شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - September 28 2024
کد خبر: 26586
تاریخ انتشار: 08 شهريور 1395 14:21
وزیر امور خارجه معتقد است کسانی که صدور نامه آرامش بخش برای بانکهای خارجی علاقه مند به همکاری با ایران را زیر سوال برده اند، با طرح «حرفهای بی مورد و بی معنی » سوء استفاده سیاسی کرده اند.

ظریف:  محمد جواد ظریف در پایان سفر دوره ای خود به 6 کشور آمریکای لاتین به خبرنگاران گفت: «متاسفانه برخی دوستان در کشور از این اصطلاح آگاهانه سوءاستفاده کردند در حالی که معنا و کارکرد آن را می دانستند.»

وی توضیح داد: Comfort Letter یا همان نامه آرامش بخش اصطلاحی در روابط بانکی است که براساس آن، وزارت خزانه داری آمریکا نامه ای به بانکها می دهد که نگران مراوده با کشورها نباشند.

ظریف افزود: آنها ده ها مورد از این نامه را طی سه سال گذشته حتی قبل از برجام صادر کرده اند، چون برخی بانکها برای اینکه با دیگر کشورها بویژه کشوری که از تحریم خارج می شود، درخواست چنین نامه ای دارند.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد که کشورهای ذیربط بطور مستقیم درخواست خود را مطرح می کنند و ما نیز به آمریکایی ها فشار می آوریم که بر اساس تعهداتشان، این نامه را صادر کنند.
ظریف گفت: بانک ها و بخش های اقتصادی از صدور این نامه استقبال می کنند چون کار خوبی است اما برخی دوستان که می خواهند از هر دستاوردی برای اهداف سیاسی سوء استفاده کنند، حرف هایی بی مورد و بی معنی زدند که امیدوارم به بتدریج هدایت شوند.

این اظهارات ظریف واکنش به آن دسته از منتقدان دولت یازدهم است که از درخواست صدور نامه آرامش بخش انتقاد کرده و آن را نوعی امان نامه توصیف کرده اند.

ظریف روز جمعه در جمع خبرنگاران در شیلی موضوع صدور نامه آرامش بخش از سوی آمریکا برای بانک های خارجی علاقه مند به همکاری با ایران را اعلام کرد.

ظریف تصریح کرد: احساس می کنیم آمریکای لاتین منطقه ای مستعد برای ارتباطات با ایران است و با توجه به روابط بسیار خوب سیاسی موجود لازم است این روابط را با مناسبات گسترده اقتصادی تحکیم ببخشیم.

وی درباره زمان دستیابی به نتایج ملموس این سفر در عرصه اقتصادی اظهار داشت: نتایج اقتصادی در روابط بین الملل در هیچ شرایطی یک شبه بروز نمی کند.

وزیر امور خارجه افزود: نتیجه مشخص این سفر آن است که بخش خصوصی ما توانسته است با مسئولیت ها و توانمندی های کشورهای یاد شده آشنا شود و زمینه های همکاری مشترک را بررسی کند اما از این پس این بستگی به همت دوستان بخش خصوصی ما دارد که تا چه میزان موضوع را پیگیری و از موقعیت های بوجود آمده استفاده کنند.

ظریف خاطرنشان کرد: ما شرایط ایجاد زمینه برای حضور فعال بخش خصوصی در جهت صادرات خدمات فنی و مهندسی، کالاهای غیرنفتی و تبادلات کالا با استفاده از توان ترانزیتی جمهوری اسلامی و مجموعه امکاناتی که می توانیم در اختیار این بخش قرار دهیم را ارائه کرده ایم و از این به بعد نیز در خدمت بخش خصوصی خواهیم بود.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به انجام 6 سفر دوره ای طولانی مدت با فعالان بخش خصوصی به نقاط مختلف دنیا برای گسترش معادلات اقتصادی ایران با دیگر کشورها که عمدتا پس از برجام صورت گرفته است، گفت که این گونه سفرها در آینده نیز ادامه خواهد یافت.

ظریف در این زمینه از برنامه خود برای سفر به کشورهای آفریقایی، آسیای جنوب شرقی و منطقه شرق آسیا در ماه های آینده خبر داد و درباره همکاری اقتصادی ایران و ونزوئلا گفت: ونزوئلا کشور بسیار ثروتمند، غنی و دارای منابع انسانی و طبیعی گسترده است و باید بتوانیم از ظرفیت ها و توانمندی های آن استفاده کنیم.

وزیر امور خارجه افزود: در همین راستا، دو کشور در جریان سفر توافق کردند کمیته مشترکی برای حل و فصل مشکلاتی که خصوصا به خاطر تحریم ها باقی مانده بود، تشکیل شود.

ظریف ادامه داد: علاوه بر آن توافق کردیم در حوزه های مورد علاقه مانند صنایع غذایی، صنایع و فناوری های پیشرفته و نیز حوزه نفت و گاز همکاری گسترده تر و جدی تری داشته باشیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی که روز یکشنبه سفر خود را به 6 کشور نیکاراگوئه، اکوادور، شیلی، بولیوی و ونزوئلا آغاز کرده بود، امروز دوشنبه پس از برگزاری دیدارهای فشرده با رییس جمهوری، وزیر خارجه و دیگر مقام های بلندپایه هر یک از کشورها و شرکت در همایش بررسی فرصت های مشترک اقتصادی با حضور فعالان بخش خصوصی و دولتی هر کشور به این سفر پایان داد و به تهران بازگشت.

ظریف که یک هیات 120 نفره سیاسی و اقتصادی را هدایت می کرد برای انجام این سفر دوره ای ناچار شد بیش از 55 ساعت پرواز کند.

این نخستین سفر او در مقام وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران به منطقه آمریکای لاتین بود.
ظریف همچنین اولین وزیر خارجه ایران بود که در طول تاریخ روابط سیاسی میان تهران و سانتیاگو به شیلی سفر کرد.

منبع: ایرنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر