به گزارش راه مردم، خودروسازان خارجی به ایران میآیند. این جملهای است که از چند ماه پیش و همزمان با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید زیاد شنیده شده است. صنعت خودروسازی که طی چند سال اخیر به دلیل سیاستهایش در زمینه افزایش قیمت خودرو مورد هجمه سنگین افکار عمومی و رسانهها قرار گرفته حالا قصد دارد با استفاده از شرکای خارجی سر و سامانی به وضعیت خود دهد. صنعت خودروسازی در حال حاضر در بدترین شرایط چند دهه اخیر خود قرار گرفته است. تولید خودرو در سال قبل و امسال با کاهش نزدیک به 50درصدی مواجه شده و بسیاری از شرکای خارجی این صنعت نیز به دلیل تشدید تحریمها از کشور رفتهاند. افزایش پیاپی قیمت خودرو نیز باعث شده تا افکار عمومی ذهنیت منفی علیه صنعت خودروسازی پیدا کنند. اما صنعت خودروسازی در حالی بدترین دوران خودرو را سپری میکند که به نظر میرسد تنها راه برونرفت از مشکلات کنونی کمک گرفتن از شرکای خارجی است. با توجه به اینکه ایران بزرگترین بازار خودروی خاورمیانه محسوب میشود و بازار خودرو در بسیاری از کشورهای جهان نیز در شرایط رکودی بسر میبرد به نظر میرسد خودروسازان خارجی هم بیتمایل به حضور در بازار خودروی ایران نباشند. خودروسازان ایرانی اما علاوه بر بحث فروش در زمینه تولید مشترک نیز به دنبال یافتن خودروسازان خارجی معتبر هستند. از سوی دیگر اگرچه طی چند دهه اخیر دو خودروسازی بزرگ فرانسه توانستند سهم عمدهای را در بازار خودروی ایران بهدست آورند اما بعد از خروج پژو از ایران و تحریم قطعات صادراتی به کشورمان و همچنین بعد از موضعگیری منفی فرانسه در مذاکرات ایران و 1+5 به نظر میرسد بازگشت خودروسازان فرانسوی به ایران با همان شرایط سابق با اما و اگرهای زیادی مواجه شده است.
خودروسازان معتبر در ایران
در چنین شرایطی قرار است همایشی در آذر ماه امسال برگزار شود که به گفته برگزارکنندگان این همایش قرار است نمایندگانی از خودروسازان بزرگ خارجی نیز در این همایش شرکت کنند. به گزارش ایسنا، براساس جدیدترین اخبار به دست آمده، حضور خودروسازان بزرگ کشورهای آلمان، فرانسه، کرهجنوبي و ژاپن در ایران قطعی شده است. تاکنون شرکتهای بزرگ خودروسازی از کشورهای آلمان، فرانسه، کره و ژاپن به دعوتنامه ارسال شده برای حضور در همایش بینالمللی صنعت خودرو پاسخ مثبت دادهاند. این شرکتها جزء خودروسازان برتر جهانی هستند و برندهای مطرح صنعت خودروی جهان را تولید میکنند که ازجمله آنها میتوان به شرکت خودروسازی بنز اشاره کرد. گذشته از خودروسازان جهانی حضور قطعهسازان صاحب نام بهویژه در تولید قطعات خاص نیز در ایران قطعی شده است. ضمن آنکه رئیس انجمن جهانی خودروسازان هم در ایران حضور خواهد یافت. با توجه به پذیرش دعوتنامه ارسالی از سوی بیشتر خودروسازان بزرگ جهانی پیشبینی میشود با برگزاری این همایش حجم سرمایهگذاری خارجی در صنعت خودرو ایران افزایش یابد. برگزاری همایش بینالمللی صنعت خودرو با هدف تولید مشترک خودروسازان جهانی در ایران صورت گرفته و دستاندرکاران آن با هرگونه واردات خودرو به صورت آماده مخالفند.
خارجیها در پي تضعیف خودروسازی ایران
در چنین شرایطی رئیس انجمن قطعهسازان ایران نیز خبر داد که برخی خودروسازان خارجی به دنبال خرید سایتهای داخلی برای مونتاژ خودرو در داخل کشور هستند. گلوردی گلستانی با اشاره به اینکه صنعت خودرو صنعت مهمی در کشور بود اما رقبای خارجی به دنبال تضعیف آن هستند، افزود: شنیده شده برخی خودروسازان خارجی میخواهند سایتهای تولید خودرو در داخل کشور را خریداری کنند. این خودروسازان میخواهند قطعات را به صورت آماده وارد و فقط در داخل کشور مونتاژ کنند. در آن صورت صنعت قطعه بیش از پیش تضعیف شده و مونتاژ خودرو در داخل کشور به معنای ایجاد اشتغال برای قطعه سازان خارجی در خارج از کشور خواهد بود. وی افزود: هم اکنون نیز یک خودروساز داخلی که عمده مالکیت آن در اختیار خارجیها است قطعات را به صورت آماده وارد کرده و فقط در داخل کشور مونتاژ میکند.
خارجیها سهام ميخواهند؟