جمعه ۱۵ تير ۱۴۰۳ - July 05 2024
کد خبر: 20332
تاریخ انتشار: 26 دی 1394 20:10
گفتگو با اکرم محمدی علی آبادی کاندیدای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی:

فرهنگ مردسالار اجازه رشد فرهنگی را به زنان نمی‌دهد

کمپین «تغییر چهره مردانه مجلس» سلسله مصاحبه‌هایی را جهت آشنایی افکارعمومی با نامزدهای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تدارک دیده است. گفتگوی زیر با اکرم محمدی علی‌آبادی ۴۲ ساله لیسانس شیمی و فوق لیسانس برنامه‌ریزی سیستم‌های اقتصادی و اجتماعی از حوزه انتخابی ملایر استان همدان انجام شده است.
ـ مهم‌ترین انگیزه شما برای ثبت نام در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی چه بود؟
دخالت درتعیین سرنوشت خود و هزاران زن و مرد دیگر هموطن از طریق حضور فعال در تدوین و تفسیر قوانین مربوط به اشتغال،تولید و تخصیص بودجه به این دو فاکتور مهم،جلوگیری از تدوین وتصویب قوانین ضد اشتغال و ضدسرمایه‌گذاری و ضد زنان و کارگران و بازنشستگان
ـ در صورتی‌که بتوانید وارد مجلس شوید، آیا برنامه مشخصی برای بهبود شرایط زنان دارید؟
درصورتی‌که بتوانم در مسیر بالا نمایندگان دیگر را با خود همراه کنم، سعی خواهیم کرد زمینه اشتغال برای همه اقشار ازجمله زنان، جوانان،..را فراهم کنیم و این امر بدون مشارکت گسترده زنان در انتخابات محقق نخواهد شد.
ـ با توجه به برنامه‌هایی که دارید، خودتان را بیشتر نماینده چه بخشی از جامعه زنان می‌دانید؟
وقتی کسی به عنوان نماینده مجلس انتخاب می‌شود، نماینده همه مردم آن جامعه خواهد بود. اما باتوجه به پیشینه فعالیت‌هایم در بخش کارگری و زنان کارگر بالطبع می‌توانم بگویم حساسیت بیشتری روی اقشار زیر دارم :زنان،کارگران زن و زنان سرپرست خانوار، بازنشستگان و زنان تحصیل‌کرده که هم‌اکنون درحال پیشی گرفتن بر مردان تحصیل‌کرده هستند.
ـ فکر می‌کنید مهم‌ترین مشکلات زنان در ایران چیست و برای حل آنها چه راهکاری پیشنهاد می‌کنید ؟
آماری که در روزهای اخیر منتشر شده است نشان می‌دهد که نرخ بیکاری زنان تحصیلکرده ۶۵٫۵درصد است در حالی‌که همین شاخص در مورد مردان ۱۸٫۵ درصد عنوان شده است.
 بزرگترین مشکل درجامعه ایران، بالابودن نرخ بیکاری، رکود شدید و تورم که البته ادعا می‌شود کنترل شده، عدم توجه به تولید و صنعت، عدم توجه به سرمایه‌گذاری، فراموش کردن موضوع و اصل و موجودیتی به نام نیروی کار است. بالطبع چنین جامعه‌ای دچار مشکلات فرهنگی و تربیتی و .. خواهد شد. جرم وجنایت، بی‌بندوباری، اعتیاد و فحشا افزایش خواهد یافت واز آنجا که همواره مشکلات گریبان ضعیف‌ترین اقشار یک جامعه را خواهد گرفت. زنان، کودکان و سالخوردگان در چنین شرایطی بیشترین آسیب را متحمل می‌شوند. زیراکه جامعه ای که سطح رفاه مادی آن پایین باشد، فرصت و هزینه‎ای را صرف مسایل فرهنگی و هنری و ادبی و هنری ورزشی نخواهد کرد.
فرهنگ مردسالارانه و قوانینی که توسط مردان نوشته و اجرا می‌شود، آیا اجازه رشد فرهنگی به زنان رامی‌دهد؟ آیا اجازه خودباوری و اعتمادبه نفس را به زنان می‌دهد؟ آیا وظایف سنگین خانه‌داری، کار درخارج ازخانه، بچه‌داری، بارداری و … اجازه آسایش روحی وروانی را به زن می‌دهد؟
قوانینِ به ظاهر به خیر وصلاح زنان مثل افزایش زمان مرخصی زایمان، کم کردن ساعات کارزنان، دورکاری و……..اینها در واقع همه قوانین ضداشتغال زنان محسوب می‌شوند، چرا که هیچ کارفرمایی، با این شرایط سخت تولید حاضر به استخدام و به کارگیری چنین نیرویی نخواهدبود واینجاست که کارفرما ترجیحا مرد و یا درصورت نیاز مثلا در کادرهای بیمارستانی، نیروی زن مجرد استخدام می‌کند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر