دوشنبه ۲۳ تير ۱۴۰۴ - July 14 2025
کد خبر: 8351
تاریخ انتشار: 13 آذر 1392 10:24

طراحی ترمز ضد قفل (ABS ) توسط بخش مکانیک خودروی دانشگاه شریف

طراحی ترمز ضد قفل (ABS ) توسط بخش مکانیک خودروی دانشگاه شریف
به گزارش راه مردم، ناصر سینا، پژوهشگر بخش مکانیک خودرو دانشگاه صنعتی شریف در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار مهندس نیوز در حاشیه نمایشگاه هشتمین نمایشگاه قطعات ولوازم جانبی خودرو اظهار داشت: بخش مکانیک خودرو دانشگاه صنعتی شریف، در بخش خودرو گستره وسیعی را پوشش می دهد که از جمله آن می توان به برگزاری دوره های آموزشی اشاره داشت که با خوروسازان بزرگی از جمله ایساکو ،سایپا و کرمان خودرو قراردادهای طولانی در زمینه های آموزشی منعقد کرده است.

این پژوهشگر دانشگاه در راستای ارتقای بخش آموزش خودرو گفت: در حال حاضر در بخش مکانیک خودرو دانشگاه صنعتی شریف یکسری دوره های آموزشی به صورت عملی در حال برگزاری است که به عنوان نمونه می توان از دوره های آموزشی برق و انژکتور مگان نام برد. هزینه دوره ها با توجه مباحث گوناگون، متغییر است.

وی در ادامه به بیان پاره ای توضیحات در خصوص طراحی ترمز ضد قفل (ABS) توسط گروه پژوهشی بخش مکانیک خودرو دانشگاه پرداخت و توضیح داد: پروژه ترمز ضد قفل (ABS) با همکاری گروهی متشکل از اعضاء هیئت علمی،کارشناسان و کارشناسان ارشد دانشگاههای صنعتی شریف، علم و صنعت و تربیت دبیر شهید رجایی در بخش مکانیک خودروی دانشگاه صنعتی شریف در حال انجام است. در این پروژه دستیابی به دانش طراحی و ساخت این سیستم در زمینه های مختلف از جمله طراحی کنترل کننده، واحد هیدرولیکی و سایر زیرمجموعه ها مد نظر بوده است.

سینا، مزیت طرح ترمز ضد قفل (ABS) طراحی شده توسط محققان دانشگاه شریف را نسبت به نمونه موجود در بازار اینگونه بیان کرد: نکته ای که توجه به آن ضروری می نماید آن است که سیستم های ترمز ضدقفل موجود در بازار ساخت چند شرکت معدود خارجی می باشد که بعضا نارضایتی مصرف کنندگان را در پی داشته چرا که سیستم ترمز ضدقفل نصب شده روی خودرو نه تنها عملکرد ترمز را بهبود نداده است بلکه در برخی موارد عملکرد به شدت تضعیف شده است و حتی مشاهده شده که نمایندگی های مجاز در این مورد تعمدا سیستم ترمز ضد قفل را غیر فعال کرده تا به همان حالت ترمز معمولی و سنتی تبدیل شود. بنابراین امید می رود که با انجام این پروژه ایمنی رشد و شکوفایی در این صنعت تامین شود.

 

وی با اشاره به مشکلات مالی و اجرایی در خصوص پروژه ترمز ضد قفل (ABS) گفت: اجرای این پروژه با هزینه های شخصی شروع شده و اکنون چند شرکت از بخش خصوصی در این زمینه با این بخش همکاری دارند. البته انتظار می رود که بخش دولتی حمایت لازم را در این زمینه داشته باشد چرا که بالطبع در پیشرفت کار و ارائه هرچه سریعتر محصول تاثیر بسزایی می تواند داشته باشد.

منبع: مهندس نیوز
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
مهمترین اخبار - صفحه خبر