پنجشنبههای سال تحصیلی 92-93 تعطیل نیست
واکنش وزارت آموزش و پرورش به انتقاداتی که پیش از این به این طرح وارد شده بود این بود که تعطیلی پنجشنبهها بخشی از سند تحول بنیادین بوده، شورایعالی آموزش و پرورش تصویب کرده و لذا قانونی است. اما مهدی بهلولی، کارشناس آموزش و پرورش میگوید: در سند تحول بنیادین چیزی به نام تعطیلی پنجشنبهها نیامده است. دراین سند موضوع ساماندهی زمان آموزش مطرح شده اما بهصورت صریح اشارهای به تعطیل شدن پنجشنبهها ندارد. لذا به نظر میرسد که این برداشت آقای حاجیبابایی بوده و میتواند تغییر کند. طوری که به نظر میرسد به احتمال زیاد این طرح در سال تحصیلی 93-93 عوض میشود چراکه پایه سستی دارد. وی درباره مشکلات این طرح میگوید: زمانی که خواستند این طرح را اجرا کنند یک هفته به شروع سال تحصیلی باقی مانده بود. طوری که مدرسهها دو برنامه درسی تنظیم کرده بودند؛ یکی در صورت تعطیلی و دیگری در صورت عدم تعطیلی پنجشنبهها. وضعیت معلمان هم مشخص نبود. هیچ آسیبشناسی از این طرح صورت نگرفت. برای همین درحال حاضر هم به نظر نمیرسد که اجرای این برنامه به صلاح باشد چراکه معلمان مجبورند که درسها را در چهار زنگ خلاصه کنند. خود آقای حاجیبابایی اول گفتند که پنجشنبهها روزی است که درآن میتوان به مسائل پرورشی، آشنایی با زلزله، مسائل شهروندی و آتشنشانی پرداخت اما با این حال کلا مدارس تعطیل شد. او اضافه میکند: مدرسههای کشور ما مکان مناسبی برای ارائه زنگ چهارم نیستند چراکه کیفیت آموزش را پایین میآورند. کلاسها برای دانشآموزان بعضا خستهکننده است. در کشورهایی که مدارس آن مجهزند، دانشآموز میتواند تا ساعت 5 مدرسه برود. این مدارس وسایل استراحت، تفریح و آموزشی مناسبی دارد اما زنگ چهارم در مدارس ما زنگ مردهای است. بهلولی اعتقاد دارد که درحال حاضر پیش از اتخاذ هر تصمیمی باید مطالعه پِژوهشی بر کیفیت این طرح انجام شود. چراکه به عقیده او طیف خانوادههای فقیر بیشتر از این طرح آسیب دیدهاند. «برای این خانوادهها تنها فرصت آموزشی پنجشنبههاست لذا بچهها در روز پنجشنبه رها میشوند اما خانوادههای متمول از این تعطیلی برای کلاسهای متفرقه استفاده میکند».
آسیب تعطیلی پنجشنبهها به پسران وارد شد
به گفته این کارشناس آموزش و پرورش دخترها بیشتر از پسرها از ظرفیت این تعطیلیها استفاده کردند. چرا که آنها بیشتر از پسرها درس میخوانند اما کنترل پسرها توسط خانواده در روزهای تعطیل دشوار میشد. او اضافه میکند: اگر آقای نجفی رای میآوردند بهطور قطع میگفتم که یکی از 3 برنامه مهمشان بازنگری در سند تحول بنیادین است. اما حتی اگر در حال حاضر هم اوقات فراغت دانشآموزان در پنجشنبهها غنیسازی شود باز مشکل چهار زنگ بودن و فشار ناشی از آن حل نمیشود چراکه مدارس ما امکان سرویسدهی مناسب را برای جلوگیری از خستگی کودکان ندارند و تعطیلی به سود کیفیت آموزش نبوده است.
تعطیلی به شرط اجرای 5 مرحله