دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - July 01 2024
کد خبر: 1818
تاریخ انتشار: 06 مرداد 1392 22:21
ساخت پمپ‌ مگنتی با قابلیت پمپاژ مواد سمی صنعتی توسط محققان کشور
پمپ‌های مگنتی جهت پمپاژ مواد سمی و سیالات خطرناک قابل استفاده در صنایع پتروشیمی و هسته‌یی در یکی از واحدهای پارک علم و فناوری فارس ساخته شده و به تولید صنعتی رسید.

احمد مختاری، مدیرعامل شرکت دانش بنیان سازنده این پمپ‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری دانشجویان ایران (ایسنا) با بیان این که محرک پمپ‌های مگنتی ساخته شده از نوع مغناطیسی است و انتقال حرکت از موتور الکتریکی به ایمپیلر (impeller) از طریق نیروی مغناطیسی انجام می‌گیرد، افزود: پمپ‌های مغناطیسی برای پمپاژ مواد سمی و سیالات خطرناک نظیر اسید سولفوریک بدون استفاده از مکانیکال سیل طراحی شده است.

وی ادامه داد: به دلیل عدم استفاده از مکانیکال سیل در ساختار این پمپ‌ها نشستی سیال وجود ندارد؛ لذا برای پمپاژ مواد سمی و خورنده بسیار مناسب است. همچنین در این پمپ‌ها با استفاده از یک قطعه جدا کننده ساده مقاوم در مقابل سیال در حال پمپاژ، محیط بیرون و محیط سیال در حال پمپاژ از یکدیگر جدا می‌شود و با استفاده از بیرینگ‌های سرامیکی از جنس سیلیکون کارباید و قرار گرفتن آنها در سیال خود سیال در حال پمپاژ روانکاری سیستم را نیز انجام می‌دهد.

مختاری با بیان اینکه این محصول برای اولین بار در ایران تولید شده است، افزود: پمپ‌ مگنتی طراحی و تولید شده از لحاظ کیفیت، بازدهی و کارایی با نمونه‌های خارجی برابری می‌کند در حالی که قیمت آن دو سوم قیمت نمونه‌های خارجی است.

به گفته وی نداشتن هیچ گونه نشتی و تحمل دماهای بالا تا 350 درجه سانتی گراد از مزایای مهم این پمپ مگنتی است.

مختاری در پایان گفت‌وگو با بیان اینکه این پمپ‌ها در صنایع پتروشیمی، نفت و گاز، پالایشگاه و انرژی هسته‌یی قابل استفاده است، افزود: در حال حاضر این پمپ‌ها به تولید صنعتی و تجاری رسیده و در پتروشیمی‌های پارس و تندگویان استفاده می‌شود.
برچسب ها: پمپ‌ مگنتی
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر