شنبه ۱۶ تير ۱۴۰۳ - July 06 2024
کد خبر: 14335
تاریخ انتشار: 24 شهريور 1394 08:37

به گزارش راه امروز،خبرگزاری آسوشیتدپرس در این باره نوشت: حسن روحانی، رئیس جمهور ایران پیام تبریکی را به مناسبت سال جدید یهودیان «روش هشانا» به مردم یهود ارسال کرد.

آسوشیتدپرس نوشت: اوایل صبح روز دوشنبه، اکانت منتسب به رئیس جمهوری ایران پیامی را منتشر کرد و در آن نوشت: امیدوارم ریشه‌های ابراهیمی هر دو دین (اسلام و یهودیت) که بر پایه احترام، صلح‌جویی و درک متقابل است، عمیق‌تر شود.

این خبرگزاری در ادامه می نویسد: این پیام تبریک اما در اکانت فارسی روحانی منتشر نشده است و این گمانه زنی را تقویت می کند که هدف روحانی از انتشار این پیام درست در زمانی که توافق هسته ای ایران در میان مخالفت های شدید اسرائیل در حال تصویب است، مخاطبان خارجی است.

روحانی پیام تبریک مشابهی را در سال 2013 اندکی پس از آغاز به کار به عنوان رئیس جمهوری ایران نیز در توییتر ارسال کرده بود. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در سال های اخیر پیام مشابهی را در توییتر خود منتشر کرده است.

قدمت جامعه یهودی ایران به 3 هزار سال قبل باز می گردد. بسیاری از یهودیان، ایران را پس از انقلاب سال 1979 ترک کردند؛ اما همچنان بیش از 20 هزار یهودی متولد ایران در این کشور زندگی می کنند.

این در حالی است که در دولت محمود احمدی نژاد و به دلیل مواضع و اظهارات این مقام ایرانی، تنش با یهودیان ایرانی افزایش یافت و احمدی نژاد هلوکاست را مبهم خواند و کنفرانسی را در سال 2006 برای بررسی اینکه این اتفاق رخ داده است یا نه برگزار کرد.

محمدرضا رحیمی، معاون احمدی نژاد نیز در اظهارنظری در آن زمان یهودیان را به قاچاق مواد مخدر متهم کرد.

از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی در ایران، اما دولت یازدهم اجازه تعطیل شدن مدارس یهودی در ایران در روزهای شنبه به مناسبت روزهای تعطیل در دین یهود را صادر کرد. روحانی همچنین  در حدود 400 هزار دلار بودجه برای یک بیمارستان یهودیان در تهران اختصاص داد و تنها نماینده یهودیان در مجلس ایران را به همراهی با خود در سفر به آمریکا برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 2013 دعوت کرد.



نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر