شنبه ۱۶ تير ۱۴۰۳ - July 06 2024
کد خبر: 14871
تاریخ انتشار: 04 آبان 1394 15:47
نگاهی به عملکرد 6 ماهه خودروسازان ایرانی

افزایش تقاضای خرید با کمپین «نه به خودرو صفر»


به گزارش راه امروز، در شرایطی که کارشناسان حمایت از صنعت خودروسازی و افزایش تولید خودرو و بازگشت رونق به بازار یکی از عوامل اصلی بازگشت رونق به اقتصاد کشور عنوان می کنند دو شرکت بزرگ خودروسازی گزارش عملکرد 6 ماهه خود را منتشر کردند و کارنامه ضعیفی از عملکرد خود به نمایش گذاشتند.

بر این اساس با توجه به وضعیت رکودی حاکم بر اقتصاد و مشکلات حاکم بر صنعت خودروسازی همانطور که اکثر کارشناسان پیش بینی می کردند شرکتها در گزارش 6 ماهه خود عملکرد چندان مطلوبی از خود به نمایش نمی گذارند بر این اساس شرکتهای خودروسازی نیز وضعیت مطلوبی از عملکرد خود به نمایش نگذاشتند به طوری که شرکت ایران خودرو سود 221 ریالی خود را به 57 ریال کاهش داد و توانست در 6 ماهه اول امسال 23 ریال معادل 40 درصد از پیش بینی خود را محقق کند.

همچنین با توجه به عدم افزایش نرخ های فروش، سود عملیاتی این شرکت از 15 هزار میلیارد ریال به 8.9 هزار میلیارد ریال کاهش یافته و هزینه مالی نیز از 14 هزار میلیارد ریال به 11.4 هزار میلیارد ریال افت کرده است.

شرکت سایپا نیز همانطور که پیش‌بینی می شد با زیان مواجه شده و سود 4 ریالی هر سهم را به زیان 175 ریال تبدیل کرده و در این دوره 126 ریال زیان پوشش داده است. گزارش ها نشان می دهد که با کاهش میزان فروش این شرکت، سود عملیاتی بودجه شده این شرکت از 8008 میلیارد ریال به 4903 میلیارد ریال کاهش یابد و تنها 27 درصد از آن محقق شود.

بررسی ها نشان می دهد ایران خودرو تنها 87 میلیارد تومان وجه نقد در حساب های خود داشته که این رقم در ابتدا سال جاری 546 میلیارد تومان بوده است. این موضوع نشان از قدرت پایین این شرکت در پرداخت مطالبات کوتاه مدت خود دارد. نسبت آنی این شرکت که حاصل تقسیم دارایی های جاری سریع الوصول بر روی بدهی های جاری بوده که رقم0.7 به دست آمده است که نشان از توانایی پایین شرکت در بازپرداخت بدهی هایش است.

میزان حسابها و اسناد پراختنی تجاری این شرکت با افزایش 97 درصدی نسبت به ابتدا سال، به رقم 1688 میلیارد تومان و بدهی به شرکت ها و گروه های وابسته با افزایش 76 درصدی، به رقم 1874 میلیارد تومان رسیده است. این بحران به گونه ای است که بسیاری از قطعه سازان به علت عدم پرداخت ایران خودرو، به ورشکستگی کشیده شده اند.

موضوع دیگری که در گزارش عملکرد 6 ماهه خودروسازان وجود دارد درباره آمار فروش خودرو است. در این مدت 260642 خودرو از خانواده های متفاوت در ایران خودرو تولید شده که تنها 210572 فروند آن به فروش رسیده است. نکته قابل توجه افزایش فروش این خودرو ساز در سه ماهه دوم و همزمانی آن با کمپین نه به خودرو صفر است. در مدت سه ماهه اول 96513 دستگاه به فروش رسیده و این رقم در سه ماهه دوم به 119627 دستگاه رسیده است.

مبلغ فروش این شرکت نیز با وجود حضور خودرو های گران قیمت تر از جمله دنا، کاهش نیم درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. این رقم معادل 6743 ملیار تومان است.

اما در این شرایط مسئولان دولتی به منظور خروج بازار از رکود افزایش سقف تسهیلات خرید خودرو به میزان 25 میلیون تومان را در دستور کار خود قرار داده اند تا از این طریق طرف تقاضا در بازار را تحریک کرده و صنعت خودروسازی به رونق بازگردد. اما نکته ای که وجود دارد این است که مشکل صنعت خودرو تنها در سمت تقاضا نیست و خودروسازان باید به این نکته توجه کنند که همزمان با لغو تحریم های اقتصادی و آغاز مذاکرات خودروسازان مطرح جهان برای حضور در بازار ایران باید برای حفظ جایگاه خود در بازار سطح کیفی محصولات خود را ارتقا دهند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر