سه‌شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳ - July 02 2024
کد خبر: 12887
تاریخ انتشار: 24 تير 1394 12:19
توافق هسته‌ای چه تاثیری بر بازارها گذاشت؟

از مدیریت هیجانات در بازار ارز و سکه تا امیدواری به بورس


به گزارش راه امروز، روز گذشته 12 سال مناقشه هسته ای ایراگ و گروه 1+5 پایان یافت و توافق نهایی در وین تدوین شد و مقرر شد پس از طی فرآیند تعیین شده تمامی تحریم های مربوط به پرونده هسته ای ایران از روز اجرای توافق هسته ای لغو شود.


بازارهای مالی کشور که از 20 روز قبل در انتظار اخبار امیدوار کننده از وین بودند روز گذشته در فضای کاملا انتظاری قرار گرفتند و واکنش های متفاوتی را به این موضوع نشان دادند.


مدیریت هیجانات در بازار ارز


روز گذشته خوش‌بینی دستیابی به توافق هسته ای موجب شد دلار در نخستین ساعات فعالیت بازار به قیمت 3180 تومان برسد و برای لحظاتی با قیمت 3160 تومان نیز به فروش برسد. اما همزمان با اعلام توافق نهایی دلار تغییر مسیر دارد و با طی روند صعودی به قیمت 3220 تومان رسید.


فعالان بازار معتقدند درباره این رفتار دلار در بازار می گویند با انتشار بیانیه جمع بندی، متقاضیان و خریداران به بازار ارز آمدند و معاملات سنگینی در بازار انجام شده است.


فعالان بازار می گویند با ادامه روند افزایش تقاضا در بازار، میزان ارز موجود در صرافی ها کاهش یافت و همین امر سبب شد تا قیمت ها در معاملات امروز صبح که همانند روز های گذشته روندی نزولی داشته تغییر جهت دهد و دوباره روند صعودی بگیرند.


برخی فعالان بازار نوسان قیمتی دلار را اینطور تحلیل کردند که روز گذشته بانک مرکزی قیمت دلار رسمی را افزایش داد و بر همین اساس، نوسانات در بازار هرچند اندک، آغاز شد. اما پیش بینی می شد بعد از حصول توافق، قیمت کاهش شدید داشته باشد، اما خرید گسترده ارز از سوی بازیگران رسمی بازار موجب مدیریت قیمت ارز و جلوگیری از شوک قیمتی منفی شد.


مقاومت سکه در برابر کاهش قیمت


روز گذشته بازار سکه نیز همانند بازار ارز تحت تاثیر فضای هسته ای حاکم بر بازار بود و در ساعات نخست فعالیت بازار همزمان با کاهش قیمت ارز با کاهش قیمت مواجه شد. اما همزمان با تغییر مسیر دلار، سکه نیز در مدار صعود قرار گرفت و در نهایت بدون تغییر نسبت به روز دوشنبه به قیمت 880 هزار تومان رسید.


فعالان بازار معتقدند فرا رسیدن عید سعید فطر و افزایش تقاضا در بازار سکه به همین دلیل دلیل اصلی ایستادگی سکه در برابر کاهش قیمت ها بود. همچنین به اعتقاد کارشناسان کنترل هیجانات در بازار ارز موجب شد هیجانات حاصل از توافق هسته ای تاثیری بر بازار سکه نداشته باشد.


امیدواری بورس به پساتحریم


بازار بورس که طی روزهای اخیر رکوردهای قابل توجهی را ثبت کرده بود و همین موضوع موجب افزایش امیدواری به آینده بازار شده بود روز گذشته در ساعات نخست فعالیت بازار با افت شاخص همراه شد. اما همزمان با انتشار اخبار موثق از توافق هسته ای شاخص کل بورس تغییر مسیر داد و در نهایت رشد 239 واحدی را تجربه کرد و در رقم 69 هزار و 433 واحد ایستاد.


فعالان بازار معتقدند تاثیر توافق نهایی در مذاکرات هسته ای و رفع تحریم ها بر اقتصاد و بورس در سال ۹۴ تنها تاثیری انتظارى خواهد بود. به طوری که برای تاثیرپذیری اقتصاد و بنگاههای تولیدی از این اتفاق باید حدود یک یا دو سال منتظر بود.


به اعتقاد کارشناسان بازار در صورتی که سایر مولفه های اقتصاد کشور در شرایط مطلوبی قرار داشته باشند می توان انتظار داشت بهبود این مولفه ها در کنار نتایج مثبت اقتصادى توافق هسته‌اى و رفع تحریم ها بتوانند بر سودآوری شرکتها و نیز بهبود شرایط اقتصادی اثر داشته باشند.


کارشناسان بازار معتقدند در حال حاضر برای نقدینگی هیچ بازاری بهتر از بازارهای پول و سرمایه نیست؛ چرا که از یک طرف قیمت سهام در بورس ارزان بوده و دیگر حباب قیمتی هم مطرح نیست و از طرفی دیگر موج مثبتی از مذاکرات هسته ای در بورس به راه افتاده است که نوید بخش رونق اقتصادی خواهد بود.



نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر