سه‌شنبه ۱۹ تير ۱۴۰۳ - July 09 2024
کد خبر: 12682
تاریخ انتشار: 14 تير 1394 06:07
به گزارش راه امروز، آسوشیتدپرس در این باره نوشت: وزرای خارجه گروه 1+5 امروز یکشنبه احتمالا به همتایان آمریکایی و ایرانی خود در وین خواهند پیوست تا با دستیابی به توافق هسته ای با ایران پس از 2 سال تلاش های سخت، به یک موفقیت بزرگ دیپلماتیک دست پیدا کنند.

در استانه ضرب الاجل روز سه شنبه، نشانه هایی در قصر نئوکلاسیک کوبرگ که اکنون به هتل تبدیل شده است و در هشت روز گذشته مذاکرات میزبان مذاکره کنندگان بود است وجود دارد که نشان می دهد پایان نزدیک است.

عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد ایران اواخر روز شنبه به تلویزیون ایران گفت که جو مثبتی بر مذاکرات حاکم است و تمدید مذاکرات برای هیچ کس مطرح نیست و ما تلاش میکنیم که کار را تمام کنیم.

دیپلمات ها عنوان کردند که یکی از دو موضوع اختلافی که سازوکار برداشته شدن تحریم ها بود در مرحله کارشناسی با توافق همراه بود و حل و فصل شده است.

وال استریت ژورنال نیز در این باره نوشت: به گفته مقامات حاضر در مذاکرات هسته ای در وین، به نظر می رسد که عناصر کلیدی یک توافق هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی در آستانه ضرب الاجل 7 جولای (16 تیر) در حال بروز است.

دیپلمات های آمریکایی و ایرانی تاکید دارند که دستیابی به توافق هسته ای برای پایان دادن به 10 سال بن بست بر سر حل و فصل برنامه هسته ای ایران همچنان نامعلوم است.

این مقامات اما اظهار دارد که پیشرفت هایی در روزهای اخیر بر سر دو موضوع چالش برانگیز باقی مانده حاصل شده است:سازوکار رفع تحریم ها و بازرسی از تاسیسات هسته ای ایران.

وال استریت ژورنال در ادامه ادعا می کند که توافق هسته ای با هدف مهار توانایی های تهران برای حرکت به سمت سلاح اتمی در مقابل برداشته شدن تحریم ها صورت می گیرد. در کنار آمریکا، کشورهای فرانسه، انگلیس، چین، روسیه و المان نیز در حال مذاکره با ایران برای رسیدن به توافق هسته ای هستند.

در همین حال، آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز شنبه گفت با مقامات ایران به توافق رسیده است که تحقیقات بر سر فعالیت های گذشته هسته ای ایران تا پایان سال ارائه خواهد شد.

آمانو پس از بازگشت از تهران در وین و در جمع خبرنگارام، در این باره گفت: با همکاری ایران من فکر میکنم که می توانیم تا پایان سال گزارشی برای ارزیابی شفافیت مسائل مربوط با ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران ارائه دهیم.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر