چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۴ - October 22 2025
کد خبر: 95438
تاریخ انتشار: 30 مهر 1404 10:29

کاسبی لایک و فالوور با اتهام اخلاقی بازیگر سرشناس

اعلام خبر بازداشت یکی از بازیگران مطرح سینما به اتهام تجاوز، فضای مجازی را به صحنه‌ای از رقابت برای دیده شدن تبدیل کرد. در حالی که هنوز پرونده درحال بررسی است، موج تولید محتوا و بازنشر سکانس‌های قدیمی از این بازیگر نشان می‌دهد آنچه در مرکز توجه قرار گرفته نه خودِ حقیقت، بلکه فرصت بهره‌برداری از یک اتفاق پرحاشیه برای افزایش فالوور و پرداختن به «اقتصاد توجه» است.

در فاصله کوتاهی پس از انتشار خبر بازداشت یک بازیگر معروف به اتهامی اخلاقی، گمانه‌زنی‌ها برای یافتن نام این شخص بالا گرفت و انبوهی از ویدیوها، پست‌ها و تحلیل‌ها در شبکه‌های اجتماعی منتشر و پس از چند ساعت نام یکی از بازیگرانِ مرد مشهور مطرح شد. حجم واکنش‌ها، قضاوت‌ها، شوخی‌ها و روایت‌ها در همان چند ساعت نخست چنان زیاد بود که تشخیص مرز میان خبرِ درست و هیجان را تقریباً غیرممکن می‌کرد. در واقع آنچه برای دستگاه قضایی صرفا یک «پرونده» بود در فضای مجازی به ابزاری برای دیده شدن تبدیل شد؛ صحنه‌ای که در آن، هر کلیک، بازدید و نظر، ارزش اقتصادی دارد.

 به گزارش ایسنا، اما آنچه بیش از همه جلب توجه می‌کرد، سرعت و حجم تولید محتوا بود. برای بسیاری از تولیدکنندگانِ محتوا، اتهام مطرح‌شده نه موضوعی حساس، اخلاقی و انسانی، بلکه فرصتی برای افزایش بازدید، جذب دنبال‌کننده و رشد صفحه‌هایشان تلقی شد.

این روزها که فضای مجازی رکن مهم زندگی افراد است، «توجه» یک منبع کمیاب است و هرکه بتواند آن را به دست آورد، در بازار محتوا و جلب توجه برنده می‌شود. در این شرایط پلتفرم‌ها، صفحه‌های شخصی و رسانه‌های غیررسمی، بر سر جلب نگاه مخاطب رقابت می‌کنند و شاید هیچ چیز به اندازۀ تیتر خبر «بازداشت بازیگر مشهور سینما به اتهام تجاوز به عنف» آنها را ذوق‌زده نکند؛ موضوعی که افزایش حجم تولید محتواهایی که اغلب با هدف وایرال شدن صورت می‌گیرد، بیانگر آن است. در این چرخه همه چیز باید به نفع دیده شدن باشد.

پدیده «اقتصاد توجه» سال‌هاست که فضای مجازی را از محیطی برای اطلاع‌رسانی به میدانی برای رقابت بر سر دیده‌ شدن تبدیل کرده است. در این ساختار، توجه مخاطب کالایی کمیاب است و هر آنچه بتواند توجه او به محتوا را جلب کند، به ابزار تولید ارزش تبدیل می‌شود. در پرونده‌هایی مانند ماجرای اخیر، این منطق بیش از هر زمان دیگری عیان می‌شود زیرا محتوایی که نام چهره مشهور را در خود دارد، به سرعت در صدر جست‌وجوها و ترندها می‌نشیند، چه برسد به اینکه با کلیدواژه «تجاوز» نیز همراه شود. رسانه‌ها و کاربران، حتی در تلاش برای نقل خبر بدون موضع‌گیری خاصی، ناچار از تکرار نام و جزئیات هستند و همین امر سبب می‌شود موضوع در مرکز توجه بماند. در نتیجۀ چنین اتفاقی، اتهام مطرح‌شده و طرح نام یک بازیگر خاص به وسیله‌ای برای دیده شدن تبدیل می‌شود. 

در این شرایط تولیدکنندگان محتوا در پلتفرم‌هایی نظیر اینستاگرام، یوتیوب و... می‌خواهند سهم خود از اقتصاد توجه را افزایش دهند؛ بنابراین با سرعت شروع به تولید محتوای تصویری از سکانس‌های بازیِ بازیگری که نامش مطرح شده می‌کنند و برای آنکه بعدتر نیز در صورت اثبات نشدن جرم، مشکل حقوقی گریبانگیرشان نشود، از مخاطب می‌پرسند: «خب، به نظر شما فلانی مقصر است؟» با این کار، هم از این رقابت جا نمانده‌اند و هم راه فراری برای خود گذاشته‌اند. 

این بازیگر مورد بحث، پیش‌تر در یکی از آثار سینمایی خود در نقش قاضیِ رسیدگی کننده به یک پرونده تجاوز گروهی ظاهر شده بود. حالا همان تصاویر سینمایی، سوخت تازه‌ای برای دیده شدن بیشترِ این صفحه‌ها شده تا صحنه‌هایی از این فیلم را با موسیقی‌های غمگین در کنار تیترهای خبری تدوین و منتشر کنند و کاربران هم با خشم، تعجب یا تمسخر این ویدیو را بازنشر دهند و به دیده شدن آنها کمک کنند.

چنین کلیپ‌ها یا ویدئوهای چنددقیقه‌ای و تیترهای تحریک‌آمیز عملاً از یک چالش اجتماعی یک کالا می‌سازند. در این شرایط حتی گاهی کسانی که قصد اطلاع‌رسانی دارند، ناخواسته به چرخۀ وایرال‌شدن می‌پیوندند چون در روند «اقتصادتوجه» مرز میان آگاهی و هیجانِ دیده شدن عملاً قابل تفکیک نیست.

نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
مهمترین اخبار - صفحه خبر