بازنگری از روی ناچار
شاید دولت یازدهم چارهای ندارد جز بازنگری بودجه. تا اول بررسی کند که دولت قبلی چه میزان از بودجه 730 هزار میلیارد تومانی مصوب سالجاری را برایش باقی گذاشته و در گام دوم ببینید که چه میزان آن بر مبنای واقعیت است و چه میزان آن خوشبینانه. چون پیش از این برخی از کارشناسان اقتصادی هشدار داده بودند دولت دهم بودجهای برای دولت یازدهم باقی نخواهد گذاشت. نوبخت هم در تشریح همین موضوع گفت: باید نحوه عملکرد سه دوازدهم بودجه مورد بررسی قرار بگیرد. تا آنجایی که من اطلاع دارم از 210 هزار میلیارد تومان که بودجه عمومی کشور است در 3 ماهه اول سال یعنی عملکرد سه دوازدهم حدود 2300 میلیارد تومان بود یعنی 44درصد سه دوازدهم، محقق شده است. به نظر میرسد در صورت ارائه طرح اصلاح بودجه به مجلس، نمایندگان مجلس هم از آن استقبال کنند. چون پیش از این تعدادی از اقتصاددانان مجلس خواستار ارائه لایحه اصلاحی بودجه در دولت یازدهم شده بودند. از جمله احمد توکلی، نماینده مردم تهران در مجلس درآمد 68 هزار میلیارد تومانی دولت از فروش سهام و انتشار اوراق مشارکت را نقض اصول علمی خواند و گفت: به دلیل نبود تعادلهای شدید بودجه سال 1392 و آثار منفی آن در تشدید رکود تورمی موجود، باید نخستین اقدام دولت جدید تقدیم اصلاحیه بودجه به مجلس باشد. اما بودجهریزان هم گلایه دارند که پس از 3 ماه حضور لایحه بودجه 92 در مجلس تغییرات اعمال شده در ساختار آن انضباط مالی بودجه را کاهش داده است. برای نمونه مجلس در راستای تصویب بودجه برابری دستگاههای اجرایی را 5 برابر افزایش داد. دولت در بودجه 92 در راستای کاهش هزینههای خود و ساماندهی ردیفهای بودجهای و امکان اعمال نظارت بر عملکردها تعداد دستگاههای اجرایی را از 301 دستگاه در قانون بودجه سال91 به 61 دستگاه در لایحه بودجه سال 92 کاهش داده بود اما مجلس 61 دستگاه را بار دیگر به 301 دستگاه افزایش داد. چون معتقد بود که دستگاهی حذف نشده بلکه برخی از این حذفها حاصل ادغام دستگاههای دولتی است و این به معنی کوچک کردن دولت نخواهد بود و بنابراین تاثیری در کاهش هزینهها ندارد. همچنین در راستای تمرکززدایی از دولت و افزایش اختیارات استانها و در راستای تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه دولت طی سالهای اخیر تلاش کرد که بخشی از اعتبارات طرحهای تملک داراییهای سرمایهای را از ملی به استانی منتقل کند اما دولت باز هم این طرحها را از استانی به ملی تبدیل کرد.اما بودجه سالجاری، هم آنچه که دولت به مجلس داد و هم آنچه مجلس تصویب کرد از نگاه برخی اقتصاددانان هیچکدام ظرفیتهای مطلوبی نداشت و در هر گام دچار تغییرات جدی شد. لایحه بودجه امسال در 90 بند به مجلس تقدیم شد که از این 90 بند 25 بند ازسوی مجلسیها حذف شد و 35بند نیز دچار تغییرات کلی شد و 68 بند نیز از سوی مجلس به آن افزوده شد که چنین دخل و تصرفی در لایحه بودجه از سوی نمایندگان مجلس تاکنون سابقه نداشته است. مسالهای که بودجه امسال را خاصتر از همیشه میکند. بودجهای تهیه شده توسط 2 نهاد و مورد استفاده برای 2 دولت. دلیل این وضعیت در تدوین بودجه را هم عده زیادی نبود سازمان برنامه و بودجه میدانند. از آن جمله رئیس اسبق امور اوپک ایران و یکی از کارشناسان باسابقه در گفتوگو با فارس عنوان کرده است پیوستگی نهاد برنامهریزی با بودجه اصلیترین مشکل ساختار برنامهریزی در ایران است. برکشلی در این خصوص گفت: در صورت احیای سازمان مدیریت بخش بودجه باید از آن منتزع شده و به وزارت اقتصاد ملحق شود تا برنامهریزی فارغ از روابط و تعاملات متکی بر بودجه انجام شود.