دوشنبه ۰۱ دی ۱۴۰۴ - December 22 2025
کد خبر: 95868
تاریخ انتشار: 01 دی 1404 13:39
رییس اتاق اصناف تهران در پاسخ به راه امروز:

واردات بی‌رویه پوشاک؛ تیر خلاص بر تولید داخلی

رییس اتاق اصناف تهران با هشدار نسبت به واردات بی‌رویه پوشاک و فشار هزینه‌ها بر تولیدکنندگان، تأکید کرد حمایت هدفمند از کارگاه‌های کوچک و کاهش هزینه‌های تولید، تنها راه حفظ بازار داخلی و معیشت مردم است.

حميد رستگار رييس اتاق أصناف تهران  در نشست خبری به مناسب برگزاری نمایشگاه تهران مدکس گفت: در بسیاری از کشورها، بهترین تولیدات برای بازار صادرات برنامه‌ریزی می‌شود و دولت‌ها از این مسیر حمایت می‌کنند. در این کشورها، کارگاه‌های کوچک نقش تعیین‌کننده‌ای دارند؛ حتی گاهی مهم‌تر از کارگاه‌های بزرگ صنعتی که ما معمولاً از آن‌ها نام می‌بریم. به‌عنوان مثال، در کشورهایی مانند چین، این کارگاه‌های کوچک ستون اصلی تولید هستند.

وی افزود: یکی از مشکلات ما این است که در شرایط رقابت تنگاتنگ با سایر کشورها، واردات بی‌رویه پوشاک ادامه دارد. به نظر من، صنف تولیدی ما واقعاً ظرفیت‌ها و امکانات خوبی دارد اما به حمایت نیازمند است. این حمایت نباید به‌معنای رهاسازی کامل بازار باشد و نه صرفاً جلوگیری مطلق از واردات؛ بلکه باید منطقی و هدفمند باشد.

رستگار گفت: تولیدکننده هزینه کارگر، اجاره و سایر مخارج را پرداخت می‌کند و باید مورد حمایت قرار بگیرد. هیچ‌کس حق ندارد سهم تولیدکننده را از اقتصاد حذف کند. هر برنامه‌ای که به تضعیف بازار داخلی منجر شود، مغایر با شعار سال است.

وی افزود: موضوع برندسازی و اقداماتی که در شش ماهه دوم سال رخ داد، در کنار تأثیر تحریم‌ها، باعث شده معیشت مردم و قدرت خرید آن‌ها تحت فشار قرار بگیرد. این شرایط موجب شده مردم در همه حوزه‌ها با حساب‌وکتاب بیشتری هزینه کنند. در عین حال، اطلاع دارم که هم مجلس شورای اسلامی و هم دولت، برنامه‌هایی برای بهبود تناسب درآمدها با هزینه‌های بازار در دستور کار دارند.

وی گفت: نکته مهم دیگر، پرهزینه و سخت بودن مسیر تولید است. اگر بتوانیم هزینه‌ها را کاهش دهیم، محصولات با قیمت مناسب‌تری به دست مصرف‌کننده می‌رسد. حمایت از تولید یعنی برداشتن تمام موانعی که در مسیر تولید وجود دارد و حذف هزینه‌های اضافی.

رييس اتاق أصناف تهران افزود: بسیاری از تولیدکنندگان از چارچوب‌های قانونی موجود رضایت دارند؛ تنها انتظارشان این است که بتوانند مواد اولیه را با قیمت مناسب تأمین کنند و محصول خود را مستقیماً به مصرف‌کننده برسانند، نه اینکه مواد اولیه را دوباره گران‌تر تهیه کنند؛ چه داخلی باشد چه خارجی.

گفتنی است، دومین نمایشگاه تهران مدکس، نمایشگاه تخصصی زنجیره ارزش پوشاک، طراحی، مد، لباس، چرم و صنایع وابسته، از ۷ تا ۱۰ بهمن‌ماه در بوستان گفتگو برگزار خواهد شد.

نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
مهمترین اخبار - صفحه خبر