شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - June 29 2024
کد خبر: 12402
تاریخ انتشار: 05 تير 1394 12:36
انتقاد جمهوريخواهان از مذاکرات و «امتیازات به ایران»

کری: اگر ایران اختلافات را حل نکند توافقی وجود نخواهد داشت

 








انتقاد جمهوريخواهان از مذاکرات و «امتیازات به ایران»


انتقاد این نماینده ارشد کنگره آمریکا در زمانی‌ست که خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده، به سندی دست یافته است که نشان می‌دهد آمریکا و دیگر کشورها حاضر هستند در برابر اقدام‌های ایران برای محدود کردن برنامه اتمی خود، راکتورها و تجهیزات غیرنظامی بسیار پیشرفته در اختیار تهران بگذارند. به عقیده اد رویس، در حالی‌که زمانی خواسته‌ها از ایران بر مبنای تعطیلی تاسیسات آن بود، «ما اکنون در مرز پذیرفتن فناوری هستیم که به سرعت می‌تواند به وسیله‌ای برای ساخت بمب تبدیل شود».

کری: اگر ایران اختلافات را حل نکند توافق اتمی وجود نخواهد داشت

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کری که چهارشنبه 14 ژوئن در کنفرانسی خبری سخن می گفت، اظهار داشت: «احتمال دارد ایرانی ها تمام توافق هایی که در لوزان به آن ها دست یافته شد، پایبند نباشند.» اشاره وزیر امور خارجه آمریکا به تفاهم نامه ای که 2 آوریل میان ایران و گروه 1+5 منعقد شد که چارچوب توافق اتمی نهایی را مشخص می کند. قرارست جان کری جمعه برای مشارکت در مذاکرات اتمی با ایران به وین برود. جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای مختصر در این باره گفت: «کری به منظور مشارکت در مذاکرات جاری میان ایران و گروه 1+5 به پایتخت اتریش خواهد رفت.»

از پاییز 2013 گروه 1+5 در حال انجام مذاکراتی با ایران بر سر برنامه اتمی این کشور هستند؛ برنامه ای که از سال 2003 رابطه ایران و جامعه جهانی را پر تنش کرده است. غرب ایران را به تلاش برای دست یابی به جنگ افزارهای هسته ای می کند؛ اما ایران این مساله را رد کرده و بر مسالمت آمیز بودن برنامه اتمی خود تاکید می کند. پس از توافق موقت نوامبر 2013 و توافق اولیه آوریل 2015، اکنون دو طرف تا 30 ژوئن جاری فرصت دارند به توافق جامع و نهایی دست یابند.

گروهی از نمایندگان جمهوری‌خواه مخالف دولت باراک اوباما و برخی دیگر سیاستمداران آن کشور، مخالفت و انتقادهای خود را از نحوه انجام مذاکرات بیان کرده‌اند. اد رویس نیز اکنون می‌گوید دولت اوباما هر روز خواسته‌های «حداقلی» خود را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر نیز، دولت اوباما با تاکید بر تقدم دیپلماسی، تاکید کرده است که به دنبال توافقی کامل و با قابلیت راستی‌آزمایی هویت صلح‌آمیز برنامه اتمی ایران است. مقام‌های این دولت نیز از مذاکرات دفاع کرده‌اند و در برابر انتقادها موضع گرفته‌اند. رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، «سی‌آی‌ای» در فروردین ماه گذشته، ضمن حمایت از تفاهم لوزان در مورد برنامه اتمی، برخی از انتقادات علیه آن را «غیر صادقانه» نامید و گفت از امتیازهایی که تهران داده، شگفت‌زده است.

این گروه از کارشناسان سیاست خارجی که در دولت‌های پیشین آمریکا مسئولیت‌های امنیتی بر عهده داشتند، از جمله پنج تن از افرادی که در دوره نخست ریاست جمهوری باراک اوباما کار کرده‌اند، روز چهار شنبه در نامه‌ای سرگشاده به دولت آمریکا هشدار دادند که توافق اتمی با ایران در معرض "رعایت نکردن همان استانداردهایی که خود دولت برای رسیدن به یک توافق خوب تعیین کرده بود."
در نامه این گروه از مشاوران پیشین دولت آمریکا آمده است که برای رعایت این استانداردها، باید نقش بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای ایران پررنگ‌تر شود و شروطی برای رفع تحریم‌های ایران گذاشته شود.

انتشار این نامه با امضای ۱۸ مقام پیشین آمریکایی، از جمله دنیس راس مشاور سابق اوباما در امور ایران و خاورمیانه، در آستانه پیوستن جان کری به مذاکرات اتمی با ایران صورت گرفته است. راس درباره نوشتن این نامه سرگشاده به خبرگزاری رویترز گفته است: "مقام‌های ایران باید بدانند که اگر قصد فریب داشته باشند با آنها برخورد می‌کنیم و حتی جزای یک تخطی کوچک، سنگین خواهد بود."

امضاکنندگان این بیانیه نوشته اند: "اغلب ما توافق اولیه‌ای قوی‌تر را با ایران ترجیح می‌دهیم. این توافق اولیه فعلی، مانع از قابلیت ایران برای دسترسی به سلاح اتمی نمی‌شود. هر چند که مواد لازم برای چنین دسترسی را ۱۰ تا ۱۵ سال کاهش می‌دهد." این نامه همچنین به امضای دیوید پترایوس (رئیس پیشین سیا و فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق)، رابرت آینهورن (عضو پیشین تیم آمریکا در مذاکرات با ایران)، و گری سیمور (مشاور پیشین اوباما در زمینه سیاست هسته‌ای و رئیس کنونی سازمان "متحد علیه ایران اتمی") رسیده است. مذاکرات بین ایران و شش قدرت جهانی (آمریکا، بریتانیا، آلمان، روسیه، چین، و فرانسه) قرار است تا پایان ماه ژوئن (۹ تیرماه) ادامه یابد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر