يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۴ - August 10 2025
کد خبر: 94846
تاریخ انتشار: 19 مرداد 1404 10:43
نایب رئیس انجمن CNG کشور مطرح کرد

سوخت CNG زیر فشار برق

در حال حاضر روزانه ۳۰‌میلیون مترمکعب CNG به عنوان سوخت خودروها در کشور مصرف می‌شود؛ این رقم معادل ۲۵ تا ۳۰‌میلیون لیتر بنزین است و از همین رو سهم مهمی در کاهش ناترازی این سوخت ایفا می‌کند.

سوخت CNG زیر فشار برق

با این حال اخیرا مشکلات قطعی برق به شکل خاصی دامنگیر جایگاه‌داران شده است تا جایی که نایب رئیس انجمن CNG کشور می‌گوید نوسانات برق موجب از بین رفتن نصف سرمایه جایگاه‌ها می‌شود. 

همچنین به دنبال اضافه شدن ردیف‌های جدید در قبض‌های برق جایگاه‌های CNG و طبقه‌بندی آنها به عنوان مصرف‌کننده عمومی و همین‌طور حذف تعرفه‌های حمایتی گذشته، فعالان این صنف می‌گویند که ادامه خدمات رسانی در این بخش با مشکل مواجه شده است.

بهبود داداش‌زاده اصل، نایب رئیس انجمن CNG کشور در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد با اشاره موضوع قطعی برق در کشور گفت: ما ایرانی‌ها یک هنر قدیمی داریم: هر وقت می‌خواهیم مشکلی را حل کنیم، اول می‌زنیم کل ماجرا را خاموش می‌کنیم! برق هم از این قاعده مستثنی نیست.

نایب رئیس انجمن CNG کشور افزود: برق که می‌رود، یک عده کولرشان خاموش می‌شود، یک عده سریال‌شان قطع می‌شود، اما یک صنف مظلوم هست که با هر قطع برق، نصف سرمایه‌اش دود می‌شود.او در ادامه افزود: شاید بعضی‌ها فکر کنند کار این دوستان فقط باز کردن شیر گاز و پر کردن باک است. درحالی‌که پشت همین گازهای فشرده‌ای که ما با خیال راحت وارد مخزن خودرو می‌کنیم، یک لشکر از کمپرسورها، الکتروموتورها، دستگاه‌های رطوبت‌زدایی و کلی روغن‌های تخصصی شبانه‌روز کار می‌کنند. همه اینها هم عاشق برق‌اند، آن‌هم نه برق خانگی چشمک‌زن، بلکه برق صنعتی پایدار و پرقدرت.

نایب رئیس انجمن CNG کشور حالا در ادامه عنوان کرد: برای نمونه، یک جایگاه متوسط ماهانه ۲۵۰ تا چند صد‌میلیون ریال فقط قبض برق می‌پردازد. درحالی‌که کارمزدی که می‌گیرد در برخی جایگاه‌ها حتی به همان عدد هم نمی‌رسد! تازه این اول ماجراست. چون نوسانات برق مثل پتک به دستگاه‌ها ضربه می‌زند کمپرسور می‌سوزد، الکتروموتور قاطی می‌کند، سیستم رطوبت‌زدایی از کار می‌افتد و روغن‌های تخصصی زودتر از موعد فاسد می‌شوند.

او همچین بیان کرد: برای اینکه تصویر روشنی داشته باشید: تعمیر یک کمپرسور آسیب‌دیده حدود ۱۰ تا ۵۰‌میلیارد ریال خرج دارد. ولی مصیبت اصلی اینجاست که بسیاری از قطعات کمپرسورها ارزی‌اند؛ یعنی جایگاه‌دار باید به جای قبض برق، نیم‌نگاهی هم به نرخ دلار صرافی داشته باشد.

داداش‌زاده گفت: به زبان ساده، جایگاه CNG همین حالا هم زیر بار هزینه‌های سنگین استهلاک کمر خم کرده، حالا با نوسانات برق هم باید برود فیزیوتراپی اقتصادی. نایب رئیس انجمن CNG کشور همچنین بیان کرد: طنز ماجرا اینجاست که یک روز دولت شعار می‌دهد«CNG جایگزین بنزین می‌شود.» فردایش تعرفه برق را طوری تنظیم می‌کند که جایگاه‌دار با خنده تلخ بگوید: « همان بنزین را بزنید بهتر است.»

او ادامه داد: حالا حساب کنید، اگر ۲۵۰۰ جایگاه CNG کشور یکی‌یکی تعطیل شوند، روزانه بیش از ۳۰‌میلیون مترمکعب گاز جایگزین از چرخه حذف می‌شود. این یعنی معادل ۲۵ تا ۳۰‌میلیون لیتر بنزین باید مصرف شود؛ تازه هزینه واردات، آلودگی هوا، و دود کردن ارز را هم به آن اضافه کنید.

داداش‌زاده خاطرنشان کرد:اگر این وضعیت همین‌طور ادامه پیدا کند، به‌زودی طول صف‌های بنزین افزایش پیدا می‌کند و کمپرسورهای جایگاه‌های CNG جای خودشان را به بساط فروشی می‌دهند. او با ذکر این ضرب المثل که «چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرام است» خاطرنشان کرد: ولی ظاهرا در صنعت برق ما، «چراغی که به خانه نمی‌رسد، به جایگاه CNG هم نمی‌رسد.»

نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
مهمترین اخبار - صفحه خبر