دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - July 01 2024
کد خبر: 10694
تاریخ انتشار: 20 اسفند 1392 09:28
به گزارش راه مردم، عادت نهادینه شده‌ای که این روزها در سپهر سیاسی بسط و توسعه بیشتری هم یافته و تبدیل به یک اپیدمی فراگیر شده، تکیه و تاکید بر موضوعات حاشیه‌ای و فرعی است که با پروپاگاندا و تبلیغات، اصل ماوقع را تحت الشعاع قرار داده و مروجان چنین نگرشی را به حاشیه پردازی ناموزون سوق داده است. در آخرین مورد از این دست اقدامات، سفر بسیار مهم عالی‌ترین مقام حوزه سیاست خارجی اتحادیه اروپا به جمهوری اسلامی ایران آن هم در چنین برهه خطیری که مذاکرات هسته‌ای به مرحله غایی و نهایی خود رهنمون شده و دوست و دشمن را معطوف به خود داشته و از طرف دیگر جمهوری اسلامی با پیگیری سیاست‌های تعاملی در حوزه دیپلماسی درصدد فرو ریختن ساختار تحریم‌ها بوده و در پی بازگشایی معابر اقتصادی است و تحولات منطقه‌ای نیز بسیار مهم و راهبردی شده و با این اوصاف این سفر و مذاکرات آن جنبه بسیار حساسی یافته، از سوی عده‌ای به‌رغم استقبال و اقبال مقامات رسمی کشور و تاکید رئیس جمهوری که آن را آغازگر حرکت جدیدی در روابط ایران و اتحادیه اروپا دانسته بود، دیگر گونه جلوه یافته و آنان ساز مخالف کوک کرده و با بزرگنمایی دو چندان پیرامون یک دیدار حاشیه‌ای کاترین اشتون با جمعی از فعالان حقوق زنان هجمه رسانه‌ای و خبری به راه انداخته‌اند تا بدان حد که اصل سفر و اهمیت راهبردی آن نیز تحت‌الشعاع این فرعی‌نگری‌ها قرار گرفته است. دیداری که فارغ از کم و کیف آن و درستی و نادرستی‌اش یک موضوع حاشیه‌ای و فرعی بوده و نیازی نیست با این حجم از واکنش‌ها آن را به موضوع روز رسانه‌ای تبدیل کرده و افکار عمومی جهانی را نسبت بدان حساس کرده و زمینه را برای تعابیر و تفاسیر مغرضانه رسانه‌های بیرونی فراهم کرد. نکته آنکه دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و به نظر می‌رسد این حجم از واکنش‌ها غیرطبیعی باشد.

یک دیدار ساده با یک کرور حواشی تازه


سفر کاترین اشتون به ایران همزمان با روز جهانی زن رخ داد و او به عنوان یک زن و همچنین با عنایت به معیارها و فاکتورهای مد نظر اتحادیه اروپا در موضوعاتی چون حقوق زنان و حقوق بشر، این فرصت را غنیمت شمرده و به دیدار فعالین حوزه حقوق زنان رفت؛ نکته‌ای که وقوع آن قابل پیش‌بینی بود. نکته کلیدی در این میانه آن است که در تمامی سال‌های اخیر تبلیغات منفی درخصوص نقض حقوق زنان در جمهوری اسلامی در رسانه‌ها و مجامع غربی رواج داشت و بدیهی است صرف حضور فعالین حقوق زنان در جمهوری اسلامی باطل‌السحر چنین تبلیغاتی بوده و بطلان بسیاری از مدعاهای آنان را هویدا کرده و بازدید و دیدار مقام عالیرتبه‌ای چون اشتون با این زنان نیز می‌توانست و می‌تواند ضمن آشنایی وی با واقعیات ملموس جامعه ایرانی به دور از تبلیغات مغرضانه رسانه‌ای، جایگاه و پایگاه کنشگران جامعه مدنی در ایران را بر همگان هویدا کند. حال حضور یکی از زنان حاضر در جلسه دستمایه واکنش‌های مختلف شده و نه تنها این نکات و ملاحظات را تحت‌الشعاع قرار داده بلکه این حرف و حدیث‌های تازه کلیت سفر را هم تحت تاثیر قرار داده و از طرف دیگر پس از وقفه‌ای کوتاه این نکته بهانه‌ای شده تا هجمه به دستگاه دیپلماسی شیبی فزاینده به خود بگیرد.


واکنش‌های رسمی به یک دیدار فرعی


بطور معمول در سفرهای مقامات خارجی دیدار با فعالان عرصه جامعه مدنی نیز در برنامه‌های سفرهای خارجی گنجانده می‌شود. آنگونه که در سفر روسای جمهور و وزرای خارجه کشورمان به کشورهای مختلف دنیا نیز چنین سفرهایی معمول و متداول است اما نکته آنجاست که این دیدارها نباید ناقض حقوق و قوانین کشور مالوف باشد. در همین راستا مرضیه افخم در واکنش به این دیدار و در پاسخ به اعتراض‌های به عمل آمده، ضمن آنکه بر این نکته تاکید می‌ورزد که در این زمینه تذکری رسمی به سفارت اتریش در ایران داده شده است، تاکید می‌کند: این‌گونه اقدامات به افزایش سوءظن مردم کشورمان در قبال غرب منجر خواهد شد و به روابط ایران و اتحادیه اروپایی کمکی نمی‌کند. افخم همچنین اضافه می‌کند: تماس با جامعه مدنی تا زمانی‌که مداخله در امور داخلی تلقی نشود و احترام به آداب و ارزش‌های کشورها مدنظر قرار گرفته باشد، در برنامه سیاست خارجی امری شناخته شده است. در نقطه مقابل سخنگوی کاترین اشتون با اشاره به موضوعات مورد بحث در مذاکرات و مثبت خواندن روند دیدارها و اشاره به این نکته که یکی از ارزیابی‌های اشتون از این سفر آن بود که مذاکرات هسته‌ای برای دستیابی به یک توافق، از حمایت برخوردار است که این موضوع خیلی مثبت است و او آمده تا فضا را برای همکاری‌های آینده بسنجد و فکر می‌کنم با موضوعات زیادی برای تفکر از این سفر بازمی‌گردد، به موضوع دیدار اشتون با فعالین حقوق زنان پرداخته و گفت: او با فعالان حقوق زنان که نمایندگان جامعه مدنی بودند دیدار و گفت‌وگو کرد و تحت تاثیر برخی از داستان‌هایی که از آنها شنید قرار گرفت و به نظرم این خیلی مناسب بود که این دیدار در روز جهانی زن انجام شد. سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به حواشی ایجاد شده هم یادآور شد: خانم اشتون یک برنامه مشخص برای سفر به تهران داشت. او با افرادی از دولت دیدار کرد و همچنین دیدارهای جالبی با افرادی از جامعه مدنی داشت. او از این دیدارها اطلاعات زیادی به دست آورد و روابط خوبی برقرار شد. من نظر خاصی درباره آنهایی که بخواهند این دیدارها را مورد انتقاد قرار دهند ندارم. به هر حال هر کسی حق دارد نقد کند. ما به کار خود ادامه می‌دهیم و خانم اشتون هم به انجام دادن کار خود به خوبی ادامه می‌دهد.


واکنش‌های سلبی به یک دیدار حاشیه‌ای


پس از دیدار اشتون با مقامات رسمی ایران و در حالی که دیدار وی با فعالان حقوق زنان در شنبه شب برگزار شده بود از روز دوشنبه اعتراض‌ها از سوی طیف محافظه کار به این دیدار ابعاد رسانه‌ای گسترده‌ای یافت. نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با اعتراض نسبت به دیدار اشتون با یکی از فتنه‌گران آن را بر خلاف قوانین دانسته و تاکید کرد: مجلس در قالب ابزارهایی خود از جمله سوال از وزیر این مساله را پیگیری می‌کند و نمایندگان مجلس در مقابل چنین اقداماتی ساکت نخواهند نشست. احمد بخشایش اردستانی، نماینده عضو جبهه پایداری نیز در واکنش به این دیدار گفت: انجام این دیدار در واقع دخالت در امور داخلی ایران است و معنی آن این است که حقوق بشر در ایران رعایت نمی‌شود. وی با ابراز تاسف، انجام این دیدار را ناشی از کم کاری وزارت خارجه دانست. حسینعلی حاجی دلیگانی دیگر نماینده مجلس نیز تاکید کرده که این افراد و دیگر نمایندگان اروپایی در آمد و شد‌های خودشان به دنبال زدن پل به افراد خودباخته فرهنگ برهنه غرب در داخل هستند. معاون ستاد کل نیروهای مسلح نیز در واکنش به دیدارهای اشتون در تهران تاکید کرد: ملاقات اشتون با برخی افراد معلوم‌الحال بمنزله نقض قوانین دیپلماسی و مقدمه‌سازی برای دخالت‌های بعدی است که باید جلوی آن گرفته شود. روح‌ا... حسینیان نیز ضمن آنکه اعلام داشت ما شدیدا به دیدار یک فعال فتنه با اشتون معترض هستیم، مدعی شد که این دیدار با هماهنگی قبلی بوده است. وی از پیگیری این پرونده در مجلس و کمیسیون امنیت ملی هم خبر داد و آن را ناشی از توطئه پشت پرده خواند.


روایت اشتون از سفر


گفتنی است کاترین اشتون پس از دیدار با جمعی از فعالان زن از جمله نرگس محمدی با گوهر عشقی مادر ستار بهشتی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش فرارو، اشتون در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی، ضمن اشاره به اینکه موضوع حقوق بشر برای او (و اتحادیه اروپا) بسیار مهم است، افزود: ما از ابتدا در طرح موضعمان نسبت به حقوق بشر در ایران بسیار صریح بوده‌ایم. اشتون که روز یکشنبه پردیداری داشت و از دیدار با روحانی و ظریف گرفته تا لاریجانی و جلیلی و ولایتی را در دستور کار خود داشت، قسمتی از برنامه سفر خود به تهران را به دیدار با برخی فعالان زن حاشیه دار در ایران اختصاص داد. اشتون در بیانیه‌ای که پس از پایان سفر دو روزه‌اش به تهران منتشر کرد، اعلام کرده است: کسی نباید از اینکه در سفر من به تهران تمرکز زیادی بر موضوع حقوق بشر بود، تعجب کند، من با فعالان زن در ایران درباره شرایط زنان در این کشور گفت‌و‌گو کردم، فعالیت‌هایی که از روزنامه‌نگاری تا کمک به پناهندگان افغان، بخش‌های مختلف جامعه مدنی را در بر می‌گیرد. اشتون شب گذشته پس از یک سفر دو روزه فشرده به تهران و دیدار با مقامات کشورمان، تهران را ترک کرد.

منبع: آرمان


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر