز عوض نخواهد شد

 

تفکر سیستماتیک، موضوع سخنرانی استاد علی‌نقی مشایخی در TEDx دانشگاه صنعتی‌شریف بود.

 

به گزارش ایسنا، استاد مشایخی درباره تفکر سیستماتیک توضیح داد: نخستین ویژگی این تفکر منحصر به فرد، اندیشیدن در طول زمان است؛ این که بدانیم اتفاقات یک پیشینه دارند و در طول زمان امتداد پیدا کرده و در آینده نیز به پیش می‌روند. تفکر درست در گام اول به دنیای پویا، پویا نگاه می‌کند.

 

این استاد دانشگاه صنعتی شریف درباره ویژگی دوم تفکر سیستماتیک گفت: تفکر درست، جزء نگر نیست بلکه جامع نگر است. هیچ نگاهی به جز جامع‌نگری نمی‌تواند عوامل مؤثر در ایجاد یک پدیده را به صورت کامل رصد کند.

 

مشایخی ادامه داد: آنچه که هر انسانی هم اکنون در اختیار دارد مانند مهارت‌ها و اعتبارات او، همه نتیجه عملکردهای وی در گذشته است. این که بازخورد هر چیزی به کار انسان برمی‌گردد یک قانون عمومی است که در همه جا جاری است.

 

 

دکتر علینقی مشایخی از چهره های برجسته علمی کشور در مورد مدیریت سازمان های سیستمیک سخن می‌گوید


 

مؤسس دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: بازخورد، ویژگی سوم و مهم، تفکر سیستماتیک است که انسان را از برون‌فکنی دور می‌کند.

 

وی با اشاره به آن که حالات هر سیستم دانشی و غیر دانشی نتیجه تجمع ویژگی‌هایی در طول زمان است، خاطرنشان کرد: همه حالات یک سیستم در طول زمان شکل می‌گیرند و این به این معنی است که تمامی نرخ‌ها و جریاناتی که شکل‌دهنده یک پدیده، قابل کنترل هستند. به عنوان مثال، اگر قرار است کسی دانشمند شود باید نرخ کسب دانش خود را کنترل کند؛ البته برای این کنترل، صبوری نکته‌ بسیار مهمی است چرا که صبر، امید برای تغییر حالات را زنده نگه می‌دارد و دلسردی را دور می‌کند.

 

دکتر مشایخی ادامه داد: هر رفتاری زاییده یک ساختار است و اگر نتوانیم آن ساختار مشخص را تغییر دهیم با تغییر افراد هیچ چیز عوض نخواهد شد. این ساختار می‌تواند سیاست‌های حاکم بر یک اداره، الگوهای تبادل اطلاعات و یا ساختار یک دانشگاه باشد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: در به کارگیری و استمرار تفکر سیستماتیک نکته‌ مهم آن است که بدانیم علت و معلول می‌توانند فاصله زیادی با هم داشته باشند. گاه این فاصله در طول زمان تعریف می‌شود و نباید انتظار داشت که انجام دادن یک کار به سرعت باعث حصول نتیجه‌ دلخواه شود.

 

شمس لنگرودی: توفان داده ها، نخبگان را هم به سرنوشت ایزدان گذشته دچار می‌کند

شعر، از دستم ظهور می کند، وقتی به باز کردن هیچ دری قادر نیست! این نخستین جملات شمس لنگرودی شاعر پر آوازه کشور در TEDx دانشگاه صنعتی شریف بود.

 

محمدتقی جواهری گیلانی ملقب به شمس لنگرودی روز گذشته در این رویداد در سالن جابرابن حیان سعی کرد تا با مرور جایگاه شعر از ابتدای وجود انسان، دری تازه از کارکردهای آن را به روی شرکت کنندگان بگشاید.

 

از نظر او شعر و اصولا هنر، نتیجه ناتوانی آدمی است در مقابله با توفان های ناشناخته زندگی.

 

وی شعر را نتیجه حیرت زدگی بشر می داند که در ابتدا خود را به صورت ورد برای روئینه کردن بشر در برابر کائنات نشان داده است.

 

 

شمس لنگرودی درباره «چیستی شعر و هنر» سخن می‌گوید


 

این شاعر گفت: میلیون ها سال طول کشید تا شعر از وردگونگی جدا شد؛ قهرمانی ها را به نمایش گذاشت و به موازات عمیق تر شدن درک و شناخت زمینی تر شد. قهرمانان آن از آسمان و جنگیدن با ایزدان فرود آمدند و سپس به جنگ با دیوان و پس از آن جنگ با یکدیگر پرداختند.

 

به اعتقاد او شعر در طول قرن ها از پله های قداست پایین آمده و پابه پای انسان به زوال نیز پرداخته است.

 

شمس لنگرودی در عین حال معتقد است که جاری شدن شعر در هنرهای دیگر، نقاشی شاعرانه، تئاتر شاعرانه و موسیقی شاعرانه، باعث کم شدن قداست شعر شده است.

 

این پدیده به دنبال بازتعریف های مدرنیته و جدی گرفته شدن ادبیات توده و نیز پیدایش رمان، بخشی از وظایف خود را به رمان سپرد و ابزار نخبگی شد؛ به طوری که در نیمه دوم قرن بیستم تیراژ اندک شعر باعث ارزش آن می‌شد.

 

اما به نظر او آثار امثال نرودا و لورکا در همین دوران توانستند فروش چند میلیونی داشته باشند بدون آنکه ذره ای از ارزش شعری آنها کم شده باشد.

 

او علاقه شاعران و داستان پردازان نخبه گرا در تخصصی کردن شعر و رعب انگیز کردن آن را نکوهش می کند.

 

به نظر شمس لنگرودی، نخبگان نیز دیر یا زود به سرنوشت ایزدان گذشته دچار می شوند و در توفان داده های هر روزه، علم، نخبگی، هنر و شعر عمومی تر خواهد شد.

چرا شهرام ناظری مقلد هیچ استاد موسیقی نشد؟

 

استاد شهرام ناظری هم روز پنج شنبه با شرکت در رویداد TEDx دانشگاه صنعتی شریف به شیوه ای متفاوت به بیان جایگاه شعر در موسیقی و زمینه سازی برای به کارگیری ایده های نو در آن پرداخت.

 

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این خواننده نامدار کشورمان که در رویداد TEDx دانشگاه صنعتی شریف شرکت کرده بود، به عنوان هنرمندی که طی بیش از 30 سال فعالیت خود توانسته است سبک نوینی از موسیقی آمیخته به ادبیات حماسی و عرفانی ایران را به وجود بیاورد، نوع جدیدی از به اشتراک گذاری ایده ها و فعالیت های خلاقانه خود را در این گردهمایی تجربه کرد.

 

موسیقی ایران اسیر تقلید است

 

این استاد آواز ایرانی، مسأله اصلی آواز در کشور را در طول سال های گذشته، تقلید و تکرار خسته کننده می داند و معتقد است که کپی برداری ها از کار دیگر هنرمندان موسیقی در سال های اخیر به حدی رسیده که در تاریخ موسیقی ایران سابقه نداشته است.

 

وی که تا کنون بیش از 40 آلبوم موسیقی منتشر کرده است، درباره موسیقی کشور در 120 سال گذشته به شرکت کنندگان TEDx گفت: می توان 120 سال گذشته موسیقی کشور را به دوره هایی تقسیم کرد که اساتید بنام آواز توانسته اند با ارائه یک سبک خاص، آنها را تحت تأثیر خود بگیرند. اما متاسفانه این روند در چند دهه اخیر به یک دور باطل تقلید کشیده شده است.

 

 

شهرام ناظری از خلاقیت و سختی‌های خود برای استفاده از اشعار مولانا و فردوسی در موسیقی سنتی گفت


 

شهرام ناظری معتقد است که گنج واقعی هر هنرمندی درون خود اوست و اگر این گنج کشف شود، دیگر جایی برای دنبال کردن سبک دیگری نمی ماند. وی در توصیف این دسته از هنرمندان این بیت از حافظ را خواند: «سال ها دل طلب جام جم از ما می کرد/ وانچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد»

 

او در این زمینه به فلسفه اشراق نیز اشاره کرد و ادامه داد: به قول شیخ شهاب الدین سهروردی، چشمه اصلی درون هر انسان است و هر کس بنا به فرهنگ و دانش و جغرافیای خود راز آن را برداشت می کند و از صافی وجود خودش می گذراند.

 

چرا شهرام ناظری سبک هیچ کسی را تقلید نکرد؟

 

استاد آواز ایران در میانه سخنان خود گفت این که چرا من مقلد افراد دیگر در موسیقی نشده ام به عوامل مختلفی باز می گردد.

 

ناظری ادامه داد: من شیوه مخصوص به خود را دارم، همچنین آشنایی دیرینه از دوران کودکی با موسیقی، ادبیات و تاریخ. من فکر میکنم اگر یک خواننده با تاریخ و ادبیات کشورش آشنا باشد، صدایش صدای تاریخ خواهد شد.

 

درست است که خلاقیت در یک لحظه اتفاق می افتد و هنرمند از آن بی خبر است اما اگر دانش آن موجود نباشد، همان یک لحظه نیز هیچ گاه رخ نخواهد داد.

 

او در میان صحبت های خود از دوران تحصیل موسیقی یاد کرد و گپ زدن ها با همکلاسی ها و دوستان در خیابان ویلای تهران، اینکه دوست داشت درس آموخته در محضر استاد را از صافی خود رد کند و برایش هیچ درسی وحی منزل نبود.

 

مولانا معلم من شد

 

در درس های موسیقی او خبری از مولانا نبود، تنها شعری که او و دوستانش در دوران تحصیل موسیقی به کار می بردند، شعر سعدی بود.

 

ناظری در این باره گفت: موسیقی سنتی ما بیشتر بر دیدگاه تغزلی پایه گذاری شده است. این موسیقی در دوران صفویه و قاجاریه موسیقی درباریان بوده و آنها هم قاعدتاً به شعر پر جوش و خروش مولانا علاقه ای نداشته اند.

 

وی ادامه داد: در موسیقی ما جای پای مولانا و فردوسی دیده نمی شود اما مولانا در دوران تحصیل معلم من شد. با اینکه موسیقی ما 95 درصد اشعار خود را از سعدی و مابقی را از حافظ و شعرای توانمندی چون فروغی بسطامی وام گرفته است.

 

وی سپس این شعر را از دیوان شمس برای یادآوری شور و نوای فراموش شده اینگونه اشعار خواند:

 

چه دانستم که این سودا مرا زین سان کند مجنون/ دلم را دوزخی سازد دو چشمم را کند جیحون

 

چه دانستم که سیلابی مرا ناگاه برباید/ چو کشتی ام دراندازد میان قلزم پرخون

 

زند موجی بر آن کشتی که تخته تخته بشکافد/ که هر تخته فروریزد ز گردش‌های گوناگون

 

نهنگی هم برآرد سر خورد آن آب دریا را/ چنان دریای بی‌پایان شود بی‌آب چون هامون

 

پرده ای که داریوش صفوت از مقابل ناظری کنار زد

 

به گفته این استاد آواز در آغاز کار او، تنها دو نفر از اساتیدی که سبکش را شنیدند، وی را به ادامه این مسیر تشویق کرده اند؛ استاد نورعلی برومند و داریوش صفوت.

 

ناظری درباره داریوش صفوت گفت: استاد صفوت پرده ای را از جلوی چشم من کنار زدند. به من گفتند یک روح حماسی در صدای تو وجود دارد که در موسیقی ایران وجود داشته اما در طول تاریخ از بین رفته است.

 

به اعتقاد وی ردیف های آوازی گنجینه موسیقی ایرانی هستند که در کمتر نقطه ای در جهان یافت می شود، اما شاگرد موسیقی باید بداند که اینها تنها الگوهای ریتمیک، موسیقایی و آوازی ما هستند و یادگیری آنها به معنی تکرار دقیق آنها نیست.

 

وی با توضیح بیشتری پیرامون کشف بیشتر آنچه هر هنرمند می تواند از درون خود برای بارور کردن اثر هنری اش بیابد، این شعر از دیوان شمس را زمزمه کرد:

 

نه آن شیرم که با دشمن برآیم/ مرا این بس که من با من برآیم

 

او در پایان صحبت های خود در جمع شرکت کنندگان TEDx ساز خود را به دست گرفت و دقایقی برای توضیح خلاقیت در ردیف های آوازی، حاضران را میهمان صدای حماسی خود کرد.

رضا کیانیان: می خواهم چند بار زندگی کنم و چند بار بمیرم!

 

رضا کیانیان با شرکت در TEDx دانشگاه صنعتی شریف، دلیل بازیگر شدن خود را دست مایه سخنرانی خلاقانه اش پیرامون گوهر وجودی هر انسان کرد.

 

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نظر این بازیگر شاید دلیل بازیگر شدن او مثل بسیاری نقل قول ها، علاقه از کودکی، شگفت زده کردن دیگران و یا پاسخ طبیعی ذهن او به خجالتی بودنش در دوران کودکی باشد؛ اما دلیل اصلی بازیگری چیز دیگری است.

 

او برای توضیح این دلیل به ذکر یک خاطره پرداخت: یک روز در فرهنگسرای ارسباران دکتر الهی قمشه ای را دیدم که با چند نفر همراه بودند. پس از سلام احوالپرسی خطاب به همراهانشان گفتند: فکر می کنید آقای کیانیان با ما چه تفاوتی دارند؟ .... تفاوت اصلی این است که ما تنها یک بار زندگی می کنیم و او چندبار.

 

کیانیان ادامه داد: فکر می‌کنم دلیل بازیگر شدن من همین باشد؛ دنیا برای من تنگ است. من می خواهم چند بار زندگی کنم و چند بار بمیرم.

 

او به یاد دارد که چطور نخستین نقشش در تئاتر که به یک دقیقه هم نمی کشید با توقیف گروه تئاتر برادرش در مشهد سوخت! این تئار به دلیل آنکه نقش منفی داستانش، پدربزرگ استاندار بود، توقیف شد! داستان «از پانیفتاده ها» از غلامحسین ساعدی.

 

 

رضا کیانیان با زبان طنز درباره «چگونگی بازیگر شدنش» سخن گفت


 

کیانیان گفت: چون دوست داشتم چندبار زندگی کنم هیچ وقت نقش های تکراری را قبول نکردم و گاهی چندسال پشت سر هم در دوران شهرتم بیکار بودم. البته این یک جور دیوانگی است که به هر حال من انجام دادم.

 

به برند تبدیل نشدم

 

به اعتقاد او مردم دوست دارند وقتی از نقش یک بازیگر خوششان می آید همیشه او را در همان نقش ببینند؛ اما مخالفت وی با چنین دیدگاهی باعث شده است که به قول خودش در دنیای بازیگری تبدیل به برند نشود.

 

از نظر کیانیان مردم هر بار که نام او را بر روی پوستر یک فیلم می بینند از خود یپرسند که کیانیان این بار چه بازی کرده است؟

 

وی به اینکه هر انسانی در درون خود راز و گنج پنهانی دارد معتقد است. او در این زمینه گفت: جامعه برای هر کدام از ما نقش جایگاهی تعیین می کند که اگر به آن قائل باشیم، گم می‌شویم و نخواهیم توانست گنج خودمان را پیدا کنیم.

 

این بازیگر ادامه داد: از نظر من هیچ چیز دراین دنیا نمونه ندارد، خداوند همه موجودات را مانند خودش یگانه خلق کرده است و هر انسان زمانی راز خود را در می یابد که خودش باشد، فقط خودش!

 

 

مدیرعامل بانک پاسارگاد: طرح مسکن مهر از مهم‌ترین عوامل تورم در سال‌های اخیر بود

 

مدیرعامل بانک پاسارگاد ارائه راهکارهای برون رفت از مشکلات اقتصادی کنونی را موضوع سخنرانی خود در TEDx دانشگاه صنعتی شریف انتخاب کرد.

 

دکتر مجید قاسمی در این سخنرانی در به اشتراک گذاری نظرات خود با شرکت کنندگان، مهم ترین راهکار کنترل تورم را استقلال بانک مرکزی در به کارگیری ابزارهای پولی خواند.

 

وی درباره ضرورت استقلال بانک مرکزی در نظام اقتصادی کشور خاطرنشان کرد: فراهم کردن استقلال بانک مرکزی از سوی شورای عالی پول و اعتبار می‌تواند بهترین راهکار کنترل تورم در شرایط فعلی باشد، البته این بانک به استقلال در سیاست‌گذاری نیازی ندارد، بلکه موضوع اصلی استقلال در به‌کارگیری ابزارهای پولی است.

 

رئیس سابق بانک مرکزی با اشاره به دوران مسئولیت خود در بانک مرکزی در سال‌های دفاع مقدس، یادآور شد: در سال‌های جنگ در دو سال پیاپی کل درآمد ارزی کشور 5.7 میلیارد دلار و 7.2 میلیارد دلار بود در حالی‌که در آمد کشور در چند سال گذشته 800 میلیارد دلار بوده است اما مردم از وضعیت اقتصادی راضی نیستند.

 

مدیرعامل بانک پاسارگاد با بیان اینکه کشور در هشت سال گذشته خلاف جهت سند چشم‌انداز افق سال 1404 حرکت کرده است، تصریح کرد: رکود تورمی در سال‌های گذشته نتیجه سیاست‌های اقتصادی ناسازگار و تشدید تحریم غرب علیه ایران است.

 

قاسمی ادامه داد: رئیس‌جمهوری در دولت‌های هفتم و هشتم تخصص اقتصادی نداشت اما توانست علمای اقتصاد را در جایگاه‌های درست قرار دهد و اگر شیوه به همان شکل ادامه پیدا می‌کرد تورم 10.4 درصدی ابتدای سال 1384 می‌توانست تا پایان همان سال تک رقمی شود.

 

به اعتقاد وی رشد نقدینگی و استفاده از پول بانک مرکزی در تأمین مالی پروژه‌ها و نیز اضافه‌برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی در چند سال گذشته، رکود تورمی را شدت بخشیده است.

 

مدیرعامل بانک پاسارگاد همچنین اجرای پروژه مسکن مهر را از مهم‌ترین عوامل تورم در سال‌های گذشته در کشور خواند و افزود: بنا بر اظهارات وزیر راه‌ و شهرسازی 50 درصد تورم ناشی از پروژه مسکن مهر بوده است چرا که آنچه باید به دست مردم انجام می‌شد، دولتی شد و پول‌های پرقدرت بانک مرکزی را به میان آورد.

 

 

دکتر قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد و رییس اسبق بانک مرکزی


 

قاسمی تأکید کرد: البته این نکته نیز نباید فراموش شود که تحریم، قیمت برخی از کالاهای کشور را حتی تا 60 درصد نیز بالا برد؛ چرا که تولید در کشور بدون شک وابسته به واردات است.

 

«فوتبال، تیله و توپ»، رزبادهای «فردوسی پور»!

 

«Rosebud» خود را دنبال کردید یا اجازه دادید تا آرزوهای کودکی در بحبوحه کار و درس و زندگی گم شوند؟ این سؤالی است که به نظر عادل فردوسی پور همه باید سعی کنند به آن پاسخ دهند.

 

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، تهیه کننده برنامه تلویزیونی پربیننده 90 در سخنرانی خود در TEDx دانشگاه صنعتی شریف با نمایش سکانسی از فیلم همشهری کین- سکانسی که کین در لحظه مرگ، «رزباد» - نام سورتمه دوران کودکی خود - را زمزمه می کند، سعی کرد تا به شیوه ای متفاوت از اهمیت دنبال کردن آرزوها برای کسب موفقیت سخن بگوید.

 

به گفته فردوسی پور «فوتبال، تیله و توپ!» رزبادهای او از دوران کودکی بوده اند. او هیچ وقت آنها را از یاد نبرده تا جایی که بتواند دوباره همه شان را به دست بیاورد.

 

او در این نشست گفت: بازی مورد علاقه من در از کودکی دروازه درست کردن با خودکار و تیله بازی بود و اینکه در نهایت در پایان لیگ تیله‌یی، مثل همیشه، لیورپول قهرمان شود!

 

او در یک خانواده کاملا غریبه با فوتبال به دنیا آمده و بزرگ شده است اما اعضای خانواده با علاقه او به فوتبال از جام جهانی 1978 وقتی که عادل فردوسی پور تنها چهارسال داشته آشنا بوده اند؛ وقتی که برای هر توپ گل شده در بازی ها، نیمه شب همه را از خواب بیدار می کرده است.

 

سؤال او این است که آیا ما هم «رزباد» خود را درس و کار و زندگی رها میکنیم یا همه عمر آن را برای محقق کردنش در ذهن خواهیم داشت؟

 

برای این مجری تلویزیون، گویا حضور در این رسانه نیز جدا از این مجموعه رزبادها نبوده چنانچه به اذعان خودش برای شرکت در مسابقه ها و حضور در قاب تلویزیون هیچ فرصتی را فروگذار نبوده است.

 

 

عادل فردوسی‌پور از آرزوی های کودکی‌اش گفت که هرگز آنها را رها نکرده است


 

او معتقد است که تمام جریان زندگی را می توان در فوتبال حس کرد؛ پدیده ای جهانی که مردم همه جای دنیا را با هم متحد می کند. برنامه 90 هم به دلیل موضوع فوتبالی اش تا این اندازه محبوب است و اگر به رشته دیگری می پرداخت تا این اندازه مطرح و موفق نبود.

 

فردوسی پور در پانزدهمین سال آغاز برنامه «نود» گفت: من برای موفقیت برنامه و اجرای کاری که دوست دارم و به آن معتقدم هزینه های زیادی داده ام؛ از موهای سپید گرفته تا تهدیدها و تحدیدها. اما همیشه حق را گفته ام و با حفظ حرمت ها تابوشکنی کرده ام. توانستم از مقام ها و بازیکنانی که هیچ وقت اجازه داده نمیشد، انتقاد کنم.

 

 

 

نخستین «تدکس» دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد


 

 

نخستین «تدکس» دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد


 

 

این مراسم از ساعت ۹ تا ۱۸ در دانشگاه شریف برگزار شد


 

 

عادل فردوسی‌پور که خود دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی شریف است، آخرین سخنران این مراسم بود

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر