چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - July 03 2024
کد خبر: 27319
تاریخ انتشار: 21 شهريور 1395 11:27
بورس ارز با یکسان سازی نرخ ارز

اقبال سرمایه‌گذاران خارجی به بورس تهران

به گفته محمدی جاذبه بورس ایران برای سرمایه گذاران خارجی زیاد است و تحلیل اقتصاددانان خارجی این است که کانون سرمایه گذاری از اروپا و آمریکا در حال انتقال به آسیا است و اصلاح رویه های اجرایی را اولویت دیگر سازمان بورس اعلام کرد.
راه امروز: شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در اولین نشست خبری خود به عنوان ریاست بورس تهران در جمع خبرنگاران، ارتقا سامانه های معاملاتی و سامانه تسویه و پایاپای را اولویت سازمان بورس در چارچوب اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.
وی اصلاح رویه های اجرایی را اولویت دیگر سازمان بورس اعلام و تصریح کرد: سامانه زمان سنجی  بازار سرمایه راه اندازی شده و همه بخش هایی که تحت تاثیر بورس هستند مانند بورس کالا، بورس تهران، بورس انرژی به این  سامانه متصل می شوند. و گزارش ها به شورای عالی بورس اراىه می شود تا مشخص شود معاملات چقدر طول می کشد.
محمدی راه اندازی ابزارهای جدید را از اولویت های دیگر سازمان بورس اعلام و خاطرنشان کرد: راه اندازی اختیار خرید و فروش در کشور از کارهایی است که باید انجام شود و باید بتوانیم در زمان کوتاهی این کار را انجام دهیم.
وی به تعامل با نهادهای دیگر اشاره و اظهار کرد: در این راستا با بانک مرکزی از طریق صندوق ها برای کاهش نرخ سود بانکی تعامل می کنیم  ، صندوق ها در این زمینه پیشنهادهایی را ارئه دادند که عمده آن در سازمان بورس مورد موافقت قرار گرفته است.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه واگذاری اختیارات به ارکان بازار مانند نهادهای مالی را آغاز کردیم، ادامه داد: در این راستا برخی موارد را به خود صندوق ها واگذار کردیم از جمله تغییر هزینه صندوق ها.
وی به تقویت فرایند اطلاع رسانی و افشا اشاره کرد و آن را از الزامات دانست.
به گفته اون این موضوع اجباری می شود و شرکت ها موظف می شوند به صورت ماهانه فروششان را اعلام کنند.
وی به اطلاع رسانی بین المللی و شفافیت  اشاره و تاکید کرد: IRFS باید انجام شود و در این راستا ٢٠ شرکت از جمله بانک ها و شرکت هایی که مشمول تلفیق هستند ملزم خواهند شد که گزارش عملکرد سال ٩٥ را در سال ٩٦ با این روش انجام دهند.
وی افزود: انعقاد تفاهم نامه با کشورهای مهم آغاز شده و در این راستا تفاهم نامه ای را با آلمان درباره همکاری در زمینه انتقال دانش مالی و فنی منعقد کردیم. کشورهایی که به زبان آلمانی صحبت می کنند سهم خوبی از پورتفولیوی ما دارند.
وی به تسریع در فرایند پذیرش شرکت های بورسی و ایجاد صندوق ها اشاره کرد و گفت: تقویت بازارگردانی، در حال بررسی است و امیدواریم نهادهای مالی بتوانند به تناسب فعالیت هایشان بازارگردانی انجام دهند.
وی گفت: یکسان سازی نرخ ارز پیش شرط مناسبی برای بازار سرمایه است و با بانک مرکزی تفاهم کردیم تا پس از یکسان سازی، بورس ارز (بازار مشتقه ارزی) را عملیاتی کنیم.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به راه اندازی سلف موازی گندم اشاره و اضافه کرد: از نظر سازمان و بورس کالا این موضوع  مشکلی ندارد و شرکت بازرگانی دولتی و  کارگزاری بانک کشاورزی باید با هم تفاهم کنند.
به گفته محمدی جاذبه بورس ایران برای سرمایه گذاران خارجی زیاد است و تحلیل اقتصاددانان خارجی این است که کانون سرمایه گذاری از اروپا و آمریکا در حال انتقال به آسیا است.
محمدی با اشاره به اینکه پرداخت سود باید قانون مند تر شود و وظیفه سازمان است که سود سهامداران خرد دنبال شود چراکه این سهامداران نمیتوانند حق خود را بگیرند، گفت: راه اندازی اوراق جدید و اختیار خرید وفروش یکی از کارهایی است که باید انجام شود و ما در زمان کوتاهی عملیاتی کنیم. پاییز برای اختیار خرید وفروش زود است اما تا پایان سال انجام می شود.
وی تاکید کرد: با معاملات بلوکی خارج از ضوابط برخورد می شود. اگر شایعه ای در فضای مجازی منتشر می کند وظیفه رسانه ها این است که  این موضوع را شفاف کنند و به شایعات بی اهمیت باشند، ضمن اینکه سرمایه گذار عقلایی به شایعات توجه نمی کند.
منبع: اقتصاد آنلاین
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر