دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - July 01 2024
کد خبر: 25416
تاریخ انتشار: 23 مرداد 1395 15:11
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهدای اعلام کرد:

پاسخ قاطع به اقدام ترکمن ها در اخذ عوارض از کامیون های ایرانی

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای وزارت راه و شهرسازی گفت: اقدام ترکمن ها در اخذ عوارض از کامیون های ایرانی برخلاف روابط حسن همجواری و توافق نامه های حمل و نقلی دو کشور است ...
راه امروز: «محمدجواد عطرچیان»در باره اقدام ترکمنستان در خصوص افزایش تعرفه تردد کامیون های ایرانی از خاک این کشور، افزود: این عوارض از روز دوشنبه گذشته (18 مردادماه) از سوی طرف ترکمنی و فقط بر روی کامیون های ایرانی ترانزیتی وضع شده است.
وی گفت: ترکمن ها اینک به اخذ عوارض 160 دلاری از کامیون های کمتر از 20 تن و عوارض 260 دلاری از کامیون های بالای 20 تنی ایرانی به عنوان حق ترانزیت (عبور) کشورشان اقدام کرده اند و علاوه بر آن به ازای هر یک کیلومتر تردد نیز یک دلار از همه کامیون های ایرانی دریافت می کنند.
عطرچیان خاطرنشان کرد: این اقدام فقط بر روی کامیون های ترانزیتی ایرانی که به مقصد کشورهای همسایه ترکمنستان از جمله قزاقستان، قرقیزستان ، ازبکستان و تاجیکستان در حرکتند اعمال شده، اما شایعاتی در مرزها پیچیده که به زودی این عوارض را از کامیون های دوجانبه (که فقط بین ایران و ترکمنستان حرکت می کنند) نیز اخذ خواهند کرد.
وی یادآور شد: این اقدام ترکمن ها فقط بر روی کامیون های ترانزیتی ایرانی وضع شده و در حال حاضر با کامیون های ترک، ازبک و قزاق کاری ندارند. 
به گفته این مقام مسئول، این اقدام ترکمن ها بدون اطلاع قبلی بوده و از کامیون داران ایرانی اخذ می شده است و بسیاری رانندگان (بویژه کامیون هایی که از قزاقستان به ترکمنستان وارد می شده اند) نیز با سرباز زدن از پرداخت این عوارض، هم اینک در مرزهای کشورهای قزاقستان و ازبکستان با ترکمنستان مانده اند؛ اما هیچ صفی از کامیون ها در مرزهای ایران تشکیل نشده است.
وی ادامه داد: سالیانه 75 هزار کامیون ایرانی به مقصد ترکمنستان و بین هفت تا هشت هزار کامیون دیگر از خاک این کشور به مقصد سایر کشورهای همسایه در تردد است و در مقابل، سالیانه حدود 20 هزار کامیون ترکمنی نیز به مقصد ایران حرکت کرده و حدود دو تا سه هزار دستگاه کامیون ترکمنی از خاک ایران به سمت ترکیه ترانزیت می کنند.
عطرچیان یادآور شد: کامیون داران و شرکت های حمل و نقل ایرانی این عوارض را نهایتا پرداخت نمی کنند، بلکه آن را از صاحبان کالاها اخذ می کنند و بر این اساس، اقدام طرف ترکمنی به گران شدن مسیر ترانزیتی شان می انجامد.
مدیرکل دفتر ترانزیت بین المللی سازمان راهداری تصریح کرد: این حرکت ترکمن ها برخلاف توافق نامه های حمل و نقلی و برخلاف روابط حسن همجواری دو کشور است که هنوز علت آن را نمی دانیم.
وی تاکید کرد: بطور قطع این حرکت بر روابط اقتصادی و تجاری دو کشور تاثیر منفی خواهد گذاشت.
عطرچیان با بیان اینکه از هفته گذشته اعتراض خود را به این حرکت از مجاری دیپلماتیک اعلام کرده ایم، تصریح کرد: پس از هماهنگی های لازم با مراجع ذیربط، از هفته آینده رفتار متقابل با کامیون های ترکمنی انجام خواهیم داد.
این مسئول به خبرنگار ایرنا گفت: هر اقدام ترکمن ها از هفته آینده اعم از اخذ عوارض و عدم اجازه ورود کامیون های خالی به سمت ترکمنستان، پس از اعلام به مرزهای رسمی باجگیران، سرخس، اینچه برون و لطف آباد با اقدام متقابل پاسخ داده خواهد شد.
عطرچیان تاکید کرد: هرگونه مذاکره با ترکمن ها برای لغو این عوارض باید از مجاری دیپلماتیک انجام شود و در حال حاضر هیچ بحثی با طرف ترکمنی نداریم و تنها بر اساس اصل رفتار متقابل عمل خواهیم کرد.
وی اضافه کرد: به نظر می رسد این اقدام طرف ترکمنی در راستای جایگزینی ناوگان ترکمنی و حذف ناوگان ایرانی بوده و محدودیت های ایجاد شده برای ناوگان کشورمان در عمل بازار حمل و نقل منطقه را در اختیار کامیون های ترکمنی خواهد گذاشت؛ در صورتی که طرف ایرانی برای حفظ سهم خود در بازار حمل و نقل منطقه، همه اصول بازی برد- برد و اصل رفتار متقابل را سرلوحه کار خود قرار خواهد داد.
به گزارش ایرنا، اردیبهشت ماه گذشته عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در دیدار با وزیر امور خارجه ترکمنستان خواستار افزایش میزان تردد روزانه کامیون بین دو کشور از 600 به 800 کامیون در روز شده و گفته بود، در صورتی که ترکمنستان نسبت به دریافت مجوزها و هماهنگی های لازم اقدام کند، میزان تردد کامیون ها تا ماه های ژوئن و جولای می تواند به 800 دستگاه افزایش یابد و در این زمینه ایران آمادگی دارد هماهنگی های گمرکی، ایجاد پنجره واحد در پایانه های مرزی و سایر شرایط را ایجاد کند.
منبع: ایرنا

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر