دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - July 01 2024
کد خبر: 11010
تاریخ انتشار: 12 فروردين 1393 15:01

باربارا اسلاوین در الجزیره آمریکا نوشت: رابرت اینهورن مقام ارشد سابق امریکا که از معتمدان دولت اوباما به شمار می آید و روابط نزدیکی با وندی شرمن دارد پارامترهایی برای توافق دائم با ایران پیشنهاد کرده است که شامل ادامه غنی سازی توسط تهران و صدور اجازه حمله نظامی در صورت نقض توافق، می شود.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، پیشنهاد اینهورن به دنبال تلفیق نیاز ایران به سوخت هسته ای به اندازه زیرساخت های هسته ای اش و حصول اطمینان از آن است که تهران سلاح هسته ای تولید نخواهد کرد.

اینهورن که جز گروه کوچکی از کارشناسان معتمد خارج از دولت اوباما است، می گوید که سرنوشت توافق دائم با ایران تنها در جلسات وین مشخص نمی شود بلکه به حلقه های سیاسی تاثیرگذار در امریکا و ایران نیز وابسته است.

باوجود آنکه وزارت خارجه امریکا حاضر به اظهار نظر نشده، اما واضح است که اینهورن پیشنهاد خود را پیش از اعلام آن، به دولت اوباما ارائه داده است.

درحال حاضر اعضای کنگره سعی در تاثیرگذاری بر توافق بالقوه دارند که گاهی منعکس کننده درخواست های اسرائیل است از جمله تعطیلی کامل تاسیسات غنی سازی اورانیوم که البته بسیاری از کارشناسان و اینهورن آن را غیرواقع بینانه می دانند.

اینهورن نوشته است: ما می توانیم انتظار داشته باشیم که در توافقی دائم، ایران بر روی حفظ توانایی هسته ای که به آنها گزینه دستیابی به تسلیحات هسته ای را در آینده می دهد، پافشاری کند. چالش پییش روی آمریکا و شرکایش ایجاد توافقی است که برای ایران روشن می سازد، هر گونه تخطی از توافق و دستیابی به تسلیحات هسته ای پروسه قابل شناسایی، طولانی و خطرناکی است که نه تنها با شکست روبرو خواهد شد، بلکه منجر به آن می شود که تهران هزینه زیادی بپردازد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر