چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۴ - November 19 2025
کد خبر: 95665
تاریخ انتشار: 28 آبان 1404 09:56
رادياتور ايران با 12تن توليد روزانه ركورد زد

رشد توليد در جاده مخصوص

«رادياتور ايران» با تكيه بر كيفيت و مهندسي داخلي، نه‌تنها ۹۰ درصد نياز سايپا را تأمين مي‌كند، بلكه به‌دنبال افزايش سهم صادرات و تثبيت جايگاه خود در رقابت با رقباي داخلي و چيني است.

به گزارش راه امروز: در حالي كه زنجيره تأمين خودروسازي ايران تحت فشار قيمت مواد اوليه و محدوديت‌هاي ارزي قرار دارد، بازديد رسانه‌اي از «رادياتور ايران» تصويري متفاوت ارايه داد؛ مجموعه‌اي كه با فعال‌سازي بيش از ۷۰ درصد ظرفيت، رشد ماهانه ۴۰درصدي توليد، هدف‌گذاري صادرات ۴ ميليون دلاري و همچنين با سهم ۳۴درصدي از بازار رادياتور، يكي از بازيگران كليدي زنجيره تأمين خودروسازي كشور باقي مانده و نقش پررنگ‌تري در استراتژي ساخت داخل سايپا پيدا كرده است. اين شركت باسابقه، با تكيه بر كيفيت و مهندسي داخلي، نه‌تنها ۹۰ درصد نياز سايپا را تأمين مي‌كند، بلكه به‌دنبال افزايش سهم صادرات و تثبيت جايگاه خود در رقابت با رقباي داخلي و چيني است.

رادياتور ايران؛ تأمين‌كننده اصلي خودروسازان 

در جريان بازديد رسانه‌اي از مجموعه‌هاي زيرمجموعه سايپا، جمعي از خبرنگاران حوزه صنعت و اقتصاد از بخش‌هاي توليد، مهندسي، آزمايشگاه‌ها و سالن‌هاي تست كيفي شركت «رادياتور ايران» بازديد كردند؛ شركتي كه از سال ۱۳۴۱ تاكنون يكي از مهم‌ترين تأمين‌كنندگان رادياتور و مبدل‌هاي حرارتي در زنجيره تأمين صنعت خودرو محسوب مي‌شود. اين بازديد با هدف نمايش ظرفيت واقعي ساخت داخل، سطح مهندسي و جايگاه رقابتي اين شركت در بازار ايران و منطقه انجام شد؛ ظرفيتي كه مي‌تواند نقش موثري در مسير خصوصي‌سازي زنجيره تأمين سايپا داشته باشد.

سيداكبر هاشمي، مديرعامل رادياتور ايران، درباره سابقه شكل‌گيري اين شركت توضيح داد: رادياتور ايران ۶۳ سال پيش با مشاركت سه شريك از جمله مهندس نصيرپور تأسيس شد و بعدها در كنار مجموعه‌هايي مانند فنرسازي زر، زامياد و لاستيك دنا، هسته اوليه گروه رنا را در محل فعلي تشكيل داد. هاشمي افزود: «آنچه امروز مي‌بينيد تنها يك‌سوم ظرفيت اوليه شركت است. دو سوم توسعه اين مجموعه بعد از انقلاب شكل گرفته و بخش زيادي از آن مرهون مديريت ۲۰ ساله مهندس عباس ملكي تهراني است.» او مهم‌ترين عامل پيشرفت صنعت خودرو را «ثبات مديريتي» دانست و دوران ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۷ را «طلايي‌ترين دوره سايپا و ايران‌خودرو» توصيف كرد.

به گفته مديرعامل شركت، رادياتور ايران اكنون يكي از تأمين‌كنندگان اصلي ايران‌خودرو بوده و حدود ۹۰درصد رادياتور محصولات سايپا را توليد مي‌كند. همچنين براي تراكتورسازي تبريز و چند خودروساز ديگر نيز قطعه تأمين مي‌شود.

رشد توليد در جاده مخصوص

 مشكل اصلي صادرات: تبادل پول

هاشمي درباره وضعيت توليد گفت: «در چهار ماه گذشته هر ماه حدود ۴۰‌درصد رشد توليد ثبت كرده‌ايم.» او در مورد مواد اوليه توضيح داد: «اگرچه ايران ظرفيت توليد آلومينيوم و مس را دارد، اما قيمت‌گذاري بر اساس بورس لندن باعث شده نرخ داخلي بالا باشد؛ به‌طوري كه گاهي واردات از امارات براي ما ارزان‌تر تمام مي‌شود.» مديرعامل رادياتور ايران در بخش ديگري از سخنان خود گفت: «ما دو رقيب خصوصي در بازار داريم و مدعي هستيم راندمان رادياتورهاي ما از هر دو رقيب داخلي و حتي برخي نمونه‌هاي چيني بهتر است.»

به گفته هاشمي، اگرچه در تكنولوژي فاصله‌اي با كشورهاي پيشرفته وجود دارد، اما كيفيت محصولات اين شركت باعث شده صادرات به تركيه، روسيه، اوكراين، عراق و امارات ادامه داشته باشد. او در پاسخ به پرسش «اعتماد»، هدف‌گذاري صادراتي شركت را «تكرار و ارتقاي ركورد ۴ ميليون دلار صادرات» اعلام كرد و گفت بخشي از اطلاعات صادرات محرمانه است اما برنامه جدي براي رشد صادرات در سال جاري وجود دارد.

هاشمي همچنين اعلام كرد: «حدود ۳۰ درصد توليدات شركت مربوط به بازار افترماركت است و همكاري با گروه بهمن، مديران‌خودرو، كرمان‌خودرو و ايران‌خودرو در حال توسعه است.»

مديرعامل رادياتور ايران تأكيد كرد كه محدوديت فني يا كيفي براي صادرات وجود ندارد و حتي در گذشته براي پژو فرانسه رادياتور ارسال شده است. به گفته او، مشكل اصلي «انتقال پول» در شرايط تحريم است. هاشمي همچنين اشاره كرد كه با گسترش خودروهاي برقي، اهميت مديريت حرارتي و مبدل‌هاي حرارتي بيشتر خواهد شد.

توليد روزانه ۱۲ تن با سهم ۳۴ درصدي از بازار

او در پاسخ به پرسش ديگر خبرنگار «اعتماد» مبني بر اينكه اين گروه صنعتي در حال حاضر با چه ظرفيتي توليد مي‌كند و سهم آن در بازار چقدر است، گفت: «اكنون بيش از ۷۰ درصد ظرفيت توليد فعال است و در ماه گذشته ركورد بالاي ۹۰‌درصد نيز ثبت شد. سهم ما از بازار رادياتور حدود ۳۴ درصد است.» به گفته هاشمي، توليد روزانه شركت به حدود ۱۲ تن رسيده است. او افزود كه شركت كرمان‌موتور پس از بررسي كيفيت پوشش رادياتورهاي توليدي، با رادياتور ايران قرارداد بسته و اين موضوع نشان‌دهنده مزيت رقابتي شركت است. او تأكيد كرد: «محصول ما تقريباً بدون باقي ماندن در انبار فروخته مي‌شود و تنها چالش مهم فعلي، حمل‌ونقل است.» هاشمي افزود: بيش از ۵۰۰ نفر در رادياتور ايران و تينا صنعت به‌صورت مستقيم مشغول به كار هستند و خطوط توليد در دو شيفت فعاليت مي‌كنند.

 احمد كريم‌پور، عضو هيات‌مديره رادياتور ايران، نيز در سخناني اظهار كرد: «هر محصولي كه قابليت صادرات داشته باشد، امكان توليد داخلي آن نيز در رادياتور ايران وجود دارد. تنها محدوديت جدي ما تحريم‌ها و شرايط بازار سرمايه است.» در جريان بازديد، كارشناسان از فرآيند كامل توليد رادياتور شامل اكستروژن آلومينيوم، برش دقيق فين‌ها، مونتاژ هسته، جوشكاري CAB، مونتاژ نهايي، تست فشار و آزمون نشتي بازديد كردند. تمام محصولات پيش از خروج از خط توليد تحت آزمون‌هاي حرارتي، مكانيكي و فشار استاندارد قرار مي‌گيرند تا دوام و راندمان آنها در شرايط واقعي تضمين شود.

نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
مهمترین اخبار - صفحه خبر